Gå til innhold

Skoleaktiviteter

Gjest Gjest_Blue_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marte_*
Jeg tror vi får en helt grei skole, dersom den er gratis også jeg. Nå arrangerer de 17.mai her også, men det koster da ikke noe. Hvorfor skal det koste penger?

Man velger da selv om man vil kjøpe kaker og pølser.

Ja - det velger man selvsagt .. men kun fordi noen har tatt seg tid og råd til å bake disse kakene ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldigvis så kan vi som ha råd til det, si ja til å bake disse kakene! De som ikke har råd, bør da vel få slippe!

Ja, jeg har råd til å kjøpe vintersovepose enten den koster 200 eller 2000 om vi skulle trenge det. Heldigvis har vi allerede to som sønnen vår kan bruke. MEN(!!!), selv om JEG har råd til å kjøpe det + skøytene (som har blitt brukt en gang) som de skulle ha på en skøytedag + nye skisko hvert år ++++ så er det ikke alle som har råd til det. Og siden skolen skal være gratis, så kan de ikke kreve at jeg skal kjøpe hverken skøyter, ski eller sovepose hvis jeg ikke får lånt/arvet dette.

Jo, jeg kjøper de tingene han trenger - så gjerne! Men hva med de som ikke har penger til det? Det er jo ikke fordi de ikke unner barna dette. Men når valget står mellom nye vintersko/vinterytterklær og en sovepose, så kan ikke barnet gå med for små vinterklær/sko for at barnet skulle få være med på denne ene turen. Og for enkelte så ER faktisk dette valg de må ta. Sminke og dyre hårprodukter? Det er faktisk ikke alle som driver og dytter på seg dyre kremer til 500kr/ml. Bruker selv kun mascara til hverdags. Og hårprodukter kjøpes på Rema. Dessuten tror jeg ikke at det er sminke som sprenger disse budsjettene. Det er gjerne heller husleie/-lån, mat og andre nødvendige regninger.

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariili

Her var det mange følelser!

Jeg fikk mange tanker som jeg skal ta med meg til neste FAU møte (så da kom det noe positivt ut av all diskusjonen deres...).

Det første jeg ville gjort var å ta en telefon til læreren, evnt klassekontakt hvis man føler det er vanskelig å snakke direkte med læreren. Jeg ville forklart mitt stå sted og sett om vi i felleskap kunne finne en løsning som kunne hjelpe. Hvis dere bruker e-mail som kommunikasjon i klassen, kunne læreren sendt ut en mail til alle foreldrene hvor de svarte på om de hadde vinter-sovepose, om de trengte å låne, og om de hadde en å låne bort. Dette ville forhåpentligvis gjort at man fikk opp den kabalen. Hvis ikke kan læreren høre med sine kollegaer om de har sovepose å låne bort.

Neste jeg ville gjort var å møte opp på neste foreldre møte, og hørt med hva de andre foreldrene hadde av tanker rundt dette temaet. Man behøver ikke å si at man ikke har råd til det (noe som ikke var ts sitt stå sted heller), men at man ønsker en generell debat om hvorvidt kolen skal koste penger.

Jeg ville så ha bedt FAU representanten i klassen om å ta opp dette på neste møte. FAU har ofte en god komunikasjon med skolens ledelse og kan gi innspill om hvordan foreldrene ønsker at barnas skole hverdag skal være.

Prøv å gi et nyansert blikk på ting, husk at hvis man sier at skolen ikke skal koste noen penger så vil det også si at barna går glipp av mange opplevelser (for sier man nei til ting man trenger spesial utstyr til, så sier man nei til blandt annet skidag eller annet hvor ikke skolen har mulighet til å låne ut til alle, selv om noen har)

Når det kommer til kakebaking; Hvis det er det økonomiske som gjør at du ikke vil bake, spør klassekassen om penger (de fleste vil syns det er greit så fremt man kan legge frem detaljerte regninger som viser eksakt beløp brukt), hvis det er tiden som du føler at er for verdifull og kan brukes på annet; skam deg!! Dette landet "drives" av frivellige, men hvis du ser på hvem det er som gidder og stille opp så er det de samme menneskene på alt. Grunnen til det er ikke fordi vi har så sinnsykt mye bedre tid enn deg, men fordi vi ser at hvis våre barn skal være med på fotballen, eller skolen skal ha et FAU som funker, eller lysløypa vi løper i skal være fin, så trengs det at folk stiller opp, og hvis vi ikke gjør det selv, hvordan kan vi forvente at andre gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare føye til at ungdomsskolen like ved oss sendte ut lapper i postkassene til alle i nabolaget og ba om å få flaskene man hadde liggenede hjemme så de kunne pante de. De skulle på tur til Polen som studie tur. besøke fangeleir ect. Synes det er en flott ide. Vi lempet ut alle flasker vi hadde. Ønsker dem lykke til!

Det er en tur jeg selv har vært med på, og det er noe alle barn burde få med seg!

edit: skrivefeil :(

Endret av sashadelenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Blue_*

Ja, da var overnattingsturen gjennomført. Vårt barn ble ikke med, da h*n var så forkjølet at vi ikke ville ta sjansen.

Jeg har snakket med flere etter turen, og det viste seg at nesten samtlige hadde vanlige sommerposer. Flere hadde sagt ifra til læreren på forhånd om manglende utstyr, men hadde fått til svar at "de får bare kle på seg godt før de legger seg i soveposen!" Kjempegodt råd... De fleste hadde selvsagt frosset seg igjennom natta, og det ble ikke mye søvn. Det nytter ikke å ligge med boblejakke og fleecebukse i en vanlig sovepose og forvente at det skal isolere. Folk flest har ikke nok kunskap om verken friluftsliv eller utstyr til å overnatte ute på denne årstiden. Og, som jeg tenkte meg, de fleste har heller ikke utstyret i orden.

De lå i ett stort og flere småtelt, det var ingen skinnfeller og ingen oppvarming. Det var i tillegg nokså langt å gå, så de kunne ikke ha med seg mer enn de greide å bære selv.

Jeg synes det er kjempekoselig at skolen arrangerer turer. Det er viktig for det sosiale miljøet i klassen, og det er både godt og morsomt å få et avbrekk fra de daglige rutinene. Vi har hatt overnattingsturer med klassen før, og det har vært fantastisk moro for ungene. Men disse turene har vært arrangert på en tid av året hvor kravene til utstyr ikke har gått ut over hva folk flest har. Ungene har hatt med seg sovepose, teppepose, eller rett og slett bare dyna si. Ikke noe problem. For meg blir dette også en prinsippsak, hvor det å ha i bakhodet at ikke alle har alt eller har muligheten til å skaffe alt, er viktig, all den tid den norske skolen skal være gratis og inkluderende for absolutt alle.

Jeg tviler på at en tur som den klassen vår har hatt nå blir gjentatt. Det blir for vanskelig å gjennomføre en vellykket tur for alle når vær og temperatur blir for krevende i forhold til utstyr. Jeg håper på flere overnattingsturer, men at man da tenker fornuftig og legger dem til juni eller august, som tidligere.

Til slutt må jeg bare si at jeg blir litt oppgitt når folk begynner å snakke om smålighet, og trekker paraleller til nekt av kakebaking i forbindelse med skolearrangementer. Jeg synes det blir for dumt å sammenligne sånt med problemstillingen jeg tok opp her. Det er langt fra å rynke på nesa over obligatoriske turer som krever dyrt utstyr til å nekte å bake kaker fordi ingrediensene er for dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...