Gå til innhold

Tips til hardfør plante?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg eier ikke grønne fingre... Men jeg synes store grønnplanter er fine. Finnes det noen som lever godt i både lys og mørke, kulde og varme, som det ikke er lett å vanne for lite eller for mye, ja som rett og slett er veldig hardfør og overlever hos en som meg?

Og kattene mine. De klorer og leker med alt som er nytt, hvordan holde de vekk fra planter?

Hvor lenge kan en bukett roser stå i en vase på bordet, før rosene visner? Her skjer det nemlig fort...

Hvilke triks bruker man der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Planter som fredslilje, div palme planter jo ganske hardføre. Jeg har kjøpt endel på ikea og de har holde i årevis.

Avskårne blomster ol, synes jeg de holder litt forskjellig kommer an på kvaliteten og hvor de er kjøpt. De visner fortere også om de står altfor varmt. hjelper å sette de kjølig overnatten

men husk å vanne potteplantene, ikke for mye, det er et feil mange gjør.

Lykke til !

• 3 uker senere...
Gjest blomsterfia
Skrevet

Zamioculcas er absolutt å anbefale!! den tåler alt, også er den veldig fin! Det er en grønn plante... :)

Skrevet (endret)

Jeg hadde en gullranke på hybelen da jeg studerte, den klarte seg gjennom hele sommeren (6 uker) mens jeg var hjemme på ferie.

Endret av Stillest vann
Gjest Gjest_Moo_*
Skrevet

Zamioculcas er bra ja! Den kalles også garderobeplante. Har hatt min i fem år nå, og den får kanskje vann fem-seks ganger i året. Den levde de fire første årene også i et rom uten vinduer, så den tåler det mest.

Ellers er alt av sukkulenter et hett tips. En annen tanke er å ha en "varsleplante", feks fredslilje, for når den henger med huet husker du å vanne alle sammen.

Roser skal kuttet VELDIG skrått før du setter de i vann. Som i fire-fem cm skrått, ikke bare rett over stilken. Jeg har alltid enten blomsternæring eller sukker i vannet i tillegg.

Gjest blomsterfia
Skrevet

ja, det er riktig!! :)

Rosene skal stå i godt lunkent vann, på grensen til varmt. og skråsnittes. få de til å gjøre det i butikken. sett de gjerne kaldt om natta, da holder de myyye lenger!! Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...