mmmSjokolade Skrevet 10. november 2008 #21 Skrevet 10. november 2008 (endret) Etter et par år med mas lot jeg min datter prøve seg. Forsto at dette var noe hun følte såpass sterkt for at hun måtte få testet dette ut, men det gikk en stund før jeg syns hun var gammel nok til å ta det valget. Nå har hun holdt på i over et år. Det går ganske greit, men jeg er bekymret for at hun ikke skal få i seg nok næringsstoffer. Det er også en del grønnsaker hun ikke vil spise, noe som faktisk gjør det vanskelig å komme opp med gode alternativer til hva hele familien kan spise. Ender opp med at hun spiser det hun kan av vår mat, og sper på med vegeburgere eller lignende men det ser fryktelig kjedelig ut. Det går også an å steke kjøttet for seg selv hvis en skal ha gryteretter , pizza eller meksikansk, og så fordele maten litt i gryter før kjøtt tilsettes. Det er ikke spesielt godt utvalg for vegetarianere i vanlige dagligvarebutikker utenom grønnsaksdisken og det er tungvint. Alt slikt som saus, supper gelegodteri må sjekkes før en kan bruke det. Nå spiser hun egg og melkeprodukter noe som gjør det litt enklere. Jeg har også sagt at en årlig legekontroll er nødvendig for å sjekke om hun får det hun trenger. Nå har hun akkurat vært på sin første legesjekk og vi venter på resultatene av blodprøvene. Skulle ærlig talt ønske at hun droppet det. Endret 10. november 2008 av mmmSjokolade
Gjest Frosk Skrevet 10. november 2008 #22 Skrevet 10. november 2008 Etter et par år med mas lot jeg min datter prøve seg. Forsto at dette var noe hun følte såpass sterkt for at hun måtte få testet dette ut, men det gikk en stund før jeg syns hun var gammel nok til å ta det valget. Nå har hun holdt på i over et år. Det går ganske greit, men jeg er bekymret for at hun ikke skal få i seg nok næringsstoffer. Det er også en del grønnsaker hun ikke vil spise, noe som faktisk gjør det vanskelig å komme opp med gode alternativer til hva hele familien kan spise. Ender opp med at hun spiser det hun kan av vår mat, og sper på med vegeburgere eller lignende men det ser fryktelig kjedelig ut. Det går også an å steke kjøttet for seg selv hvis en skal ha gryteretter , pizza eller meksikansk, og så fordele maten litt i gryter før kjøtt tilsettes. Det er ikke spesielt godt utvalg for vegetarianere i vanlige dagligvarebutikker utenom grønnsaksdisken og det er tungvint. Alt slikt som saus, supper gelegodteri må sjekkes før en kan bruke det. Nå spiser hun egg og melkeprodukter noe som gjør det litt enklere. Jeg har også sagt at en årlig legekontroll er nødvendig for å sjekke om hun får det hun trenger. Nå har hun akkurat vært på sin første legesjekk og vi venter på resultatene av blodprøvene. Skulle ærlig talt ønske at hun droppet det. Spiser datteren din bønner / linser / kikerter (mettende, sunt og godt og rikt på protein) - liker hun ikke én type liker hun sikkert en annen - jeg er veldig glad i kikerter, bruker en del røde kidneybønner (bønnestuing i taco / fajitas, for eksempel) og også en del røde linser (lettvint, trenger ikke bløtlegges, kort koketid). Ferdigkokte bønner (fra fryseren eller fra boks) kan tilsettes hennes gryteretter o.l, så blir de mer mettende og næringsrike. Har dere prøvd Quorn? (Farse og biter - bitene stekes og smaker ikke så ulikt kylling, greie i gryteretter / curry, i pitabrød, wok...)
mmmSjokolade Skrevet 10. november 2008 #23 Skrevet 10. november 2008 Spiser datteren din bønner / linser / kikerter (mettende, sunt og godt og rikt på protein) - liker hun ikke én type liker hun sikkert en annen - jeg er veldig glad i kikerter, bruker en del røde kidneybønner (bønnestuing i taco / fajitas, for eksempel) og også en del røde linser (lettvint, trenger ikke bløtlegges, kort koketid). Ferdigkokte bønner (fra fryseren eller fra boks) kan tilsettes hennes gryteretter o.l, så blir de mer mettende og næringsrike. Har dere prøvd Quorn? (Farse og biter - bitene stekes og smaker ikke så ulikt kylling, greie i gryteretter / curry, i pitabrød, wok...) Hun spiser heldigvis linser, bønner og slikt. Quorn har jeg aldri sett noen steder her. Er vi i UK kjøper vi vanligvis inn litt forskjellig mat fordi utvalger der er mye bedre, og vi kjøper jo av det lille utvalget de har på helsekosten, men hun måtte begynne å ta tilskudd fordi neglene hennes ble humpete. Tvinger oss jo til å tenke over hva hele familien spiser, men det skaper også situasjoner som er litt vanskelige. Bl a når hun var hos besteforeldre i flere uker i sommer. Det er hennes valg, og vi respekterer det selvfølgelig.
Gjest Frosk Skrevet 10. november 2008 #24 Skrevet 10. november 2008 (endret) Hun spiser heldigvis linser, bønner og slikt. Quorn har jeg aldri sett noen steder her. Er vi i UK kjøper vi vanligvis inn litt forskjellig mat fordi utvalger der er mye bedre, og vi kjøper jo av det lille utvalget de har på helsekosten, men hun måtte begynne å ta tilskudd fordi neglene hennes ble humpete. Tvinger oss jo til å tenke over hva hele familien spiser, men det skaper også situasjoner som er litt vanskelige. Bl a når hun var hos besteforeldre i flere uker i sommer. Det er hennes valg, og vi respekterer det selvfølgelig. Quorn har de på ICA Maxi og ICA supermarked, i allefall.. Men her i landet har jeg som sagt bare sett biter og farse (i UK har de fryktelig mange varianter av Quorn) Endret 10. november 2008 av Frosk
Gjest lillianna Skrevet 10. november 2008 #25 Skrevet 10. november 2008 min lille niese på 6 år har bestemt seg for å være veggis, og når det er f.ex kjøttkaker til middag spiser hun kun grønnsakene. jeg syns det er kjempeflott og beundrer henne og håper at hun forblir veggis
Gjest Caya Skrevet 11. november 2008 #26 Skrevet 11. november 2008 Jeg synes det er bra å høre at så mange her ville vært støttende. Det er veldig mange unge som bestemmer seg for å være vegetarianere som møter mye motstand fra sin egen familie. Det er veldig trist, for man møter nok motstand fra alle andre som måtte mene noe om det. Å ha en støttende familie tror jeg er utrolig viktig for alle selvstendige valg man tar som ungdom/barn. Det å kjøpe kokebøker og lese litt om ernæring er viktig, og det er faktisk gøy og lærerikt i samme slengen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå