Gå til innhold

frostveske?

*snuppis*

Anbefalte innlegg

plutselig lyser en lampe i bilen..tror det er frostveskelampa..det er en holder i motoren som jeg også tror er frostveske, denne er under streken. i bilens instruksjonsmanual står det "coolant" do not allow coolant level to fall below the KALT mark on the expansion tank. Top as necessary with mixture of equal parts of Saab Atifreeze and water.

altså, kan jeg kjøpe hvilken som helst frostveske? Skal den blandes ut? Og den skal helles over streken? Hva må jeg passe på? Eller er det bare å åpne og helle på? trenger litt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia,du har folite veske på bilen din,vann altså!!Men nå som vinteren er i komminga så passa jo det greit for da har du plass til frostveske,men det er vel endel fra før vil jeg tro om den ikke lekker..Gå på en bensinstasjon å få de til å mål hvor mye den holder så blander du utifra det..Min pleier holde 30- og blander ca halvt om halvt men ikke mere frostveske enn vann,det blir galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,du har folite veske på bilen din,vann altså!!Men nå som vinteren er i komminga så passa jo det greit for da har du plass til frostveske,men det er vel endel fra før vil jeg tro om den ikke lekker..Gå på en bensinstasjon å få de til å mål hvor mye den holder så blander du utifra det..Min pleier holde 30- og blander ca halvt om halvt men ikke mere frostveske enn vann,det blir galt!

Forlite skulle det være he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, kan jeg kjøpe hvilken som helst frostveske? Skal den blandes ut?

Man regner såvidt jeg vet to hovedtyper frostvæske, etter hvilken alkoholtype de er basert på, etylenglykol eller propylenglykol. Disse typene skal ikke blandes. I bilens bruksanvisning står det trolig hva som er riktig type for din bil.

Frostvæske får man kjøpt både konsentrert og ferdigblandet.

Bruk trakt og hell forsiktig. Katter liker smaken og kan slikke sølt frostvæske fra bakken, noe som fort kan være dødelig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å få noen på bensinstasjonen til å hjelpe meg med dette. For det første står det under trykk, hvertfall på min bil, og det kan være farlig å åpne lokket hvis du ikke er obs.

Pleier å bruke ferdigblandet, men det vet de på stasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Gresshoppa

Det står ikke under trykk, men naturlig nok blir det et trykk hvis du åpner lokket mens bilen er varm. Vamt vann utvider seg. Gjør du det bør du være forsiktig med at du ikke brenner deg på varm damp. Vent heller til bilen er kald. Da er det ikke værre enn å skru opp en bruskork. Ikke noe vanskelig å gjøre selv på noen som helst måte. Bland ca 50/50 vann/frostvæske nå på vintern (det står i manualen til bilen)

Regner med at trådstarter har fått fiksa det nå, måtte bare kommentere den. Ellers kan det være greit å følge med og få skjekka om det er en lekasje hvis du må fylle på ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står ikke under trykk, men naturlig nok blir det et trykk hvis du åpner lokket mens bilen er varm. Vamt vann utvider seg.

Jeg mente selvfølgelig at man må passe seg hvis man åpner lokket når bilen er varm. Har brent meg der, bokstavelig talt.

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok gresshoppa som tar feil.

Kjølevæskesystemet står under trykk hvis alt er OK. Forhøyet trykk gjør at kokepunktet stiger (opp i mot 130 grader). Hvis man tar av lokket, så synker trykket ned til atmosfæretrykket. Da synker også kokepunktet for kjølevæska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Gjest_Frank_*

"Bland ca 50/50 vann/frostvæske nå på vintern (det står i manualen til bilen)"

Bland 50/50 uansett årstid ! Blir andelen vann for høy vil deler i kjøleanlegget som kan ruste gjøre nemlig dette, dessuten kommer det alltid en ny vinter og de færreste tømmer kjølesystemet på høsten for å fylle "vinter-blanding"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frank_*

Kjølesystemet står ikke under trykk før temperaturen på vannet stiger nei. Prøv å start kald motor uten radiatorlokk. Spruter det ut kjøleveske? Nope. Kjølesystemet inneholder bare rør, beholdere og en sirkulasjonspumpe, ingenting som lager trykk her. Siden systemet er lukket vil selvfølgelig trykket stige når vannet blir varmt og utvider seg.

Et annet vikitg aspekt med alltid å blande riktig mengde kjøleveske er at kokepunktet heves, bilen koker ved mye lavere temp med kun vann enn blandet 50/50 med frostvæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...