Gå til innhold

Toyota RAV4


Carebear1

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Vi kikker litt på ny bil, og synes rav4 ser ganske snerten ut til rimelig penge.

Vi tenker i såfall 2001-2003-modell, og primært automat og bensin.

Kjenner noen her bilen?

Vet du f.eks hva den bruker pr mil med diesel kontra bensin?

Hører at en del synes bagasjeplassen er liten - men er det brukbart?

F.eks hva om man har to unger og skal ha med barnevogn og litt stæsj? Er dette et helt håpløst prosjekt?

Hvordan er bilen å kjøre? Krenger den fælt eller sitter den godt på veien?

Er den god på vinterføre?

Alle erfaringer og innspill mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei, jeg har ikke så veldig peiling, men jeg kan si det jeg vet.

Faren til eksmannen min har en slik en, og vi pleide å låne den når vi skulle på fjeller/langtur i og med at vi kun hadde toseter.

Med familie og behov for plass til barnevogn vil jeg si detnok blir trangt. Vi la alltid ned minst ett sete, men det var jo mest fordi vi hadde brett med oss, og jeg klarte ikke å overtale svigerfamilien til å skaffe seg skiboks. Men jeg tror uansett det er litt lite plass til en barnevogn, spesielt hvis man skal ha med annet stæsj også. Men jeg kan ta feil altså. Jeg har jo ikke barn selv, så kanskje jeg overvurderer størrelsen på en barnevogn ;)

Synes den sitter veldig bra på veien, og er veldig god å kjøre, også på isete føre. Én ting som irriterte meg, som selvfølgelig er en liten biting, er at jeg syntes lyden i høytalerne var alt for dårlig, eller pussig fordelt om du vil. Men, jeg ville ikke latt være å kjøpe bilen av den grunn ;) (Med mindre jeg fant en tilsvarende bra bil MED bra høytalerlyd ;) )

Ville dratt til en bilforhandler og tittet jeg, hadde jeg vært dere, så får dere et ordentlig inntrykk av bagasjeplass.

Men ut fra det jeg kan svare på, synes jeg det er en kjempebil. Likte den veldig godt. Hadde håpet at vi kunne kjøpe den ut neste gang svigers ville bytte bil (som skjer fra tid til annen), men jeg gikk visst ut på dato først.

Dårlig familie, bra bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis som nettopp fikk seg en rav4 2001 modell.

Kan alltids spør han om forbruk i en annen anledning, men regner med den ikke er så alt for gjerrig. Han kjøpte seg den bilen som familiebil siden kona nettopp fikk en liten en, så må nesten være litt plass da.

Har bare såttet i bilen, men jeg syns den holder seg stødig på veien, og den har jo 4wd så regner med den sitter godt på vinterføre og.

Ikke mye konkret info akkurat, men en synsvinkel :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den bruker en del på mila, det gjør de fleste suv. bare søk litt rundt så finner du fort ut hvor mye.

barnevogn skal fint på plass bak i den. jeg har en bil av tilsvarende str og jeg har fint plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en 2006 modell og er strålende fornøyd. Bruker 0,57/mil med sommerdekk. Litt høyere med vinterdekk og skiboks. Kjører ofte til Geilo på glatt føre og har full kontroll. Behagelig å kjøre, men har litt motorlyd pga dieselmotor. Vi vurderer også å skaffe oss barn og lurer på barnevogn bak. Kona som kjøper inn slike i jobben mente det skulle være god plass.

Litt info iallfall fra en som ikke har lyst til å selge bilen om han får barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det er litt dårlig bagasjeplass til f.eks en stor barnevogn. Personlig er jeg veldig glad i den bilen fordi den føles stor og trygg og man har god sikt i trafikken. Jeg synes likevel at den krenger en del i skarpe svinger og rundkjøringer, men det kommer vel litt ann på hvor fort du liker å kjøre :fnise:

På vinterføre synes jeg den oppfører seg bra. Man sklir jo fortsatt når forholdene er vanskelige, men det er lett å få igjen kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så er spørsmålet hvorfor i kjøpe SUV? En SUV bruker kjapt 20% mer drivstoff enn hva en bil med samme chassi ville ha gjort.

Skal du ha bil som bruker lite, se på Ford Focus Diesel. Evt. om du er Toyota fan så har kommer Toyota Avensis i ny utgave snart. Regner med at den blir bra, har tatt litt av utseendet til Lexus IS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er spørsmålet hvorfor i kjøpe SUV? En SUV bruker kjapt 20% mer drivstoff enn hva en bil med samme chassi ville ha gjort.

Skal du ha bil som bruker lite, se på Ford Focus Diesel. Evt. om du er Toyota fan så har kommer Toyota Avensis i ny utgave snart. Regner med at den blir bra, har tatt litt av utseendet til Lexus IS.

Vi er klar over at en SUV bruker mer drivstoff ja. Men det har seg slik at vi hyppig ferdes i fjellstrøk der det er greit med 4-hjulstrekk.

Samtidig ønsker vi en litt høy bil da mannen sliter med vond rygg. En høy bil forenkler ting litt.

Så takk for tips, men det er altså en type SUV vi er ute etter.

Og for øvrig takk for svar fra alle dere andre. Det har vært til god hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Gammel tråd, men vi vurderer en slik bil, og barn, og lurer på om det er grei plass til barnevogn hvis man ikke skal ha med noe særlig annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Gammel tråd, men vi vurderer en slik bil, og barn, og lurer på om det er grei plass til barnevogn hvis man ikke skal ha med noe særlig annet?

Det virker som det er nettopp slik det er. Bagasjeplassen er ikke videre god i RAV-en, så du får plass til barnevogn, men ikke noe annet.

Jeg har verken barn eller RAV4 selv, men jeg har stusset over hvor lite bagasjerommet virker når jeg ser en venninnes bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...