Gå til innhold

Barn av vegetarianere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er vegetarianer, og det er selvfølgelig også mannen min og de to guttene våre.

Det at alle er vegetarianere blir et helt naturlig valg. Vi har sterke meninger om hvorfor vi ikke vil spise det, så det å kjøpe kjøtt for å la barne våre smake er ikke aktuelt. Vi har selvfølgelig forklart vår eldste sønn, som nå er fem, hva det er, hvorfor vi ikke spiser det, hvorfor andre spiser det osv. Og prøvd å si det uten at det høres ut som propaganda. Han syntes faktisk selv det var rart og litt trist at noen ville spise døde lam, sauer og kyllinger.

Selvfølgelig vil vi ikke nekte ham å ta egne valg rundt dette når han blir eldre. Men da må en også læres at det ikke bare er å forandre hele kostholdet over natta. En kropp som ikke er vandt med kjøtt må nok igjennom en viss tilvenning.

Men som med de fleste andre ting må barna få lov å ta egne valg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare et spørsmål, jeg kan ingenting om dette. Vil ikke et barn som ikke spiser kjøtt til vanlig få veldig magetrøbbel om det plutselig spiser kjøtt hos andre? Mener å ha hørt at mange vegetarianere ikke "tåler" kjøtt etter stund for det blir så tungt for kroppen å fordøye det... ?

Skrevet
Bare et spørsmål, jeg kan ingenting om dette. Vil ikke et barn som ikke spiser kjøtt til vanlig få veldig magetrøbbel om det plutselig spiser kjøtt hos andre? Mener å ha hørt at mange vegetarianere ikke "tåler" kjøtt etter stund for det blir så tungt for kroppen å fordøye det... ?

Ja, det er nok tilfelle. Jeg tror man må venne seg til det gradvis og i små mengder. Det gjør det jo vanskeligere å "bare kunne spise hva man vil hos andre", i hvert fall om barnet ikke er bevisst på dette. Men det er vel egentlig ikke så mye å gjøre med det, jeg forstår i hvert fall godt de som ikke vil tilberede kjøtt hjemme når de har valgt å være vegetarianere.

Skrevet
Ja, det er nok tilfelle. Jeg tror man må venne seg til det gradvis og i små mengder. Det gjør det jo vanskeligere å "bare kunne spise hva man vil hos andre", i hvert fall om barnet ikke er bevisst på dette. Men det er vel egentlig ikke så mye å gjøre med det, jeg forstår i hvert fall godt de som ikke vil tilberede kjøtt hjemme når de har valgt å være vegetarianere.

Tja, det barn ikke vet har de ikke vondt av. Alle i min søskenflokk har slitt med bilsyke, som jo er en fysiologisk reaksjon. Broren min er gift med en kjempesøt jente som slet med vanvittig bilsyke. Bevisst har de aldri en gang nevnt ordet bilsyke for ungene sine. Det finnes ikke. Og de ungene har aldri vært bilsyke. De sitter i bilen og leser og pusler med ting, noe mor og far aldri kan klare.

Barn er smartinger, men vi må passe på så vi ikke lærer dem å frykte de tingene vi frykter selv. Dersom barnet ikke har blitt fortalt at h*n kan bli syk av kjøtt, og ser alle de andre barna spise det uten noe problem, hvorfor i all verden skal dette barnet bli sykt?

Jeg vet at jeg kommer til å få store protester på dette her, med henvisninger til enzymer og det hele, men jeg tror placeboeffekten veier tyngre. Skulle jeg ta feil, og barnet blir dårlig, så vet man det til en annen gang. Da må jeg revurdere planen min. Men den tid den sorg ;)

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Tja, det barn ikke vet har de ikke vondt av. Alle i min søskenflokk har slitt med bilsyke, som jo er en fysiologisk reaksjon. Broren min er gift med en kjempesøt jente som slet med vanvittig bilsyke. Bevisst har de aldri en gang nevnt ordet bilsyke for ungene sine. Det finnes ikke. Og de ungene har aldri vært bilsyke. De sitter i bilen og leser og pusler med ting, noe mor og far aldri kan klare.

Barn er smartinger, men vi må passe på så vi ikke lærer dem å frykte de tingene vi frykter selv. Dersom barnet ikke har blitt fortalt at h*n kan bli syk av kjøtt, og ser alle de andre barna spise det uten noe problem, hvorfor i all verden skal dette barnet bli sykt?

Jeg vet at jeg kommer til å få store protester på dette her, med henvisninger til enzymer og det hele, men jeg tror placeboeffekten veier tyngre. Skulle jeg ta feil, og barnet blir dårlig, så vet man det til en annen gang. Da må jeg revurdere planen min. Men den tid den sorg ;)

Ramlet innom her via google og føler bare jeg må kommentere denne. Jeg har vært plaget av kraftig bilsyke siden jeg var baby! Tviler veldig på at mine foreldre hadde sittet og fortalt meg om bilsyke (hvorfor i alle dager skulle de det, ingen av dem var/er plaget av det) og at jeg, som noen få måneder gammel, skulle bli påvirket av det og bli syk av den grunn :P

Skrevet
Ramlet innom her via google og føler bare jeg må kommentere denne. Jeg har vært plaget av kraftig bilsyke siden jeg var baby! Tviler veldig på at mine foreldre hadde sittet og fortalt meg om bilsyke (hvorfor i alle dager skulle de det, ingen av dem var/er plaget av det) og at jeg, som noen få måneder gammel, skulle bli påvirket av det og bli syk av den grunn :P

Jaja, jeg mener ikke at bilsyke ikke er en reel ting. Jeg sliter med bilsyke den dag i dag, kan ikke en gang sitte motsatt vei på bussen, det var mer ment som et eksempel på at vi kanskje skal være forsiktig med hva vi velger å bevisst lære barna våre.

Og da mener jeg ikke at det finnes noen foreldre som setter seg ned og dytter i ungen bilsykepropaganda, men dersom ungen ikke av seg selv begynner å slite med kraftig bilsyke, slik du beskriver, så er det ingen grunn til å introdusere dette begrepet for ungene.

Altså jeg tenker at det ikke er noe vits å lage en stor sak ut av hvorvidt man spiser kjøtt eller ikke. Jeg tenker det vil vise seg hva ungen trenger og ikke trenger, uten at vi trenger å løpe rundt å være bekymrede. Vi trenger bare å ha antennene ute, uten at vi sitter og nistirrer på radaren døgnet rundt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...