Gjest jennysi Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Jeg har nylig tatt hormonblodprøve for å sjekke om jeg har noe "kluss" i systemet. Vi er et par som skal begynne å prøve, men har ikke hatt regelmessig mensen på 3 år. (4-5 ganger på 3 år) Så jeg lurer på hvis jeg har hormonkluss, hva skjer etterpå? (Jeg er veldig utålmodig, så mååå bare spørre innpå her til jeg får ordentlig svar) Hvis ikke blodprøvene viser noe negativt, hva skal jeg gjøre da? Jeg må jo ha mensen, og ikke minst eggløsning! Har prøvd å tempe, teste, men har ikke eggløssning, derfor håper jeg at jeg får regelmessig mens etterhvert Og bare for å si det, så sluttet jeg på p pillen for 3 år siden også... Og det er først NÅ legen tok meg på alvor og begynne å sjekke ut hvorfor jeg ikke har det... Nå har vi lyst på en liten en :rødme:
Devilina Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 Jeg har nylig tatt hormonblodprøve for å sjekke om jeg har noe "kluss" i systemet. Vi er et par som skal begynne å prøve, men har ikke hatt regelmessig mensen på 3 år. (4-5 ganger på 3 år) Så jeg lurer på hvis jeg har hormonkluss, hva skjer etterpå? (Jeg er veldig utålmodig, så mååå bare spørre innpå her til jeg får ordentlig svar) Hvis ikke blodprøvene viser noe negativt, hva skal jeg gjøre da? Jeg må jo ha mensen, og ikke minst eggløsning! Har prøvd å tempe, teste, men har ikke eggløssning, derfor håper jeg at jeg får regelmessig mens etterhvert Og bare for å si det, så sluttet jeg på p pillen for 3 år siden også... Og det er først NÅ legen tok meg på alvor og begynne å sjekke ut hvorfor jeg ikke har det... Nå har vi lyst på en liten en :rødme: Hei. Kanskje du har deg jeg har.. noe som heter PCO eller PCOS. Det er en hormonforstyrrelse i kroppen. Kroppen lager mer mannlig hormon enn kvinnlig og da blir det en forstyrrelse med manglende eggløsning og menstruasjon. Det er faktisk mange kvinner som har dette og som ikke vet om det. Noen er sterkere rammen enn andre og sliter veldig med å bli gravid.. deriblant jeg. Få legen din til å sjekke dette godt.. be eventuelt om en henvisning til en spesialist på kvinnesykdommer....gynekolog. Jeg ble henvist til Rikshopsitalet og utredet der. Det viste seg at jeg hadde PSOS.. det er altså da forkortelse på en latinsk diagnose som rett og slett betyr cyster på eggstokkene. Eggene modnes ikke, de blir hule og tomme og blir cyster siden de ikke klarer å passere ut av kroppen ved vanlig menstruasjon. Klart kjennetegn på dette er manglende menstruasjon, økt hårvekst her og der.. enkelte kvinner har faktisk skjeggstubber og hår på brystet, økt vekt, insulin resistens etc. Det er faktisk andre som har skrevet om PCOS her inne, så du kan jo lese litt der og se om du blir litt mer klokere, men så klart, jeg sier jo ikke at det er DETTE du har, men ligner litt ut ifra hva du har skrevet. Det finnes også en tilstand som heter endometeriose, det er rett og slett krøll/trang passasje, knute på eggstokken. Sånt kan rettes opp ved en enkelt operasjon. Det samme gjelder PSOC. Det finne mange flotte tbl. kurer man kan få for å få eggløsning og mens, så alt håp er ikke ute. Det er bare det at vi kvinner som har dette må ha mer tolmodighet og ting har tid. Siste utvei er prøverørs metoden. Det er der jeg her nå, så krysser fingrene for meg og håper alt ordner seg for deg også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå