Gå til innhold

Har noen sett Black Hawk Down??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Samboeren min vil så gjerne ha meg med på Black Hawk Down. Er det noen som har sett den? Er det bare skyting og bråk, eller er det f.eks en litt spennende story også?!? Jeg liker actions, men ikke krigsfilmer med BARE skyting og blod uten annen spennig...

Råd mottas med takk

Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den så jeg i går! Jeg må si det er en ren gutte film. Masse bråk!!!

Foreslår at du sender han sammen med en kamerat i steden. Så kan vel du ta med deg en eller fler venninder på en mer jente film!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Jeg har sett den og syntes det var en spennende og god film ,for en kriks film å være.....

Den er oxo baser på en vikelig historie....

Syntes du skal ta deg en tur å se den icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei anka og Lottemor!

Det var en for og en imot, det! ...Tja...hva gjør jeg da!?!?! Neste som svarer meg får avgjøre!!

Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den var kjempebra, så den med en kamerat.

Det er mye skyting og litt gørr, men skyting syns jeg bare er gøy, og under gørret studerte jeg sidemannen istedet.

Løp og se, action er det masse av.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ja, kanskje det blir kino på meg i kveld, da! Jeg gleder iallefall samboeren min ved å bli med!! Men jeg er fortsatt interessert i andres meninger!!...slik at jeg kan være maksimalt forutinntatt!! Egentlig litt gøy å lese hvor forskjellig dere liker den. Jeg skal si min mening imorgen!!

C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var voldsomt til forberedelse for en kinotur - driver du alltid like god research før du finner på ting? icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nei. Den var rett og slett kjedelig!!! Bare skyting og blod og gørr... ikke spennende engang. Æsj og fysj!!!! Se in the bedroom isteden. Den gjør intrykk!

Uansett -enjoy!!!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Har ikke sett denne filmen, men min gode venn LilleMika anbefalte meg til å la være. Jeg stoler på henne!

Enig med LilleMika her om at "In the bedroom" var en god film. Masse inntrykk, følelser og gjenkjennelse. En smule tragisk kanskje, men overlevbart!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett den og har ingen planer om å se den. Min fetter er veldig filmintr. og anbefalte den ikke. Slitsomt mye skuddvekslinger og kamper, vanskelig å holde rollene fra hverandre (like skuepillerer) og svært lite kritisk behandling av temaet. Det var lissom greit å ha stygge kallenavn på somalierne, mens det i mange Vietnamkrig-filmer blir sett på som negativt med kallenavn på asiatene.

Mitt viktigste argument for ikke å se filmen er at dette er enda en patriotisk, pro-USA krigsfilm (sjøl m britisk regisør) der amerikanerne er helter og "de andre", "fienden", kun dumme objekter. Tenk om vi kunne fått en film som kritisk belyste katastrofen i Somalia og hva amerikanerne gjorde feil! Tenk om vi fikk en film der det var tenkende subjekter på begge sider av en front! Før den filmen kommer bruker jeg ikke mine 60 kroner på krigsfilm...

Dagens politiske innlegg...

Ingy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Black Hawk Down forrige helg. Og det er et par forutsetninger for denne filmen.

1) Det er en krigsfilm, som handler om et trist kapittel i det amerikanske militærets historie, nemlig deres opphold i Somalia. Legg merke med ordet KRIG. Det betyr mye skyting, gørr og ord som "Incoming". Hvis du ikke liker sånt, så ikke se filmen.

2) Ewan McGregor er med, men i en ganske annen rolle enn det vi har sett ham før. Det er også et par andre mer og mindre kjente menn med, men de springer rundt med blod og møkk og kruttslam på seg. Hvis du ikke liker dette, så ikke se filmen.

3) Det er lite amerikansk patriotisme, kun krigsrealitet. Hvis du likte "Saving Private Ryan", og holdt ut kampscenene der, så kommer du sikkert til å like Black Hawk Down. Hvis ikke, ikke se filmen.

4) Du må akseptere at menn i militære har andre måter å oppføre seg på enn det sivilie kvinner har. Hvis du synes at begreper som "ingen blir etterlatt" og "en for alle, alle for en" er tullete, så ikke se filmen.

5) Hvis du har spilt dataspillet "Ghost Recon" eller "Rouge Spear" (Rainbow 6), så bør du se den!

Jeg så filmen. Jeg har sett en del dårlig amerikansk krigsfilm, men denne var BRA. Realistisk, uten heltemusikk, ingen svulstige taler, mannemenn som prøvde å redde hverandre så godt de kunne og befal som faktisk så ut til å ha følelser. Hvis du liker litt action og skyting og ikke har noe problem med gørr og blod, så gå og se den. Hvis du bare ser filmer av typen "romantisk komedie", så ikke se denne filmen.

(Det eneste som var teit var at de fikk FN til å virke skikkelig kjipe. )

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2002-04-16 14:54, Ingy wrote:

Jeg har ikke sett den og har ingen planer om å se den. Min fetter er veldig filmintr. og anbefalte den ikke. Slitsomt mye skuddvekslinger og kamper, vanskelig å holde rollene fra hverandre (like skuepillerer) og svært lite kritisk behandling av temaet. Det var lissom greit å ha stygge kallenavn på somalierne, mens det i mange Vietnamkrig-filmer blir sett på som negativt med kallenavn på asiatene.

Mitt viktigste argument for ikke å se filmen er at dette er enda en patriotisk, pro-USA krigsfilm (sjøl m britisk regisør) der amerikanerne er helter og "de andre", "fienden", kun dumme objekter. Tenk om vi kunne fått en film som kritisk belyste katastrofen i Somalia og hva amerikanerne gjorde feil! Tenk om vi fikk en film der det var tenkende subjekter på begge sider av en front! Før den filmen kommer bruker jeg  ikke mine 60 kroner på krigsfilm...

Dagens politiske innlegg...

Ingy

Wow, så mye du vet om den filmen uten å ha sett den. OK, det er litt vanskelig å holde skuespillerne fra hverandre, siden de er veltrente, barberte menn av en viss høyde, med mer og mer møkk og gørr på seg. Jeg *tror* det kan ha noe med at de spiller amerikanske soldater i uniform, og de har det med å være like.

Selvfølgelig er det skytescener. Det er en krigsfilm. Filmen handler om de 12 timene det tok fra amerikanerne startet en operasjon mot somalierne, til de kom hjem igjen. Det var mye skyting der, det er vel det som er hele poenget. De går inn, ting går på trynet, de er omringet av fiender med våpen, de må skyte seg ut, ellers blir de drept. Ingen mulighet til å vifte med hvite flagg.

Filmen prøver å være realistisk. Somalierne får kallenavnet "skinnies" - tynninger. Når et helt folk er midt i en sultkatastrofer, så er det ikke det minst passende kallenavnet. Det er "oss" mot "dem". I en 2. vk-film vil tyskerne bli kalt for Krauts. I vietnamfilmene vil asiatene bli kalt for Gooks (tror jeg.) De somalierne som kommer værst ut er krigsherren selv, og hans hjelpere. En fyr som holder et folk i et sultegrep fortjener å få dårlig omtale.

Filmen får ikke amerikanerne til å stå fram som helter. Tvert i mot. Det er ikke vanskelig å skjønne at de er litt for arrogante når de planlegger, de har ikke backup-planer og ting går generelt til helvete for dem når den første tingen går i dass. De får kjeft av FN, meget rettmessig. De gjør en operasjon som de ikke forteller resten av gjengen (FN og allierte) om, og de får svi for det. Hvis fetteren din syntes at amerikanerne kom godt ut av det i denne filmen, da lurer jeg på om han sovnet et sted omtrent halvveis.

Filmen handler om operasjonen. Den handler ikke om konflikten generelt. Det er ikke det som er viktig for denne historien. Derfor blir somalierne redusert til "de andre". Igjen, oss mot dem, der "oss" er det som er viktig for denne historien. Dessuten får man noe av vinklingen fra somaliernes side, da fra de som sto for undertrykkingen av resten av folket. Ikke mye, men nok til å se at for somalierne så var ikke USAs innblanding til noe særlig nytte, fordi herskerne i Somalia ga beng i både USA og sitt folk.

Hvis noen vil lage en film om "Sultkatastrofen og kaoset i Somalia", så er det opp til vedkommende. Det å klage over at "Black Hawk Down" ikke er en film om de menneskelige aspektene ved en sultkatastrofe og amerikansk feilslått opprydding blir bare feil.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2002-04-16 15:27, Catzy wrote:

Wow, så mye du vet om den filmen uten å ha sett den. OK, det er litt vanskelig å holde skuespillerne fra hverandre, siden de er veltrente, barberte menn av en viss høyde, med mer og mer møkk og gørr på seg. Jeg *tror* det kan ha noe med at de spiller amerikanske soldater i uniform, og de har det med å være like.  

Enig at det virker rart at jeg uttaler meg så bastant om en film jeg ikke har sett. Men når jeg skal velge om jeg vil se en film leser/ser/hører jeg gjerne anmeldelser og spør folk som har sett den hva de synes. Derfra gjør jeg meg opp en mening. NRK sin anmeldelse og Aftenposten sin anmeldelse

Sjøl om uniformerte ligner på hverandre er det vanlig i film å caste folk som skiller seg fra hverandre nok til at publikum klarer å følge historien og rollene. Synes det er merkelig at erfarne folk lager en film som publikum finner forvirrende, men kanskje det er en ny måte å fortelle på? Vanligvis lar man jo publikum "bli kjent med" rollene.

Selvfølgelig er det skytescener. Det er en krigsfilm.

Det skjønner jeg og! Men når folk går skikkelig slitne ut av kinosalen, er det kanskje i meste laget? Kanskje det hadde være bedre å skjære ned på skytescenene og bruke mer tid på personene og historien?

Filmen prøver å være realistisk. Somalierne får kallenavnet "skinnies" - tynninger. Når et helt folk er midt i en sultkatastrofer, så er det ikke det minst passende kallenavnet. Det er "oss" mot "dem". I en 2. vk-film vil tyskerne bli kalt for Krauts. I vietnamfilmene vil asiatene bli kalt for Gooks (tror jeg.)

Jeg tviler ikke på at det er realistisk at soldatene kaldte somalierne skinnies. Poenget mitt er at i mange Vietnamfilmer blir dette behandlet som noe negativt (kanskje for politisk korrekt), mens Black Hawk Down ikke er kritisk til dette.

Skulle gjerne svart på resten, men nå må jeg stikke. Likte forresten det første innlegget ditt, grei måte for folk å finne ut om de vil se den.

Ingy1212[ Dette Innlegg er endret av: Ingy den 2002-04-16 16:17 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...