lille mia Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 Jeg er ei jente på 22 år som for ca 9 uker siden oppdaget en liten kul i brystet helt tilfeldig. Den er ca 2 cm, ruglete, løs i forhold til huden, men ikke underlaget, den gjør ikke vondt, og er noen ganger litt vanskelig å finne. Etter ca en måned uten noen forandring gikk jeg til legen, som henviste meg til lege på sykehuset, og bad meg slutte på p-pillene mens jeg ventet på utredning. Han presiserte at siden jeg er så ung, er det sannsynligvis ikke kreft, men det var lurt å sjekke, og være på den sikre siden. Som dere sikkert forstår har jeg gruet meg veldig til undersøkelsen på sykehuset. Jeg regnet med at jeg skulle ta mammografi eller ultralyd og eventuelt nåleprøve. Men når jeg kom dit, viste det seg at de kun hadde tenkt å ta nåleprøve. Men når legen undersøkte brystet med hendende, ble han usikker, og henviste meg til ultralyd. Også han sa at siden det ikke er kreft i familien, og jeg er så ung, så er det lite sannsynlig at det er kreft. Nå venter jeg på time til ultralyd, og vet ikke helt om jeg skal føle meg dum fordi han ikke helt kjente hvor han skulle stikke (jeg føler meg som en hypokonder som blir undersøkt for ingenting), om jeg skal føle meg lettet fordi de tydeligvis ikke har det travelt med å utrede dette, eller om jeg skal være mer bekymret enn før... Noen som har noen tanker eller erfaringer i forhold til dette?? *forvirret*
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 Du skal i hvert fall ikke føle deg dum som får det undersøkt, så du slipper å bekymre deg mer På unge jenter undersøker de ikke med mammografi såvidt jeg vet, fordi brystvevet er for tett til at man ser noe med den metoden. Derfor blir du undersøkt med biopsi og UL.
MedMor Skrevet 5. november 2008 #3 Skrevet 5. november 2008 Hei! Først og fremst! Ikke føl deg dum fordi du tar kreft på alvor! Det finnes nok av de som har tenkt at denne kulen er sikkert ikke noe farlig, og som har måttet svi for det etterpå.... Så bare bra at du sjekker det! Din kul høres ut som min kul, bortsett fra at min kul er større og gjør litt vondt innimellom. Jeg har sjekket denne opp og ned i mente, men alle legene jeg har vært hos har sagt at det mest sannsynlig ikke er kreft, og siden jeg bare er 24 så tror de ikke det er kreft. Jeg fortalte legene at vi har kreft i min familie, men dette gjorde visst ikke store forskjellen, siden det ikke er brystkreft. Jeg stod hardt på mitt at jeg ville ta mamografi, men da sa legen at pga min unge alder er brystvevet mitt så tett at det ikke ville dukke opp noe ved mamografi. Han henviste meg heller til å ta en nåleprøve, noe som vil påvise om det er kreft. Jeg har sendt inn min søknad til sykehuset, men ikke fått noe svar. Dette minner meg på at jeg bør mase litt. Men på den annen side så har kulen ikke blitt større på to år, så den er nok ikke farlig. Er nok kun litt kompakt brystvev slik legen min sier Kjenner jeg også føler meg litt teit ved å klage over denne kulen, men på den annen side så kommer jeg til å kjenne meg enda teitere hvis jeg plutselig har uhelbredelig kreft Så bare stå på!!! Det er nok ikke noe farlig, men det er best å være på den sikre siden. Jeg skal ringe legen min og mase imorra jeg. Takk for inspirasjonen og påminnelsen
lille mia Skrevet 5. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. november 2008 Tusen takk for svar! Jeg vet jeg egentlig ikke trenger å føle meg dum, men det er litt den følelsen jeg sitter med siden legen ikke gjorde noe når jeg først hadde kommet meg til sykehuset.. Jeg håper jeg får innkalling til UL raskt. Legen mente det ikke kom til å gå så lenge.. Jeg er så lei av å vente på å finne ut noe mer. Fornuften sier meg jo at det sikkert ikke er noe farlig, men jeg er redd allikevel. Tenk hvis...! MedMor: Stå på! Kuler skal jo alltid tas på alvor. Det var derfor jeg gikk til fastlegen min til å begynne med. Heldigvis har jeg en fastlege som får meg til å føle at det var rett å komme, slik at jeg ikke sitter og føler meg dum. Be om en ultralydundersøkelse i stedet for mammografi.. Lykke til =)
Gjest Sisu Skrevet 5. november 2008 #5 Skrevet 5. november 2008 Hei TS. Jeg fant også en kul i brystet da jeg var 22, denne ble utredet med UL, mammografi og nåleprøve og viste seg å være godartet heldigvis. Legen jeg brukte da, henviste meg til en privatklinikk, og alt ble gjort på samme dag. Jeg går fortsatt rundt med kulen, nå 12 år senere... Det er bra at du tar dette på alvor, bedre med en undersøkelse for mye enn en for lite! Ikke føl deg dum, du tar jo ansvar og tar kroppen din på alvor! Ta heller en telefon til sykehuset og mas litt. Stå på! Lykke til, det går sikkert fint
Pingting Skrevet 5. november 2008 #6 Skrevet 5. november 2008 Du skal være stolt som tar kroppen din på alvor,synes jeg Jeg hadde noe trøbbel med en pupp for noen år tilbake, og legen forklarte at det er mye som kan være klumpete og ubehagelig, men ikke farlig. Statistisk sett har du ihvertfall oddsene på din side, jeg husker ikke tallene men det er VELDIG sjeldent at så unge jenter får brystkreft. Worst case scenario: om det faktisk er kreft, så er du jo kjempeheldig som har oppdaget det og tatt det alvorlig så tidlig!
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #7 Skrevet 5. november 2008 Nå venter jeg på time til ultralyd, og vet ikke helt om jeg skal føle meg dum fordi han ikke helt kjente hvor han skulle stikke (jeg føler meg som en hypokonder som blir undersøkt for ingenting), om jeg skal føle meg lettet fordi de tydeligvis ikke har det travelt med å utrede dette, eller om jeg skal være mer bekymret enn før... Legen hadde sikkert tenkt å ta en biopsi (vevsprøve) av kulen, men så var den nok vanskelig å treffe. Derfor velger de å ta ultralyd istedet. Hvis de er i tvil etter ultralydundersøkelsen forsøker de nok å ta en ny biopsi. Sannsynligvis er kulen helt ufarlig - de aller fleste kuler er ufarlige. Men det skal jo sjekkes uansett.
lille mia Skrevet 5. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 5. november 2008 Tusen takk for all oppmuntring!! Det at jeg har statistikken på min side hjelper litt.. Men gruer meg fremdeles til undersøkelsene. Jeg liker ikke å være i pasientrollen. Jeg tror alltid at helsepersonellet tenker at jeg er unødvendig bekymret, selv om de fleste sikkert ikke tenker slik. Men som dere sier er det jo viktig å ta kroppen på alvor, og det er jo bedre å vite sikkert at det ikke er noe galt. Har ikke fått brev om time til ultralyd ennå...
Pingting Skrevet 5. november 2008 #9 Skrevet 5. november 2008 (endret) Tusen takk for all oppmuntring!! Det at jeg har statistikken på min side hjelper litt.. Men gruer meg fremdeles til undersøkelsene. Jeg liker ikke å være i pasientrollen. Jeg tror alltid at helsepersonellet tenker at jeg er unødvendig bekymret, selv om de fleste sikkert ikke tenker slik. Men som dere sier er det jo viktig å ta kroppen på alvor, og det er jo bedre å vite sikkert at det ikke er noe galt. Har ikke fått brev om time til ultralyd ennå... Det etnker de garantert ikke! Man blir jo oppfordret til å få det undersøkt om man finner kuler i brystet! Så du gjør bare det rette, og tar ansvar for deg selv. Selv insisterte jeg på å bli undersøkt (fikk mamografi), og jeg hadde ikke en gang en kul - følte bare ubehag. Og jeg ble absolutt tatt på alvor Endret 5. november 2008 av Pingting
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 5. november 2008 #10 Skrevet 5. november 2008 Mas mas mas!!! Forlang å bli tatt på alvor. Du har mange faktorer på din side og det behøver ikke være farlig, men det vet de ikke før du har undersøkt det! Dessuten regner jeg med at du bruker mye energi på å tenke på det, være redd,engste deg - det bør være unødvendig! Jeg er over dobbelt så gammel som deg, oppdaget en kul i sommerferien og var snill pike og ventet og ventet, her sitter jeg fire måneder senere med kreft, operert bryst og i gang med cellegiftkur. Mas deg videre - vær så snill!
lille mia Skrevet 5. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 5. november 2008 Mas mas mas!!! Forlang å bli tatt på alvor. Du har mange faktorer på din side og det behøver ikke være farlig, men det vet de ikke før du har undersøkt det! Dessuten regner jeg med at du bruker mye energi på å tenke på det, være redd,engste deg - det bør være unødvendig! Jeg er over dobbelt så gammel som deg, oppdaget en kul i sommerferien og var snill pike og ventet og ventet, her sitter jeg fire måneder senere med kreft, operert bryst og i gang med cellegiftkur. Mas deg videre - vær så snill! Det skal jeg gjøre!!!
ehu Skrevet 6. november 2008 #12 Skrevet 6. november 2008 Jeg ble operert for en kul i brystet da jeg var på din alder. Den var godartet. Skjønner godt spenningen og usikkerheten, men mest sannsynlig er den nok godartet. Jeg ble advart mot at det var 40 % sjanse for flere kuler, men på over 20 år så har det ikke vært flere kuler i brystet. :-) Lykke til ! Håper du får samme beskjed som meg. Ufarlig.
lille mia Skrevet 12. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 12. november 2008 Da har jeg fått time til ultralyd... Tirsdag i neste uke... Lenge å vente synes jeg, men men. Nå har jeg i hvert fall en time.
Dokkelise Skrevet 12. november 2008 #14 Skrevet 12. november 2008 Hei! Vet akkurat hvordan du har det. Jeg er 23 år og opplevde det samme for bare noen uker siden. Kjente litt stikking i venstre bryst og da jeg kjente etter var det en kul der. Jeg ble kjemperedd, men fikk heldigvis time hos fastlegen min dagen etter. Hun kjente også en kul, den var bevegelig, myk og derfor mest sannsynlig ikke farlig. Allikevel henviste hun meg til mammografi, bare for å være sikker. Fikk time til mammografi inkludert ultralyd dagen etter. Jeg var så redd, men det viste seg at det bare var vanncyster!! Faktisk ganske mange, og i begge brystene. Litt utsikker på hva det innebærer, men det var iallefall ikke farlig, og kunne heller ikke bli farlig. Var så deilig å slippe å tenkte på dette med kulen, jeg var så utrolig redd de få dagene jeg gikk rundt og lurte. På mammografien understreket de sterkt at det var viktig at man undersøkte slike kuler, selv om de som oftest ikke er farlig. Lykke til!
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 12. november 2008 #15 Skrevet 12. november 2008 Flinke jenter! Fortsett å ta slike kuler på alvor! Det går med mye energi til å engste seg - og hvis det skulle være det en ikke ønsker seg - kreft - er det utrolig viktig å få tatt "dritten" tidlig. Og - det tar utrolig lang tid- fra de konstanterte at kulen min innehold kreftceller til jeg var operert tok det 6 uker, før det hadde jeg blitt sendt fra sted til sted for å undersøkes like lenge! Hvis jeg visste da, det jeg vet nå skulle jeg ha slått i bordet på et langt tidligere tidspunkt! De ukene fra jeg oppdaget kulen til jeg ble operert er de verste ukene jeg har opplevd i mitt liv. Jeg gråt, gråt,gråt og var utslitt mentalt da jeg ble operert. Nå er jeg i gang med cellegiftbehandling - begynner å miste håret. Det har vært en utrolig vond runde også. Jeg er ferdig i februar og da er det i gang med fem uker med stråling hver dag, jeg ser fram til å bli erklært frisk og starte livet mitt igjen. Unnskyld at jeg belemrer dere med historien, men jeg vil så gjerne at dere som finner kuler i brystet får undersøkt det - ta det på alvor. Når dere er så unge - har dere alle odds på deres side for at det ikke er noe galt, men det er mye bedre å vite enn å gå å engste seg! Lykke til!
Pingting Skrevet 12. november 2008 #16 Skrevet 12. november 2008 Da har jeg fått time til ultralyd... Tirsdag i neste uke... Lenge å vente synes jeg, men men. Nå har jeg i hvert fall en time. Så fint! Lykke til! Og om det er noe farlig, så blir det ikke verre på den lille tiden. Men jeg skjønner at det må være ganske nervepirrende.
lille mia Skrevet 19. november 2008 Forfatter #18 Skrevet 19. november 2008 Heh, det var bare en kjertel.. trenger ikke å gjøre noe med den... =)
Gjest Sisu Skrevet 20. november 2008 #19 Skrevet 20. november 2008 Heh, det var bare en kjertel.. trenger ikke å gjøre noe med den... =) Så flott!
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 20. november 2008 #20 Skrevet 20. november 2008 Hurra! Så kjempefint, nå slipper du å gå og være nervøs i tillegg! God klem fra meg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå