Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenkte å lage noen pizzabunner i dag som jeg kan fyse ned. Tenkte jeg skulle fryse dem ned med saus på. Burde jeg droppe sausen når jeg fryser ned bunnene? Men, om jeg skal ha sausen på, da kunne jeg jo tatt på resten av fykket også..? Hvordan ville du gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å lage pizzabunn og prikke den litt, før jeg steker den i 5 minutter, bare så den får en tynn hinne.

Lar den kjøle av og legger på saus, ost og fyll og setter den i fryseboksen på et brett til den er helt gjennomfrossen. Så pakker jeg den i plast og legger tilbake, lettvint og greit og ta til hvis vi skal ha middag i en fart. Egentlig er det akkurat like lettvint som Grandiosa, bare veldig mye bedre.

Gjest hyggelig
Skrevet
Jeg pleier å lage pizzabunn og prikke den litt, før jeg steker den i 5 minutter, bare så den får en tynn hinne.

Lar den kjøle av og legger på saus, ost og fyll og setter den i fryseboksen på et brett til den er helt gjennomfrossen. Så pakker jeg den i plast og legger tilbake, lettvint og greit og ta til hvis vi skal ha middag i en fart. Egentlig er det akkurat like lettvint som Grandiosa, bare veldig mye bedre.

Så lettvint!

Men hvordan blir grønnsakene etter de har vært i fryseren? Hvis man feks har tomat/paprika/ananas i fyllet.

Tror jammen jeg må prøve dette jeg og:)

Skrevet

Jeg bruker hermetiske tomater i sausen, så jeg pleier å ha stekt, fersk sjampinjong, paprika og sorte oliven oppå pizzaen, alle disse går bra å fryse.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Noen som har oppskrift på god pizzadeig til dette?

Føler ofte at pizzadeigen blir altfor tørr og hard så vil gjerne prøve en ny oppskrift.

• 3 uker senere...
Skrevet

Ingen som har oppskrift på god pizzadeig til dette?

• 3 uker senere...
Skrevet
Ingen som har oppskrift på god pizzadeig til dette?
Skrevet

Pizzabunn-oppskrift - garantert god

Hemmeligheten med å lage en god bunn er å bruke tørrgjær, samt hvordan mel og vann blandes og røres ut - melet skal helles gradvis i vannet/gjæren og røres nøye ut, og ikke omvendt!

Nok til 2 bunner:

Mål opp 1 liter hvetemel i et litermål

Rør ut i pakke tørrgjær i 4 dl vann

Ha salt i vannet, ca 1-2 ts

Hell blandingen med vann-gjær-salt i en bolle

Hell ca. halvparten av melet oppi

Rør godt et par minutter, helt til den er helt fri for klumper

Tilsett ytterligere et par dl av melet, og fortsett og rør 2-3 minutter, til konsistensen blir som smidig, tykk grøt

Tilsett resten av melet og fortsett røringen til den blir for tykk til å røres

Snu bollen på hodet og hell ut innholdet på et egnet sted. Strø litt mel utover deigen og kna og elt godt. Tilsett litt mer mel - deigen er nå fremdeles noe klebrig i konsistensen. Del deigen i 2 emner. Elt hvert emne et par minutter til, og tilsett mer mel hvis nødvendig. Den skal ikke klebe seg til fingrene dine. "Skvis" gjerne deigen godt mellom fingrene dine og kjenn etter. Kleber den fortsatt, strø mer mel over (evt. under) og fortsett knaingen. Lag 2 runde "baller" av emnene og trykk dem litt sammen. Dryss litt mel under og over dem, og plasser dem på et lunt sted, gjerne i nærheten av en ovn. Legg et kjøkkenhåndkle over. La den heve i 20-25 minutter, ikke mer! (Den heves videre når den stekes). Nå kan du begynne og kjevle ut bunnen. Deigen er nå så "lett", myk og smidig at du egentlig ikke trenger og bruke kjevle - du kan bare trykke den ut med hendene og fingrene dine.

Lykke til!

Skrevet

Oppskriften til runar ser ganske bra ut, men jeg savner litt olje i deigen. Et par ss burde gjøre susen. I tillegg er det en god idé og smøre olje rundt deigen før den settes til heving. Det gjør at den ikke tørke ut, i tillegg blir den veldig lett å trykke/kjevle flat etter hevingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...