Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #41 Del Skrevet 5. november 2008 Som sagt har jeg ligget i en av våre soveposer i +5, og frøs skikkelig selv med ullundertøy. http://www.jakri.com/ftn1531a.htm Ta to av dine +5 soveposer og det holder fint for en overnatting ute nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 5. november 2008 #42 Del Skrevet 5. november 2008 Merkelig - men det er sjeldent vi leser på KG om foreldre som synes at internett er for dyrt eller at mammas sminke og hårprodukter koster for mye. Kanskje fordi det er en selvfølge at man kutter ut slike ting dersom man virkelig har dårlig råd? Problemet er når man må begynne å kutte ut ting som hindrer barna ens i å leve ett normalt liv, og jeg skjønner godt at foreldre ønsker å ta opp dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 5. november 2008 #43 Del Skrevet 5. november 2008 Kanskje fordi det er en selvfølge at man kutter ut slike ting dersom man virkelig har dårlig råd? Problemet er når man må begynne å kutte ut ting som hindrer barna ens i å leve ett normalt liv, og jeg skjønner godt at foreldre ønsker å ta opp dette. Jeg lurer enda mer på hvorfor disse foreldrene ikke sier til besteforeldre/onkler/tanter at ungene ønsker slikt utstyr til bursdager og jul dersom det er så galt stilt at foreldrene selv ikke har råd. Dessuten tror jeg de fleste har besteforeldre som gladelig låner (eller gir) penger i slike tilfeller hvor foreldrene selv har dårlig råd. Det er ikke så mange som har det sånn livet gjennom - i såfall så bør man seriøst vurdere om man ikke bør gjøre ting annerledes, f.eks. ta en ekstrajobb el. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klo Skrevet 5. november 2008 #44 Del Skrevet 5. november 2008 Du kan ikke sammenligne dette med det å holde ungene utstyrt med vanlige ting som ski, skøyter, akebrett og sykkel. Da kan vi vel like gjerne slenge på lengeløpsskøyter, hockeyskøyter, slalomski, snowboard og truger? Kjekt å ha i tilfelle skolen skulle finne på å arrangere aktiviteter som krever denslags utstyr, eller hva? I løpet av de 18 årene vi har hatt barn har vi aldri hatt bruk for en sovepose til vinterbruk, før nå. Mest sannsynlig får vi aldri bruk for den igjen. Ja, jeg synes det er bortkastet, når man har helt greit utstyr fra før. Det er faktisk ikke så vanlig for folk flest å drive med overnatting utendørs vinterstid. Når jeg først kan få den til 199 tenker jeg at det er kjekt å ha, men ikke ellers. Syns det er rart at du ikke kan forstå poenget med en ekstra varm sovepose, men mener det er helt naturlig at alla barn har ski og skøyter. Jeg komme fra en familie som aldri gikk på ski, og jeg hadde heller ikke skøyter etter åtte års alderen, selv om dette var noe jeg hadde lyst på som barn. Selv om du syns det er latterlig at skolen forventer at alle kan få tak i en varm sove pose, så er det mange som syns det er latterlig at skolen (og også du) forlanger/forventer at barna skal ha ski for skidager. Da jeg gikk på skolen var du enten med på skiTUR eller så var du på skolen den dagen. Akebrett o.l. var ikke et alternativ på noen av naboskolene her, og etter hva jeg hører et det heller ikke det i dag. Jeg har aldri hørt om noen som har beklagd seg over at de ikke har utsyret og at man måtte være igjen på skolen. Jeg syns ikke det er riktig at skolen ikke kan gjøre noe som helst der man kan risikere at en av ungene ikke har utsyret. Det er alltid noen å låne av, sannsynligvis sitter noen av familiene i klassen på flere varme soveposer, så da kan man jo bare spørre, selv om det er ubehagelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 5. november 2008 #45 Del Skrevet 5. november 2008 Jeg lurer enda mer på hvorfor disse foreldrene ikke sier til besteforeldre/onkler/tanter at ungene ønsker slikt utstyr til bursdager og jul dersom det er så galt stilt at foreldrene selv ikke har råd. Hvorfor tar du utgangpunkt i at alle har besteforeldre/onkler/tanter, og at disse alltid har så god råd at de kan bidra, og at alle har så godt forhold til familien at man kan spørre om slike ting? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 6. november 2008 #46 Del Skrevet 6. november 2008 Hvorfor tar du utgangpunkt i at alle har besteforeldre/onkler/tanter, og at disse alltid har så god råd at de kan bidra, og at alle har så godt forhold til familien at man kan spørre om slike ting? Jeg tar utgangspunkt i det fordi det er større sjanse for at vedkommende faktisk har besteforeldre eller annen familie som ønsker å støtte økonomisk om det trenges - enn at vedkommende ikke har det. Hvorfor tar du (og så mange andre her på KG) bestandig utgangspunkt i at foreldre har så dårlig råd at ett par hundre kroner er uoverkommelig, at foreldrene ikke har noe å selge, ikke har noe å unnvære selv som røyk, toalettartikler, blader, bøker, etc, ikke har noen å låne penger av, ikke har familie som har råd til å kjøpe en sovepose (e.a. utstyr) i gave til barnet - du vet at familien kan gå sammen og spleise om så var, hvor mange tror du virkelig har det på den måten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 6. november 2008 #47 Del Skrevet 6. november 2008 I utgangspunktet så spiller det ingen rolle om disse foreldrene er styrtrike eller må snu på hver krone. Poenget er at norsk skole skal være gratis og da er det unødvendig av skolen å legge opp til turer, der de må ha utstyr som ikke alle har. Når det er sagt, så hadde nok jeg uansett forsøkt å skaffe en sovepose, låne en eller kjøpe billig på biltema. Samtidig hadde jeg villet snakket med skolen for å si fra om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 6. november 2008 #48 Del Skrevet 6. november 2008 I utgangspunktet så spiller det ingen rolle om disse foreldrene er styrtrike eller må snu på hver krone. Poenget er at norsk skole skal være gratis og da er det unødvendig av skolen å legge opp til turer, der de må ha utstyr som ikke alle har. Når det er sagt, så hadde nok jeg uansett forsøkt å skaffe en sovepose, låne en eller kjøpe billig på biltema. Samtidig hadde jeg villet snakket med skolen for å si fra om dette. Ehh.. mener du virkelig at ingen skal få reise på overnattingsturer i skolen fordi det vil kreve at ungene må ha utstyr som sovepose, ryggsekk, etc? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 6. november 2008 #49 Del Skrevet 6. november 2008 Jeg tar utgangspunkt i det fordi det er større sjanse for at vedkommende faktisk har besteforeldre eller annen familie som ønsker å støtte økonomisk om det trenges - enn at vedkommende ikke har det. Og jeg tar utgangspunkt i at de som velger å skrive innlegg hvor de bare om økonomiske råd på forumet er de som ikke har masse "det er jo bare" løsninger i dagliglivet, for hadde de hatt det ville de jo ikke hatt behov for å skrive innlegget i det hele tatt. I tillegg synes jeg ikke at man kan forvente at voksne folk skal fly og tigge penger/gaver av foreldrene sine i hytt og pine. Man er myndig, og skal derfor i utgangspunktet forsørge seg selv, og eventuelle barn man får. Eventuelle nyttige gaver fra familie er en bonus, ikke noe det skal stå eller falle på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 6. november 2008 #50 Del Skrevet 6. november 2008 Ehh.. mener du virkelig at ingen skal få reise på overnattingsturer i skolen fordi det vil kreve at ungene må ha utstyr som sovepose, ryggsekk, etc? Jeg vet ikke helt hvor grensen kan gå, hva skal man regne med at elever har fra før? Ryggsekk har jo alle barn, men kan man forlange at alle har en sovepose? De kan f.eks ikke dra på kino eller skidager der det er forventet at eleven skal betale heiskort eller kinobilletter selv (foreldrene) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 6. november 2008 #51 Del Skrevet 6. november 2008 Og jeg tar utgangspunkt i at de som velger å skrive innlegg hvor de bare om økonomiske råd på forumet er de som ikke har masse "det er jo bare" løsninger i dagliglivet, for hadde de hatt det ville de jo ikke hatt behov for å skrive innlegget i det hele tatt. I tillegg synes jeg ikke at man kan forvente at voksne folk skal fly og tigge penger/gaver av foreldrene sine i hytt og pine. Man er myndig, og skal derfor i utgangspunktet forsørge seg selv, og eventuelle barn man får. Eventuelle nyttige gaver fra familie er en bonus, ikke noe det skal stå eller falle på. Neivel - så du mener at det er bedre å la ungene lide? For det er nemlig det et barn gjør når vedkommende hadde måttet bli hjemme når de andre skulle noe som hans foreldre ikke hadde hatt råd til. Jeg vet med 110 prosent sikkerhet at mine foreldre aldri hatt tilgitt meg om jeg hadde latt mitt barn bli hjemme fordi vi ikke hadde råd til å kjøpe ski, skøyter, sovepose, sykkel, el .. De hadde blitt så vanvittig triste og leie hvis jeg hadde foretrukket å la barnet utebli fra aktiviteter hvor alle andre skulle delta bare fordi jeg "var voksen og liksom skulle greie meg selv" .. Hvor voksen er man da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 6. november 2008 #52 Del Skrevet 6. november 2008 Neivel - så du mener at det er bedre å la ungene lide? For det er nemlig det et barn gjør når vedkommende hadde måttet bli hjemme når de andre skulle noe som hans foreldre ikke hadde hatt råd til. Jeg vet med 110 prosent sikkerhet at mine foreldre aldri hatt tilgitt meg om jeg hadde latt mitt barn bli hjemme fordi vi ikke hadde råd til å kjøpe ski, skøyter, sovepose, sykkel, el .. De hadde blitt så vanvittig triste og leie hvis jeg hadde foretrukket å la barnet utebli fra aktiviteter hvor alle andre skulle delta bare fordi jeg "var voksen og liksom skulle greie meg selv" .. Hvor voksen er man da? Det er jo dette som er grunnen til gratisprinsippet i norsk skole, at alle skal ha råd til å gå på skole uten at de føler seg utenfor selv om de har dårlig råd... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 6. november 2008 #53 Del Skrevet 6. november 2008 Og da spør jeg, hva med alle innvandrerbarna da? Som veldig ofte ikke har andre slektninger enn foreldrene. Foreldrene har ofte dårlige jobber slik at de ikke har råd til å kjøpe sykkel, eller annet sportsutstyr til barna. Man kan ikke basere seg på at man skal få hjelp av besteforeldre o.l. Mange ganger finnes de ikke, andre ganger har de bare såvidt at de klarer seg selv- Jeg tror at for disse foreldrene så er eneste løsningen å gå på sosialen, men man skal ikke måtte gå på sosialen for å ha råd til å sende barna sine på skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #54 Del Skrevet 6. november 2008 Neivel - så du mener at det er bedre å la ungene lide? For det er nemlig det et barn gjør når vedkommende hadde måttet bli hjemme når de andre skulle noe som hans foreldre ikke hadde hatt råd til. Jeg vet med 110 prosent sikkerhet at mine foreldre aldri hatt tilgitt meg om jeg hadde latt mitt barn bli hjemme fordi vi ikke hadde råd til å kjøpe ski, skøyter, sovepose, sykkel, el .. De hadde blitt så vanvittig triste og leie hvis jeg hadde foretrukket å la barnet utebli fra aktiviteter hvor alle andre skulle delta bare fordi jeg "var voksen og liksom skulle greie meg selv" .. Hvor voksen er man da? Om skolen lar være å arrangere slike ting som koster penger, så blir vi kvitt problemet! Det ER faktisk folk som har så dårlig råd her i landet. Kanskje ikek så mange, men mange nok til at vi skal ta hensyn til dem. Foreldrene skal ikke måtte tigge penger av besteforeldre og tanter for at barna skal kunne delta på lik linje med andre barn på skoleaktiviteter. Ser du virkelig ikke det poenget? Skolen skal være gratis, for at alle skal kunne delta. Også dem som ikke har besteforeldre å tigge penger fra. De barna som vil på overnattingstur, kan gjøre det helt uavhengig av skolen. Det er ikke slik at skolen er den eneste mulighet folk har til å reise på overnattingstur. Man kan melde seg inn i speideren og overnatte i telt i skauen så mye man vil. Eller foreldrene kan rett og slett arrangere sin helt egen overnattingstur. Uavhengig av skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 6. november 2008 #55 Del Skrevet 6. november 2008 Neivel - så du mener at det er bedre å la ungene lide? For det er nemlig det et barn gjør når vedkommende hadde måttet bli hjemme når de andre skulle noe som hans foreldre ikke hadde hatt råd til. Men nettopp fordi ikke alle har noen de kan spørre så er det ikke greit at skolen legger opp til aktiviteter som krever spesialutstyr. Fordi barna til de som har dårlig råd får lide under det. Skolen kan ikke legge opp til slike aktiviteter å tenke at "de fleste kan vel tigge av besteforeldre" fordi det er mange som enten ikke har, eller som også kommer fra familier som heller ikke har noen penger. Og dermed reagerer jeg også på at de samme argumentene blir brukt her, fordi det er med på å legitimere det som en generell holdning. Da jeg gikk på skolen var de eneste overnattingturene vi var på med overnatting på hytter eller i sommerhalvåret, dvs at det holdt med vanlig sovepose, eller lakenpose + teppe. Ønsker skolen å arrangere noe utover dette synes jeg det bør tas opp på foreldremøte først, for å finne ut hvem som har nødvendig utstyr og ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 6. november 2008 #56 Del Skrevet 6. november 2008 Men nettopp fordi ikke alle har noen de kan spørre så er det ikke greit at skolen legger opp til aktiviteter som krever spesialutstyr. Fordi barna til de som har dårlig råd får lide under det. Skolen kan ikke legge opp til slike aktiviteter å tenke at "de fleste kan vel tigge av besteforeldre" fordi det er mange som enten ikke har, eller som også kommer fra familier som heller ikke har noen penger. Og dermed reagerer jeg også på at de samme argumentene blir brukt her, fordi det er med på å legitimere det som en generell holdning. Da jeg gikk på skolen var de eneste overnattingturene vi var på med overnatting på hytter eller i sommerhalvåret, dvs at det holdt med vanlig sovepose, eller lakenpose + teppe. Ønsker skolen å arrangere noe utover dette synes jeg det bør tas opp på foreldremøte først, for å finne ut hvem som har nødvendig utstyr og ikke. Ok - hvem betalte da selve overnattingen - og ikke minst reisen til og fra? Gjorde dere virkelig aldri noe som kostet foreldrene dine penger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 6. november 2008 #57 Del Skrevet 6. november 2008 Gratisprinsippet er ikke så gammelt, så hva vi gjorde da vi gikk på skole er revnende likegyldig... Poenget er at skolene har ikke lov til å arrangere NOE som koster penger for foreldrene, og da er det ganske irrelevant med "jamen, vi vil-for vi har råd"- mentalitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_trollmor_* Skrevet 6. november 2008 #58 Del Skrevet 6. november 2008 Nå orket jeg ikke lese gjennom hele tråden, men tror jeg fikk med meg hovedpunktene. Gjennom min skolegang/utdanning har jeg hatt en del overnattinger i ulike årstider. Hvordan skal de sove? Er det i lavo, eller små telt? Om det er i lavo er det flere sammen og de blir varmere og holder mer på varmen enn et tomannstelt. Har du et gammelt sauskinn liggende er det helt ypperlig til bruk oppå et vanlig liggeunderlag(saueskinn er vel ikke så uvanlig at du ikke kjenner noen som låne et til deg) et lag tynt ull og rt lag fleece/ull utenpå. Tykke sokker og lue. Dette har jeg brukt på overnatting i lavo i kuldegrsder, med gammel sovepose som ikke er vinterisolert. Det kommer jo an på om de skal bære langt, ellers er et godt ullpledd ikke å forrakte, legger det over soveposen så luner det veldig godt. Vi har, med tre barn og vanlig utstyr til sommer-camping klart oss godt ute i kulden også. Men, om det er i et lite to-mannstelt holder ikke varmen på samme måte! Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 6. november 2008 #59 Del Skrevet 6. november 2008 Gratisprinsippet er ikke så gammelt, så hva vi gjorde da vi gikk på skole er revnende likegyldig... Poenget er at skolene har ikke lov til å arrangere NOE som koster penger for foreldrene, og da er det ganske irrelevant med "jamen, vi vil-for vi har råd"- mentalitet. Nei - skolen har ikke lov - men foreldrene har lov. Hos oss er det FAU som arrangerer den årlige skituren og 17. mai-feiringen. Det er foreldrene i samarbeid som står for andre arrangementer og turer for ungene. Nå er mine unger ferdige med grunnskolen - og de har tydeligvis vært heldige som har fått deltatt på masse kjekt i årenes løp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 6. november 2008 #60 Del Skrevet 6. november 2008 Ok - hvem betalte da selve overnattingen - og ikke minst reisen til og fra? Gjorde dere virkelig aldri noe som kostet foreldrene dine penger? Bare for å spesifisere, jeg trakk fram hva jeg vokste opp med for å vise at det er fullt mulig å arrangere turer som ikke krever masse dyrt utstyr også. Og jeg synes heller ikke det er galt at foreldrene betaler noe, så lenge alle er enige om det på forhånd, problemet er når man begynner å arrangere ting som krever mye penger, eller veldig dyrt utstyr, uten å ha alternativer for de med mindre penger. Man kan ikke regne med at alle har utstyr til å overnatte utendørs i minusgrader, derfor synes jeg man kan holde utendørs overnattingsturer til sommerhalvåret, og man kan ikke regne med at alle har fullt slalomutstyr, derfor bør akebrett, miniski ol være ett alternativ på skidager, osv. Skal man gå noe utover dette bør dette avklares på foreldremøter ol på forhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå