Gå til innhold

Peugeot salt- og pepperkverner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst på skikkelige salt- og pepperkverner og har tenkt å kjøpe noen fra Peugeot. Jeg synes at denne ser fin ut, men den koster kanskje litt for lite til at den er av ordentlig god kvalitet. Det er ikke så viktig å ha elektriske kverner, det eneste kravet jeg stiller er at jeg ikke vil ha sånne "gammeldags" utseende kverner i tre.

Er det noen her som har prøvd noen av Peugeot sine kverner? Har dere noen anbefalinger? Hvor lønner det seg å kjøpe? Tenker både på nettbutikker og butikker i Norge eller Storbritannia.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt Peugeot-kverner i flere år, og er veldig fornøyd med dem - ihvertfall selve kvernene. Først hadde vi "manuelle" i glass/metall, men disse er nå degradert til å stå på kjøkkenbordet. Vi hadde nemlig problemer med at glasset fliset av i kanten der det gnisser mot metallet, og vi fikk et par ganger glassfliser inn i fingeren. Au... Forsøkte å få det på garantien, men det er kvernverket det er lang garanti på, ikke "innpakningen". (Skjønner ikke helt hva man skal med kvernen uten noe rundt, men det er en annen sak. ;)) Nå har vi akkurat de du ikke har lyst på - de klassiske trekvernene. ;) Jeg er forsåvidt enig i at de ikke er verdens vakreste, men de er virkelig utrolig gode. De har mer avansert kvern med flere grader av grovhet (fra 1-6) enn de vi hadde tidligere, og glir bedre. Så det har nok litt å si hvor mye du betaler for kvernen, også - de i metall kostet vel en 400 kr pr stk, mens trekvernene ligger på nærmere 700 fullpris. (Vi har riktignok vært heldige og funnet på salg, men allikevel.) Kanskje disse kunne vært noe? Litt stiligere enn de klassiske (synes ihvertfall jeg), men allikevel hovedsaklig i tre. Eller de har noen i kun metall. Vil ihvertfall anbefale deg å styre unna de i glass og metall. :)

Når det gjelder de elektriske - de er kule og morsomme den første tiden, men jeg synes de bruker mye batteri, samt at jeg ikke helt ser poenget i det lange løp. Hvorfor må man lyse opp maten når man salter/peprer? :klø: De har heller ikke like mange muligheter for å stille inn grovhet. (Jeg jobbet i glassbutikk da disse kom, og husker godt hvor morsomt folk syntes det var å teste i begynnelsen. Men det dabbet raskt av...)

Skrevet

Tusen takk for gode råd! Da skal jeg unngå de som er av glass i hvert fall. Og det du sier om at man må bytte batteri ofte i de elektriske, det er jo et godt poeng. (Jeg har lest at lyset er der fordi man noen ganger spiser middag i dempet belysning :fnise:)

De Peugeot Fidji-kvernene som du linket til ser slett ikke verst ut, passe størrelse og en sånn pris jeg kunne tenkt meg å betale.

Skrevet

Jeg har de eletriske som du linker til og er godt fornøyd!

Har hatt de siden jul i fjor og har ikke skiftet batterier enda, og at de lager lys er virkelig en fordel nettopp fordi det ofte er dempet belysning når man spiser.

Er du en skikkelig matnerd som ønsker å kunne stille inn grovheten i kverningen må du nok opp noen prisklasser, men for oss vanlige hobbykokker er disse god nok.

Eneste, om noe, måtte være at fettete fingermerker viser fort siden de er så blanke- men jeg har kommet til at det egentlig er like greit, for da husker man i hvert fall på å vaske dem ofte.

Anbefales herfra. :)

Skrevet

Vi har en Peugeot pepperkvern, men jeg liker den ikke. Selv om jeg justerer grovheten på kverna så har kornene en tendens til å sette seg fast likevel. Den tetter seg hele tiden.

Mulig det er bare den vi har som er sånn. Men pene er de! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...