Gå til innhold

Skoleaktiviteter

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det fungerer IKKE helt fint. Om du tenker på hvordan en sovepose er laget er det ganske naturlig (du vil også bli mye kaldere om du legger deg med boblejakke).

Jeg har ganske mange overnattinger ute og har prøvd dette mange ganger - og det funker utmerket. 2 3-sesongers poser funker fint som 4-sesongers pose.

Jeg snakker ikke om å legge seg med boblejakke, og ser gjerne at du forklarer hva du mener.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet
Skolen skal være gratis. Det innebærer også alle aktiviteter skolen planlegger. De har derfor ikke LOV til å planlegge en tur hvor foreldrene må punge ut på denne måten.

Det er faktisk mennesker her i landet som ikke har en dritt å selge. Som lever på sultegrensen. Det ER ikke "bare" for dem når det er snakk om å kjøpe inn en sovepose. Selv et akrebrett kan være for mye for dem å skaffe penger til. Og når det i tillegg er snakk om å betale for noe som man har lovfestet rett til å få gratis, nemlig skolegang, så blir det helt på trynet å si at det er foreldrene som må skjerpe seg.

Det er faktisk ikke snakk om at turen koster noe - det er snakk om en S O V E P O S E .. og hvis man ikke har, ikke kan låne, ikke kan kjøpe en brukt sovepose så er det snakk om V E L D I G spesielle tilfeller. Og de få tilfellene av slike jeg har truffet på gjennom mine barns skolegang er faktisk foreldre som røyker som skorsteiner og hvor svært mye av månedsbudsjettet gikk i alkohol. I slike tilfeller så støtter som regel resten av klassen opp og er solidariske og hjelper barna slik at de kan få være med på turer.

Jo - det er sant - skolen skal være gratis .. og det er den forsåvidt. Men det betyr sannelig ikke at det ikke skal kunne arrangeres turer som krever litt mer enn hva elevene bruker til vanlig.

Skiturer med skolen har det vært siden tidenes morgen .. skal vi måtte slutte med dette?

Gjest Gjest_Blue_*
Skrevet

Jeg synes dette tar av litt nå, jeg.

For det første: vi har ikke visst om denne turen siden skolestart. Den fikk vi vite om forrige mandag. Ja, vi har hatt noen dager på oss til å forsøke å å lånt utstyr, men ingen av de vi føler vi kan spørre har.

Vi røyker ikke som skorsteiner, vi drikker ikke, og vi er ikke fattige. Likevel synes jeg altså det ville være dustete å gå til innkjøp av utstyr til minst 2000 kroner som vi vil få bruk for antagelig bare denne ene gangen, når vi har utstyr til hele familien i boden, beregnet på vår bruk, utifra våre vaner.

Det nærmer seg jul, og selv om vi ikke er fattige er ikke dette penger jeg har mulighet til å bruke til noe sånt akkurat nå.

Ungene våre har ellers både ski, skøyter og akebrett. Selvsagt er de med på vinteraktivitetsdager på skolen, og selvsagt bør denslags arrangeres. Jeg har aldri opplevd at noen ikke har hatt utstyr til minst en av aktivitetene som foregår parallelt og valgfritt på disse dagene; ski, skøyter eller aking.

Muligheten for å bruke to vanlige soveposer har vi ikke tenkt på, men det er selvsagt en løsning, hvis det helt sikkert vil i god nok effekt.

Skrevet (endret)

..

Endret av thapara
Skrevet
Det er faktisk ikke snakk om at turen koster noe - det er snakk om en S O V E P O S E .. og hvis man ikke har, ikke kan låne, ikke kan kjøpe en brukt sovepose så er det snakk om V E L D I G spesielle tilfeller. Og de få tilfellene av slike jeg har truffet på gjennom mine barns skolegang er faktisk foreldre som røyker som skorsteiner og hvor svært mye av månedsbudsjettet gikk i alkohol. I slike tilfeller så støtter som regel resten av klassen opp og er solidariske og hjelper barna slik at de kan få være med på turer.

Jo - det er sant - skolen skal være gratis .. og det er den forsåvidt. Men det betyr sannelig ikke at det ikke skal kunne arrangeres turer som krever litt mer enn hva elevene bruker til vanlig.

Skiturer med skolen har det vært siden tidenes morgen .. skal vi måtte slutte med dette?

Det er ikke snakk om veldig spesielle tilfeller, nei. Jeg kjenner faktisk ingen friluftsmennesker som har sovepose jeg kan låne.

Skiturer har vi svart på før. Skitur kan man være med på helt uten å kjøpe inn noe. Man kan være med og gå på fottur, eller man kan ake. Man får likevel være med på tur.

Skrevet

Men det går da an å kjøpe en brukt sovepose? Det ligger en ute på finn som koster 500 kroner. Og antakelig vil jo ikke dette bli den siste overnattingen med skolen dersom dere har flere barn. En sovepose til vintersbruk er jo ikke dumt å ha liggende uansett :)

Lykke til i alle fall! Håper alt ordner seg.

Skrevet
Jeg synes nesten du kan si til skolen at du holder barnet hjemme pga at du ikke har råd til utstyr, selv om barnet er sykt. De kan ha godt av å høre det. Dette er en prinsippsak, jeg stiller meg skeptisk til at de arrangerer turer som krever dyrt utstyr.
Ja, jeg er igrunn enig i dette. Dersom datteren min skal på en sånn tur når hun går på skolen, så vil vi ha råd til å kjøpe utstyr, men jeg synest det kan bli litt unødvendig bare for en natt. Hadde det vært for noen få år tilbake så hadde vi absolutt ikke hatt mulighet til å betale liggeunderlag og sovepose for flere tusen.

Har det ikke blitt tatt opp på møte med foreldre ang turer? Jeg synest det høres dårlig ut om det ikke er det. Det burde også diskurtert hva ungene trenger, om noen trenger å få låne dette osv.

Skrevet

Hvorfor sier alle at dette koster flere tusen? Man kan som sagt kjøpe sovepose brukt, mye billigere. (Den kan vaskes) Og man kan bruke et vanlig isolerende liggeunderlag til hundrelappen. Man trenger ikke utstyr til tusenvis av kroner for å dra på overnatting i norsk natur i november.

At noen ikke har råd til disse hundrelappene heller er greit nok. Men ikke få det til å høres dyrere ut enn det må da.

Skrevet

Det er mye man må kjøpe for at barna skal kunne ha en god hverdag på skole og barnehage. Gode vintersko, støvler, skikkelige vinterklær, regntøy osv. Det er en prioriteringssak om denne soveposen er det kritiske punkt.

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet
Det er ikke snakk om veldig spesielle tilfeller, nei. Jeg kjenner faktisk ingen friluftsmennesker som har sovepose jeg kan låne.

Skiturer har vi svart på før. Skitur kan man være med på helt uten å kjøpe inn noe. Man kan være med og gå på fottur, eller man kan ake. Man får likevel være med på tur.

Neivel, så da får ikke ungene dine delta på turer som krever sovepose og liggeunderlag?

Gjest Gjest_Blue_*
Skrevet

Kjøpe brukt sovepose? På finn.no? Kunne ikke falle meg inn å overta en brukt sovepose fra villt fremmede mennesker, selv om en kan vaskes aldri så mye.

Et vanlig liggeunderlag som de man bruker sommerstid vil isolere for dårlig når gradestokken viser null, men vi kan sikkert bruke to.

Ellers synes jeg enkelte bagatelliserer dette med kostnader i forbindelse med skolen. Det blir faktisk endel i løpet av et år. F.eks to barn som skal ha 200 kr hver til klassekasse ved oppstart på høsten, skolemelk og skolefrukt til begge, i tillegg til at den eldste sparer til leirskole (som også krever innkjøp av utstyr).

Det er ikke gratis å gå på skole i Norge. Vi er ikke fattige, men når det kommer til utgifter i denne størrelsesorden synes jeg det blir for mye. Jeg tenker selvsagt også på dem jeg vet er verre stilt enn oss, og dem finnes det noen av i denne klassen.

Skrevet

Jeg må ærlig talt si at det er kanskje litt dumt av skolen og arrangere skogtur med overnatting når det er snø og kaldt ute.

Jeg hadde nekta tenker jeg, ville aldri tenkt meg å sove i skogen nå.

Skrevet
Kjøpe brukt sovepose? På finn.no? Kunne ikke falle meg inn å overta en brukt sovepose fra villt fremmede mennesker, selv om en kan vaskes aldri så mye.

Det er ikke alltid man kan velge, og hva er problemet med brukt utstyr?

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet

Et vanlig liggeunderlag som de man bruker sommerstid vil isolere for dårlig når gradestokken viser null, men vi kan sikkert bruke to.

Ellers synes jeg enkelte bagatelliserer dette med kostnader i forbindelse med skolen. Det blir faktisk endel i løpet av et år. F.eks to barn som skal ha 200 kr hver til klassekasse ved oppstart på høsten, skolemelk og skolefrukt til begge, i tillegg til at den eldste sparer til leirskole (som også krever innkjøp av utstyr).

Det er ikke gratis å gå på skole i Norge. Vi er ikke fattige, men når det kommer til utgifter i denne størrelsesorden synes jeg det blir for mye. Jeg tenker selvsagt også på dem jeg vet er verre stilt enn oss, og dem finnes det noen av i denne klassen.

Merkelig - men det er sjeldent vi leser på KG om foreldre som synes at internett er for dyrt eller at mammas sminke og hårprodukter koster for mye. Det står også sjeldent å lese at det er fælt med alle babyproduktene som man "må" ha. Elelr hva med barnehagen? Da mine barn gikk i barnehagen så reiste de også på overnattingsturer .. da måtte de også ha med soveposer .. I tillegg måtte vi betale inn månedlige beløp som skulle brukes til utflukter og diverse sosiale happenings .. Hørte aldri noen foreldre proterestere på dette ..

Hvorfor er det alltid skolen som får gjennomgå? Vi vet alle at om ungene skal få reise på turer så må foreldrene trø til eller så må de samle inn penger på et vis - noe de også gjør. At de regner med at alle har sovepose og liggeunderlag syntes jeg ikke er merkelig .. Alle som har unger vet at det er noen ting man MÅ ha når man har barn .. og jeg mener at soveposer og liggeunderlag kommer i samme kategori som regntøy, støvler, ski og skøyter .. Synes utrolig synd på barn som opplever at foreldre sukker og stønner for alt som må kjøpes til dem.

Skrevet
Merkelig - men det er sjeldent vi leser på KG om foreldre som synes at internett er for dyrt eller at mammas sminke og hårprodukter koster for mye. Det står også sjeldent å lese at det er fælt med alle babyproduktene som man "må" ha. Elelr hva med barnehagen? Da mine barn gikk i barnehagen så reiste de også på overnattingsturer .. da måtte de også ha med soveposer .. I tillegg måtte vi betale inn månedlige beløp som skulle brukes til utflukter og diverse sosiale happenings .. Hørte aldri noen foreldre proterestere på dette ..

Hvorfor er det alltid skolen som får gjennomgå? Vi vet alle at om ungene skal få reise på turer så må foreldrene trø til eller så må de samle inn penger på et vis - noe de også gjør. At de regner med at alle har sovepose og liggeunderlag syntes jeg ikke er merkelig .. Alle som har unger vet at det er noen ting man MÅ ha når man har barn .. og jeg mener at soveposer og liggeunderlag kommer i samme kategori som regntøy, støvler, ski og skøyter .. Synes utrolig synd på barn som opplever at foreldre sukker og stønner for alt som må kjøpes til dem.

Barnehage er ikke obligatorisk. Det er helt opp til foreldrene om de vil sende barna i barnehagen. Vi har ikke noe lovfestet rett til gratis barnehage. Det er opp til foreldrene å betale for barnehagen, og ergo er det en helt annen diskusjon med utgifter i forbindelse med frivillig barnehage, og obligatorisk skolegang.

Man MÅ ikke ha sovepose og liggeunderlag når man har barn. Jeg har hittil i livet aldri sovet i sovepose, og ei heller hatt behov for liggeunderlag. Til tross for at jeg har gått i speideren (!). Det er IKKE en selvfølge at alle skal ha dette. Det er IKKE noe man MÅ ha, og kommer overhodet ikke inn under samme kategori som regntøy og støvler. Ski og skøyter derimot, er også slike ting man klarer seg helt fint uten. Klær og sko MÅ man ha, fritidsting som ski og liggeunderlag er ting man faktisk IKKE må ha. At skolen derfor krever at man kjøper disse tingene inn for å være med på turer de arrangerer, er lovstridig.

Jeg synes litt synd på barn som må vokse opp med foreldre som har så til de grader liten innsikt i det norske samfunn at de ikke skjønner at enkelte foreldre ikke har råd til å kjøpe en sovepose som kanskje kun blir brukt én gang...

Skrevet

Der jeg kommer fra sliter man litt om man ikke har ski, da store deler av gymtimene på vinterstid foregår i lysløypa eller hoppbakken.

Skrevet

Biltema har soveposer til 199,- som man kan bruke ned til -10 grader. Vi har flere slike og de holder godt på varmen selv i kuldegrader.

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet
Barnehage er ikke obligatorisk. Det er helt opp til foreldrene om de vil sende barna i barnehagen. Vi har ikke noe lovfestet rett til gratis barnehage. Det er opp til foreldrene å betale for barnehagen, og ergo er det en helt annen diskusjon med utgifter i forbindelse med frivillig barnehage, og obligatorisk skolegang.

Man MÅ ikke ha sovepose og liggeunderlag når man har barn. Jeg har hittil i livet aldri sovet i sovepose, og ei heller hatt behov for liggeunderlag. Til tross for at jeg har gått i speideren (!). Det er IKKE en selvfølge at alle skal ha dette. Det er IKKE noe man MÅ ha, og kommer overhodet ikke inn under samme kategori som regntøy og støvler. Ski og skøyter derimot, er også slike ting man klarer seg helt fint uten. Klær og sko MÅ man ha, fritidsting som ski og liggeunderlag er ting man faktisk IKKE må ha. At skolen derfor krever at man kjøper disse tingene inn for å være med på turer de arrangerer, er lovstridig.

Jeg synes litt synd på barn som må vokse opp med foreldre som har så til de grader liten innsikt i det norske samfunn at de ikke skjønner at enkelte foreldre ikke har råd til å kjøpe en sovepose som kanskje kun blir brukt én gang...

Som du kan lese i tråden her så finnes det utallige billige soveposer på markedet - jeg har vokst opp - og oppfostret to voksne sønner - kun ved bruk av billige soveposer. Vi har greid oss meget fint uten soveposer i 2000-kroners-klassen.

Når foreldre sier at de ikke har råd til å kjøpe sovepose til 2-300 kroner slik at ungene deres får være med på tur så må jeg påstå at jeg er temmelig sikker på at de foreldrene ikke snakker helt sant. Den soveposen vi kjøpte til våre unger (ja, vi har to unger - men har klart oss veldig fint med en sovepose) kjøpte vi da de gikk på barneskolen. Nå går yngstemann på videregående og brukte nettopp den samme posen da han var på tur .. Og det var en billig sovepose.

Men klart - dersom man vil være paragrafrytter - og la det kun gå utover sine egne unger - ja, da må dere bare fortsette dette kjøret ..

Da jeg vokste opp hadde vi kun en inntekt, far jobbet mens mor gikk hjemme. Jeg vet at mor og far ikke hadde så veldig god økonomi - men vi barna hadde alltid ski, skøyter, akebrett, kjelker, soveposer, sykler, ol .. Det var ikke siste skrik i utstyr - men det var mer enn godt nok og førte til at vi alltid kunne delta på ting som de andre ungene deltok på ..

Har oppigjennom årene hatt dårlig råd selv - men ungene har alltid fått det utstyret jeg mener alle unger bør ha. Hadde ikke vi råd til å kjøpe så ønsket de seg tingene til jul og bursdager.

Skrevet
Hvis du snakker om teppeposer fungerer det sikkert helt fint, men vanlige soveposer bruker kroppsvarmen din for å skape varme i posen.

Om du legger en annen pose utenpå vil det (for all del) helt sikkert øke temperaturen med en grad eller to, men ikke nok til å omgjøre sommerposen til en vinterpose.

Men det var jo heller ikke det tråden handlet om.

edit: om ungene skal GÅ på tur er det ikke så greit å bære med seg to poser heller..

Nei, det var ikke det tråden handlet om, men argumentene dine er bare tull. En sovepose skal HOLDE på kroppsvarmen. To soveposer utenpå hverandre holder langt bedre på varmen enn en. I tester har det vist seg at en LAKENPOSE har økt komforttemperaturen i en sovepose med opp til fem grader.

Gjest Gjest_Blue_*
Skrevet
Biltema har soveposer til 199,- som man kan bruke ned til -10 grader. Vi har flere slike og de holder godt på varmen selv i kuldegrader.

Tusen takk for kjempetips! Ante ikke at Biltema har sånt. :)

Som du kan lese i tråden her så finnes det utallige billige soveposer på markedet - jeg har vokst opp - og oppfostret to voksne sønner - kun ved bruk av billige soveposer. Vi har greid oss meget fint uten soveposer i 2000-kroners-klassen.

Når foreldre sier at de ikke har råd til å kjøpe sovepose til 2-300 kroner slik at ungene deres får være med på tur så må jeg påstå at jeg er temmelig sikker på at de foreldrene ikke snakker helt sant. Den soveposen vi kjøpte til våre unger (ja, vi har to unger - men har klart oss veldig fint med en sovepose) kjøpte vi da de gikk på barneskolen. Nå går yngstemann på videregående og brukte nettopp den samme posen da han var på tur .. Og det var en billig sovepose.

Men klart - dersom man vil være paragrafrytter - og la det kun gå utover sine egne unger - ja, da må dere bare fortsette dette kjøret ..

Da jeg vokste opp hadde vi kun en inntekt, far jobbet mens mor gikk hjemme. Jeg vet at mor og far ikke hadde så veldig god økonomi - men vi barna hadde alltid ski, skøyter, akebrett, kjelker, soveposer, sykler, ol .. Det var ikke siste skrik i utstyr - men det var mer enn godt nok og førte til at vi alltid kunne delta på ting som de andre ungene deltok på ..

Har oppigjennom årene hatt dårlig råd selv - men ungene har alltid fått det utstyret jeg mener alle unger bør ha. Hadde ikke vi råd til å kjøpe så ønsket de seg tingene til jul og bursdager.

Jeg har sjekket priser i sportsbutikker og ikke funnet noe som anbefales og koster under 1500. Nå fikk jeg et kjempetips om gode vinterposer fra Biltema til 199 av Helen her, og det reddet dagen.

Ellers ser jeg du maler på om foreldre som ikke vil prioritere utstyr til ungene sine. Det er for vår del faktisk ikke det dette handler om. Det det handler om er at vi har utstyr, tilpasset vårt bruk, og vi er altså ikke av typen som liker å overnatte utendørs vinterstid. Som sagt har jeg ligget i en av våre soveposer i +5, og frøs skikkelig selv med ullundertøy.

Jeg synes det er dustete å måtte kjøpe dyrt utstyr til en enkelt overnatting når vi allerede har utstyr. Får jeg en som er god nok til 199, så kjøper jeg den. Men ikke en til 1500. Så god råd har vi ikke.

Du kan ikke sammenligne dette med det å holde ungene utstyrt med vanlige ting som ski, skøyter, akebrett og sykkel. Da kan vi vel like gjerne slenge på lengeløpsskøyter, hockeyskøyter, slalomski, snowboard og truger? Kjekt å ha i tilfelle skolen skulle finne på å arrangere aktiviteter som krever denslags utstyr, eller hva?

I løpet av de 18 årene vi har hatt barn har vi aldri hatt bruk for en sovepose til vinterbruk, før nå. Mest sannsynlig får vi aldri bruk for den igjen. Ja, jeg synes det er bortkastet, når man har helt greit utstyr fra før. Det er faktisk ikke så vanlig for folk flest å drive med overnatting utendørs vinterstid. Når jeg først kan få den til 199 tenker jeg at det er kjekt å ha, men ikke ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...