Gå til innhold

Hormonspiral


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkt til å få satt inn hormonspiral, men så får jeg høre at det ikke er vanlig når man ikke har født barn. Jeg har ikke født barn, så burde jeg da velge et annet prevensjonsmiddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du kan bruke hormonspiral eller ikke, er avhengig av størrelsen på livmorhulen din. Dette vil si at du trenger ikke å ha hverken vært gravid eller født vaginalt for å kunne bruke hormonspiral. Men om du har en liten livmorhule, kan det være vanskelig å få satt inn hormonspiralen, i tillegg kan du oppleve ubehag og smerter om du får satt inn en spiral som det egentlig ikke er plass til.

Andre ting som spiller inn er om du har/har hatt infeksjon/kreft i underlivet og fått skader av dette, om du har blødninger i underlivet som du ikke kjenner årsaken til, om du har misdannelser i skjeden, livmoren, egglederne/eggstokkene eller har en leversykdom. I tillegg kan tilstander som diabetes, epilepsi, hjerteklaffeil eller blodpropp avgjøre saken. Det er derfor viktig at du går en gynekologisk undersøkelse og hører med legen din om hormonspiral er et alternativ for deg.

Hormonspiral kan være ideelt for kvinner som har vært gravide og er plaget med smerter/kraftige blødninger ved menstruasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...