Gå til innhold

Ferie hos far-skal mor pakke bag?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Jeg har hørt om tilfeller der en far må rømme i fra bidragskontoret fordi han har 6 forskjellige barn å betale for, vel, det skulle han ha tenkt på før han hadde ubeskyttet sex med noen han ikke ville være med resten av livet.

En liten korrigering...

Far betaler "bare" for de 5 første... :wink:

Men når eldste har passert 18 år - og det er yngre som ikke har passert - "rykker de opp" på listen... :ler:

Jeg synes det må være tøft for en far å betale 11% av lønnen sin i tillegg til at han skal forsørge seg og kanskje sin nye familie...

Ikke alle fedre stikker av heller - en del blir skubbet ut...

En liten avsporing - tilbake til tema:

Jeg mener enda det bør være mor som pakker klær til barna når de skal til far...

Dersom noe kommer tilbake ødelagt eller mangler, må far erstatte!

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener enda det bør være mor som pakker klær til barna når de skal til far...

Dersom noe kommer tilbake ødelagt eller mangler, må far erstatte!

Men da, Mayamor, helt konkret:

Det gjorde jeg ifjor og fikk alt ødelagt tilbake.

Synes du jeg skal sende ny bag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Det har jeg jo allerede svart på...

Far må erstatte det han ødela...

Ellers får han kjøpe inn selv...

Spør ham selv hva han vil.

Garantert dyrere for ham å kjøpe inn garderobe til 2 ukers ferie enn å erstatte det som ble ødelagt... :wink:

Kanskje han da ser ting på en annerledes måte?

Igjen: snakk sammen.

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: snakk sammen.

Men det er ikke alltid det går vettu.....

Og hva da?

Og han nekter plent for at han er erstatningsansvarlig for det som ble ødelagt ifjor.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Jeg mener å huske at du og din eks sin samboer går greit overens...?

Snakk med henne da.

Kvinner forstår gjerne mer av akkurat slike ting... :wink:

Hva har du gjort hele dette året da?

Har far kjøpt klær til gutten selv eller har han fått med seg klær til helgene?

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har klær selv som ungen bruker når han er der. Jeg snakker med hans samboer, men i akkurat denne saken vil hun ikke blande seg.

Men hun sa her forleden at ungen hadde klær i massevis der borte og at de skulle sende noe hjem hit for det var ikke vits i at det lå der borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Far har klær selv som ungen bruker når han er der. Jeg snakker med hans samboer, men i akkurat denne saken vil hun ikke blande seg.

Men hun sa her forleden at ungen hadde klær i massevis der borte og at de skulle sende noe hjem hit for det var ikke vits i at det lå der borte...

Og hva er da problemet? Hvorfor startet du da i det hele tatt denne tråden om far allerede har skaffet ungen nok klær?

Unskyld at jeg sier det, men det virker som om du skaper problemer ut av ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si hva som helst du....

Problemet er jo nettopp at han mener det er mitt ansvar å utstyre ungen uansett, og at det er jeg som må pakke, ordne, vaske osv....

Dessuten ble denne tråden startet på generelt grunnlag, noe du hadde sett hvis du hadde lest det første innlegget......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le litt når far skal sende klær til deg som de har liggende i skapet. Opplevde det selv - da var selvsagt klærne i minste laget - og min jobb ble å bli kvitt dem...

Forstå det de som kan.

Men jeg er enig med Mayamor at du bør angripe saken utfra det som skjedde i fjor. Altså gi ham et valg - enten erstatter han det som ble ødelagt, eller så får han stå for ekstratøy/sko selv.

Når du legger det opp på den måten, gir du ham et valg, og avgjørelsen ligger hos ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jobber du på trygdekontoret Mayamor? Du ser ut til å virkelig ha peiling :ler: .

Greit nok, mye penger det, men i såfall i tilfeller der far har stukket av så skal han sørenmeg være klar for å finansiere, og det tror jeg nok er de fleste tilfeller.

Det får være den enkelte manns problem hvem han får barn med, og vil de ikke betale så får de ta omsorgsrettsak, så får de heller klare seg som enslige foreldre selv.

Jeg synes overhode ikke synd på bidragsbetaleren, de betaler altfor lite!

Forøvrig kan jeg si at når datteren min er hos far, så kommer hun hjem etter helgen med en bag fullt av skitne klær. Og har hun ikke rukket doen, eller de ikke vært flinke nok til å passe på, så er baggen fult av urinluktende tøy. Er dette å ødelegge klær og ting? Vel, nei egentlig ikke for de går jo an å vaske, men det er i hvertfall svært lite hyggelig! Når vi låner tøy osv... i barnehagen passer vi alltid på at de returneres rene.

Jeg sender altid med klær med min datter og tannbørste, men vil de bruke bleier i stedet for å passe på, så syns jeg de skal kjøpe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nemlig uansett av den oppfatning at det er den foreldren som har barnet hos seg som skal skaffe de nødvendige remedier, som mat, klær, seng, bleier osv.

Man betaler tross alt bidrag uifra en sats som er på 11 % av inntekten , og jeg deler vel ut mye mer av min inntekt på barnet enn far gjør. Derfor kan han betale sin del selv når ungen er der.

Da er vi av helt ulik oppfatning. Men så er vi også i ulike situasjoner...

I vårt tilfelle betaler far 4-5 ganger så mye som barnepasset koster i bidrag til mor, selv om vi har barnet 40% av tiden. Det er ganske store beløp, og kan ikke skyldes på at mor må ha større hus, for det må vi også. I tillegg har mor skatteklasse 2 og dobbelt barnebidrag.

Siden vi betaler alle kostnader når barnet er hos oss, er jeg overbevist om at barnemor ikke bruker mer penger på barnet enn mannen min gjør.

Når forholdene er slik, skulle det jammen bare mangle om ikke mor står for hovedparten av innkjøp av klær og lignende! (Det er både hun og far skjønt enige om, så det er uproblematisk.)

Jeg må si jeg reagerer litt på regnestykket ditt bidrag/barnepass.

Du har en barnefar som tjener 220 000 brutto per år. 24 000 av disse går til barnebidrag.

At du har råd til å kjøpe en barnehageplass som koster 48 000 sier meg at din økonomi er atskillig bedre enn som så, "vår" alenemor har iallefall aldri betalt så mye for en barnehageplass, enda hun tjener rimelig bra.

At din eks skal bruke 25% av sin brutto inntekt på en barnehageplass, kan jeg ikke se hvordan skal være rimelig? Han ville jo fått en vesentlig billigere plass dersom han hadde hatt hovedomsorgen...

Må si jeg er spent på diskusjonene som kommer (og har vært av og til) når de nye bidragsreglene innføres. De reduserer bidraget til mannen min med 75%, og vi er sikkert ikke alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, AnitaCath.

Å ringe til ham noen dager før, og fortell ham hvordan det blir, er en god lærepenge. Kanskje hive på "til neste år kan vi se om du kan få låne med klær av meg igjen, da med forbehold om at de returneres rene og pene, og det som måtte bli ødelagt erstattes. Slik som jeg selv må". Forklar ham at dette er en naturlig konsekvens av at han er skjødesløs med "dine" barneklær, og lar dem bli ødelagt helt unødvendig, noe som påfører deg ekstra utgifter. Denne gangen får han noen ekstra utgifter, som kanskje kan åpne øynene hans.

Og jeg hadde sannelig sent tilbake møkkete klær hvis det var hva jeg fikk tilbake... Så sant det var mulig å vaske for ham, men han ikke gadd (ganske vanlig å komme hjem fra ferie med litt møkkete klær da, men da kan jo kanskje far beholde dem (og gutten) et par dager så han får vasket dem opp, hvis ikke avstanden er for stor?)

Og det med å være takknemlig for at faren gidder å ha omsorg for barna sine.. hjelpe meg. Hvis du behandler en mann som en stakkar, så får du- ja nettopp, en stakkar.. De vokser da med oppgaver og forventninger og ansvar, de også. Hvis det blir gitt til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VesleBråka:

Det morsomme er jo at de skal på ferie til hans foreldre i Nord-Norge og der vet jeg at det finnes vaskemaskin......

Sissan:

Når det gjelder barnehageplass er det nå engang slik at det ikke er alle som får kommunal plass. Jeg har plass i en privat barnehage,

og takk og lov for den ellers kunne ikke jeg jobbe i det hele tatt.

Jeg har søkt kommunal plass hvert eneste år, men det er ikke nok plasser desverre......

Når du forteller at dere har barnet 40 % av tiden må jeg bare skynde meg å si at far her, han vil ikke ha en fast samværsavtale, han, for han vil ikke at jeg skal legge for mye beslag på hans fritid..... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Gjett hvem som har funnet ut at det kan være lurt med en samværsavtale og kanskje få redusert litt av barnebidragstrekkert sitt....

He he bedre sent enn aldri sier jeg da.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ærlig talt - man må holde barnet utenfor slike diskusjoner. Send med barnet klær, skriv liste over hva som blir sendt - uten at barnet får vite det. Så gjør du far klar over at du har listen, og forventer å få alt tilbake. Dersom man reiser på tur tar man sine egne ting med seg.

Dersom du mener at far skal kjøpe noe til barnet tar du kontakt med far og krever dette. Du skal ALDRI la barnet bli en del av diskusjonen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Om barnet bor hos deg er du faktisk pliktig til å sende med alt av klær,

fordi han betaler bidrag.

Leker må far ordne med selv.

:hoho::hoho::hoho::hoho: ja du lever også i en drømmeverden :hoho::hoho: far skal sørge for at barnet har det barnet behøver hos seg, og mor hos seg. De fleste oppererer med at den barnet bor hos står for klær ol, men ikke alle. men det er ingen som sier at slik skal det være, og det står ikke noen steder heller, det er opp til hver og en hvordan de velger å gjøre det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skal ALDRI la barnet bli en del av diskusjonen!!

Er vel heller ingen her som har sagt at de tar med ungene på slike diskusjoner.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie1

Jeg sender heller ikke med klær når ungen skal til faren sin. FORDI:

-klærne kom tilbake skitne

-rent og skittent tøy blandet sammen

-klær kom ikke tilbake

Faren er over 30 år. Det burde være unødvendig å mase på han om slike ting Jeg er heldigvis ikke mora hans!

Sist var det besteforeldrene som hentet guttungen til feriesamvær med far. Bestemor spurte om ungen ikke skulle ha noen klær med seg. Jeg rett og slett driter i at stakkars far må bruke penger på klær til ungen i tillegg til barnebidraget. For denne situasjonen har han stelt seg i selv!

Det er også tåpelig av dere å si at dette går utover ungen. Tror dere en liten tass på 3 år bryr seg om hvilke klær han går i? Hvis far ikke er istand til å holde klær til ungen, så er vel dette fars skyld!? De fleste fedre klarer dette, altså lider ikke ungene noen nød.

*Grrrrrr*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg sender heller ikke med klær når ungen skal til faren sin. FORDI:

-klærne kom tilbake skitne

-rent og skittent tøy blandet sammen

-klær kom ikke tilbake

Faren er over 30 år. Det burde være unødvendig å mase på han om slike ting Jeg er heldigvis ikke mora hans!

Sist var det besteforeldrene som hentet guttungen til feriesamvær med far. Bestemor spurte om ungen ikke skulle ha noen klær med seg. Jeg rett og slett driter i at stakkars far må bruke penger på klær til ungen i tillegg til barnebidraget. For denne situasjonen har han stelt seg i selv!

Det er også tåpelig av dere å si at dette går utover ungen. Tror dere en liten tass på 3 år bryr seg om hvilke klær han går i? Hvis far ikke er istand til å holde klær til ungen, så er vel dette fars skyld!? De fleste fedre klarer dette, altså lider ikke ungene noen nød.

*Grrrrrr*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg sender heller ikke med klær når ungen skal til faren sin. FORDI:

-klærne kom tilbake skitne

-rent og skittent tøy blandet sammen

-klær kom ikke tilbake

Faren er over 30 år. Det burde være unødvendig å mase på han om slike ting Jeg er heldigvis ikke mora hans!

Sist var det besteforeldrene som hentet guttungen til feriesamvær med far. Bestemor spurte om ungen ikke skulle ha noen klær med seg. Jeg rett og slett driter i at stakkars far må bruke penger på klær til ungen i tillegg til barnebidraget. For denne situasjonen har han stelt seg i selv!

Det er også tåpelig av dere å si at dette går utover ungen. Tror dere en liten tass på 3 år bryr seg om hvilke klær han går i? Hvis far ikke er istand til å holde klær til ungen, så er vel dette fars skyld!? De fleste fedre klarer dette, altså lider ikke ungene noen nød.

*Grrrrrr*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...