Gå til innhold

17år og strekkmerker

Fremhevede innlegg

Gjest frustrert17åring
Skrevet

hei :)

jeg er 17år og er litt overvektid. jeg tror ikke jeg er ferdig med puberteten og kroppen min har alltid utvikkla seg litt senere enn folk som har vært like gammle som meg.

Litt etter litt så tar jeg nå av meg, men på grunn av at jeg er overvektig og er i puberteten så skjer det så utrolig mye forandringer i kroppen min hele tida. det var vel for 2 år siden at jeg begynnte å få strekkmerker på magen og etter hvert fikk rett over puppene. Jeg syns egentlig detter er veldig rart for jeg har særdeles ikke store pupper og lurer på hvorfor detter har skjedd. Jeg har også forstått det sånn at strekkmerker ikke går vekk? Også trodde jeg det var når du var gravid at du fikk strekk merker på magen?

Jeg føler meg veldig unormal på grunn av dette!

Er det noen som har erfaring med dette? Hva gjorde du eller er det noe jeg kan gjøre for å få det vekk?

Jeg har også hørt at når vi er unge så er huden veldig elastisk, kan det være at det forsvinner? Er det håp for meg enda??

Hilsen en frustrert 17 åring :sad:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hei :)

jeg er 17år og er litt overvektid. jeg tror ikke jeg er ferdig med puberteten og kroppen min har alltid utvikkla seg litt senere enn folk som har vært like gammle som meg.

Litt etter litt så tar jeg nå av meg, men på grunn av at jeg er overvektig og er i puberteten så skjer det så utrolig mye forandringer i kroppen min hele tida. det var vel for 2 år siden at jeg begynnte å få strekkmerker på magen og etter hvert fikk rett over puppene. Jeg syns egentlig detter er veldig rart for jeg har særdeles ikke store pupper og lurer på hvorfor detter har skjedd. Jeg har også forstått det sånn at strekkmerker ikke går vekk? Også trodde jeg det var når du var gravid at du fikk strekk merker på magen?

Jeg føler meg veldig unormal på grunn av dette!

Er det noen som har erfaring med dette? Hva gjorde du eller er det noe jeg kan gjøre for å få det vekk?

Jeg har også hørt at når vi er unge så er huden veldig elastisk, kan det være at det forsvinner? Er det håp for meg enda??

Hilsen en frustrert 17 åring :sad:

Jeg er 21 år, og fikk trekkmerker på lår/rompe når jeg var ca 16 år bare. De er blitt litt mindre synlige, men går nok aldri helt bort for min del, desverre. for ca 2 år siden gikk jeg plutselig opp i vekt, og da fikk jeg noen nye på det som kalles "lovehandels", på siden av magen :gjeiper: disse plager meg litt mer, men går nok aldrig bort. Det finnes noe som kan kjøpes på apoteket, husker ikke i farta hva det heter. Kjøpte den geleen en gang, men den er svin dyr, og en bitte liten tube, så fikk aldri prøvd den så lenge som jeg skulle, men den tiden jeg brukte den syntes ikke jeg de ble mindre synlige. Noen får strekkmerker og andre ikke, sånn er det bare. Desverre :sukk:

Skrevet

Hei,

jeg er 22år og har også strekkmerker. På innsiden av lårene, litt på hoftene/baken og på puppene.

Det skjer fordi huden strekkes ut. Det er normalt, så du trenger ikke føle deg unormal.

Strekkmerkene blekner med tiden :)

Skrevet

Ikke uvanlig at noen får strekkmerker når man går opp og ned i vekt.

Skrevet

Leste nettopp at strekkmerker kommer av hormonforandringer, ikke at huden strekkes. Det er lite å gjøre med det, men de blekner jo med tiden, og veldig mange har dem om det er noen trøst.

Skrevet

Jeg er en jente på 24 som har litt strekkmerker både på mage og lår, grunnet noen kilo for mye.. brydde meg litt i begynnelsen men nå har jeg begynt å gi meg mer og mer faen.. Er stolt av den kroppen jeg har og det har vist seg at gutter ikke bryr seg så veldig mye om ett strekkmerke her eller der;)

hehe, jeg har funnet ut at man trenger ikke påpeke "sine skavanker" ovenfor andre mennesker, da de mest sannsynlig ikke har lagt merke til dem før du nevner dem..

Det er nok ikke så veldig mye å gjøre med dem. Jeg syntes mine har blitt mindre synlig med årene og har også sett at med litt sol/ solarium blir de litt mindre synlig =)

Skrevet (endret)

Jeg har massevis av strekkmerker. Både på siden av magen, på baken, på innsiden av lårene, både over og under puppene og særlig rundt brystvortene. I det siste har jeg også gått på innsiden av den ene leggen (ja, faktisk, bare den ene :fnise: ) og på oversiden/utsiden av lårene.

De kommer vel sikkert aldri til å gå bort. Men det er jo ikke akkurat fint. Så om noen finner noen mirakelkur så er det baaare å si ifra ;)

Ja, også er jeg 19 år. Strekkmerkene har kommet det siste året egentlig.

Endret av NiChia
Skrevet

Fikk også strekkmerker på puppene og på innsiden av lårene i puberteten.. De synes mest i begynnnelsen, for da var de røde, men nå har de bleknet og er litt lysere enn huden ellers, men jeg bryr meg ikke noe om det. Hadde en periode for noen år siden da jeg gikk opp i vekt, og da fikk jeg nye strekkmerker på puppene og på sidene på magen (såkalte lovehandles) Har gått ned igjen nå, og merker ikke at de er der.

Har ikke fått kommentarer på strekkmerkene mine, kan være fordi jeg har ganske lys hud slik at de ikke synes så godt, eller at man er sin egen verste kritiker. Ikke noe å bry deg om, hvorfor bry seg om noe som betyr så lite i den store sammenhengen? ;)

Gjest frustrert17åring
Skrevet

tusen takk for aller svar! Føler meg litt bedre nå, når jeg vet at det ikke er helt unormalt. :)

Takk :klem:

Skrevet

Jeg så et program på TvNorge for en tid tilbake, "How to look good naked". Der hadde de samlet 100 kvinner i ulik alder og størrelse, der det viste seg at ca 97 av disse hadde strekkmerker. Så det er nook mer normalt å ha det enn å ikke ha det :)

Skrevet

Kan strekkmerker ha sammenheng med hormonprevensjon, tro?

Flere unge jenter her har fått strekkmerker etter at de begynte med p-stav, og de hadde ikke endret vekt.

En annen her sier jo at hormonforandringer kan føre til strekkmerker, og da kan jeg godt tro at f.eks p-stav også kan være en årsak til at noen får det.

Skrevet

Jeg fikk en del strekkmerker på innsiden og utsiden av lårene, samt litt på rumpa i 15-16årsalderen. Har aldri vært overvektig, utviklet meg bare litt raskere enn huden min klarte å følge med på.

Skrevet

Jeg fikk en del strekkmerker på innsiden og utsiden av lårene, samt litt på rumpa i 15-16årsalderen. Har aldri vært overvektig, utviklet meg bare litt raskere enn huden min klarte å følge med på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...