Gjest Grafica Skrevet 6. november 2008 #61 Del Skrevet 6. november 2008 Nei - skolen har ikke lov - men foreldrene har lov. Hos oss er det FAU som arrangerer den årlige skituren og 17. mai-feiringen. Det er foreldrene i samarbeid som står for andre arrangementer og turer for ungene. Nå er mine unger ferdige med grunnskolen - og de har tydeligvis vært heldige som har fått deltatt på masse kjekt i årenes løp. Dette argumentet er noe av det dummeste jeg har sett i en debatt på lenge. Hva skal du frem til med det? Jeg gikk ut av grunnskolen rett før gratis-saken ble innført. Jeg vokste opp med ekstremt trang økonomi, en mor som var ufør pga psykiske problemer, en stefar som jobba omtrent døgnet rundt for å få nok penger, og en nyfødt lillebror som krevde mye penger i utstyr. Joda, vi hadde da besteforeldre og tanter og sånt å spørre om penger. Men de pengene vi spurte etter, var til MAT, eller KLÆR, når det kom andre uforutsette utgifter. Ingen hadde hatt mulighet til å låne oss penger til dyre soveposer eller ski. Jeg var heldig, jeg arva endel slikt, men jeg husker en hel vinter hvor jeg ikke kunne være med på skidager eller skøytedager, for jeg hadde vokst ut av skisko og skøyter, ingen andre i familien brukte den størrelser, og vi hadde ikke råd til noe nytt. Vi levde ikke langt over fattigdomsgrensa, og jeg har flere ganger opplevd å ikke få være med på skoleaktiviteter fordi de kostet penger vi ikke hadde, eller krevde utstyr vi ikke hadde tilgang på. Fordi jeg ikke ville la de andre i klassen vite hvorfor jeg ikke var med, ble jeg som regel borte en dag ekstra fra skolen... Altså jeg hadde vært syk. For det var flaut å ha lite penger. Overnattingstur på vinterstid, med så kort varsel, synes jeg er veldig dumt. Ikke alle har soveposer engang. Og ikke alle vet at man kan legge to soveposer utenpå hverandre for å få dem varme nok. Jeg visste ikke det, og jeg har vært med på endel camping/teltturer. Og opplevd å ligge og fryse som en gal i september. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 6. november 2008 #62 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Syns ikke noe om at FAU gjør det heller, det er bare en måte å omgå regelverket på. Det bidrar ikke til noe annet enn at de som ikke har råd til å være med føler seg enda mer utelatt. Dersom FAU arrangerer noe som koster penger kan det heller ikke være i skoletiden eller noe som elevene må være med på. Det må altså være frivillig. Dersom skolene absolutt skal arrangere noe som koster penger, (kino/skidag) så må de enten sponse ungene med det det koster, eller så må de lage lotteri for å få inn pengene. Ja, det er klart de fleste av oss har gode minner fra da vi voks opp, kjekke leirskoler, bussturer, overnattingsturer osv. Men tenk deg om da, var det like kjekt for de som ikke hadde råd til å være med? Endret 6. november 2008 av Mamma1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 6. november 2008 #63 Del Skrevet 6. november 2008 Syns ikke noe om at FAU gjør det heller, det er bare en måte å omgå regelverket på. Det bidrar ikke til noe annet enn at de som ikke har råd til å være med føler seg enda mer utelatt. Dersom FAU arrangerer noe som koster penger kan det heller ikke være i skoletiden eller noe som elevene må være med på. Det må altså være frivillig. Dersom skolene absolutt skal arrangere noe som koster penger, (kino/skidag) så må de enten sponse ungene med det det koster, eller så må de lage lotteri for å få inn pengene. Ja, det er klart de fleste av oss har gode minner fra da vi voks opp, kjekke leirskoler, bussturer, overnattingsturer osv. Men tenk deg om da, var det like kjekt for de som ikke hadde råd til å være med? Det ble sendt permisjonssøknad for ungene våre ifm avslutningsturer på ungdomsskolen .. Ser ingen problemer med det .. hvorfor skulle de ikke få lov til det?`Turpengene hadde alle anledning å selge kaker, pante flasker, jobbe, el for å spare opp penger - disse ble så fratrukket regningen til den eleven som hadde utført arbeidet. Så den enkelte bestemmer selv hvor mye turen skal koste familien. Men med holdningene som vi ser på KG så er det rart at FAU gidder arrangere noe i det hele tatt .. for her har det vært klager om vedkommende må bake kake, boller eller stå vakt på 17. mai .. Selv en 20-kroning var jo uoverkommelig i visse tilfeller. Hvilken skole vil dere ha for ungene deres dersom man ikke skal kunne gjøre noe som koster tid og penger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 6. november 2008 #64 Del Skrevet 6. november 2008 Hmm, skolen skal ikke koste noe..Er det så vanskelig å holde seg til reglene da?? Det er en grunn til at vi har gratis skole i Norge, det er for å utjevne forskjellene mellom forskjellige sosiale grupper. Ser ikke problemet med å droppe det som koster penger jeg.. SKolen er til for å lære på ikke for å dra på turer som koster flesk. Nå er vel dette med en skidag bare småtteri, men tenk den gangen det var vanlig å dra på skoleturer til utlandet..(Ikke mer enn et par år siden) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sophus* Skrevet 6. november 2008 #65 Del Skrevet 6. november 2008 Føler synd på alle barna som ikke kan være med på turer pga foreldrene synes det er dyrt eller umulig å få litt utstyr å låne. Og at mange her mener at siden norsk skole er gratis burde man ikke ha turer i det hele tatt(!). Hele poenget med sånne turer er for samholdet og å danne forhold mellom hverandre som danne r grunlaget for felelskap, vennskap og respekt. Det er å ha det gøy. Det kan man une barna sine, som må gå på skole hverdag. Selv vi trenger en avbrekk, ferie fra jobb. Skistajsonen i bærum bytter gamle ski til nye ski (nye= strørre str) for barna, slik at man får ski som vokser med barna. Kjempe god ide. Om barnet ditt er med i speidern, låner de ut gratis telt/soveposer ect. Er bare å spørre. Selv en tur kan være gratis. trenger ikke det mest moderne og nyeste på fronten. Finn.no har sikkert masse tilbud omman følger med... La barna ha det gøy med klassen sin! jeg elsket tetturene på barneskolen. Har så utrolig gode minner derifra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 6. november 2008 #66 Del Skrevet 6. november 2008 Det ble sendt permisjonssøknad for ungene våre ifm avslutningsturer på ungdomsskolen .. Ser ingen problemer med det .. hvorfor skulle de ikke få lov til det?` Skjønner ikke hva du mener med dette jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sophus* Skrevet 6. november 2008 #67 Del Skrevet 6. november 2008 Hmm, skolen skal ikke koste noe..Er det så vanskelig å holde seg til reglene da?? Det er en grunn til at vi har gratis skole i Norge, det er for å utjevne forskjellene mellom forskjellige sosiale grupper. Ser ikke problemet med å droppe det som koster penger jeg.. SKolen er til for å lære på ikke for å dra på turer som koster flesk. Nå er vel dette med en skidag bare småtteri, men tenk den gangen det var vanlig å dra på skoleturer til utlandet..(Ikke mer enn et par år siden) De turene er jo kjempe gøy.Husker vi sparte en stund på forhånd, og hadde innsamling for å ha råd. Lærene våre jo en kjempe instats slik at alle fikk være med! Jeg har hatt mange gode turer med skolen til flere steder i ueropa. Fangeleir, kunst...ect Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 6. november 2008 #68 Del Skrevet 6. november 2008 Ser heller ikke problemet med å arrangere turer, så lenge de ikke koster noe. Utrolig hvor mye gøy ungene kan ha ved å ta med akebrett eller ski i en gratisbakke (uten heis) For så å grille brødskiver e.l. De fleste skoler har SFO som har akebrett de kan låne bort til de barna som ikke har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 6. november 2008 #69 Del Skrevet 6. november 2008 De turene er jo kjempe gøy.Husker vi sparte en stund på forhånd, og hadde innsamling for å ha råd. Lærene våre jo en kjempe instats slik at alle fikk være med! Jeg har hatt mange gode turer med skolen til flere steder i ueropa. Fangeleir, kunst...ect Var det like kjekt for de som ikke kunne være med da tror du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sophus* Skrevet 6. november 2008 #70 Del Skrevet 6. november 2008 Var det like kjekt for de som ikke kunne være med da tror du? Alle var med! Dette var på 90 tallet..og folk hadde ikke så god råd. men alle var flinke å hjelpe hverandre. Lærere og foreldre. Trist at mine barn aldri får oppleve sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 6. november 2008 #71 Del Skrevet 6. november 2008 Hmm, skolen skal ikke koste noe..Er det så vanskelig å holde seg til reglene da?? Det er en grunn til at vi har gratis skole i Norge, det er for å utjevne forskjellene mellom forskjellige sosiale grupper. Ser ikke problemet med å droppe det som koster penger jeg.. SKolen er til for å lære på ikke for å dra på turer som koster flesk. Nå er vel dette med en skidag bare småtteri, men tenk den gangen det var vanlig å dra på skoleturer til utlandet..(Ikke mer enn et par år siden) Sønnen min var i Berlin - en alldeles flott tur - hans første utenlandstur uten mor og far. De jobbet masse for å få penger til turen - det var faktisk opp til den enkelte hvor mye de ville jobbe for å slippe å legge ut noe selv .. Hva er problemet? Har aldri hørt om noen som reiser på turer uten å jobbe for pengene på forhånd. Hvor er det de gjør det på den måten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 6. november 2008 #72 Del Skrevet 6. november 2008 Som regel så må foreldrene betale en del av turen. På leirskoler f.eks så samler de inn penger i mange år i forveien. Kakelotteri og å jobbe for pengene blir jo noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Vibeke_* Skrevet 6. november 2008 #73 Del Skrevet 6. november 2008 Og nettopp dem smålige holdningen som mange, og spes mamma1, utviser her, gjør at jeg er glad for at vi har privatskoler som alternativ i her i landet! Jeg gikk selv på privatskole, og barna mina skal på privatskole etter barneskolen. Da er det ingen sutring om man må bidra med 40 kr til en kinotur eller 100 kr for en skidag. Foreldrene mine slapp unna alle disse diskusjonene, fordi det ble beskrevet i kontrakten med skolen at slike små utgifter kunne komme et par ganger i året. Dessuten, de som sender barna sine vekk fra offentlig skole konsentrer heller energien sin i at skolen skal ha et bra faglig tilbud, enn å bruke masse energi på å motarbeide en klassetur. Og bare for å ha sagt det, jeg kommer ikke fra en rik familie, foreldrene mine måtte stukturere pengebruken godt for at vi kunne gå på denne skolen. Men har man valgt å få barn, så må man faktisk ta med i beregningen at det koster penger, og har man ikke penger må man enten få færre barn (f.eks 3 i steden for 5) eller øke inntekstsgrunnlaget sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 6. november 2008 #74 Del Skrevet 6. november 2008 Gidder ikke engang å lese innlegget ditt, første kommentaren der avslører innsikten du har i økonomien til mange nordmenn, og innsikt i hvikle lidelser det er å ikke ha råd..Både for foreldre og barn. Det er smålig det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #75 Del Skrevet 6. november 2008 Og ikke alle vet at man kan legge to soveposer utenpå hverandre for å få dem varme nok. Jeg visste ikke det, og jeg har vært med på endel camping/teltturer. Og opplevd å ligge og fryse som en gal i september. En vanlig sovepose beregnet til sommerbruk kan absolutt bli alt for kaldt i september. Nå i november kan det bli fryktelig kaldt å overnatte ute hvis man ikke har en varm nok sovepose. Godt nok utstyr er helt nødvendig for at dette skal bli en god opplevelse for barna. Det er grusomt å ligge å fryse en hel natt. Og det er kaldere å overnatte i telt på denne årstiden enn mange tror. Det kan fort bli kaldere å sove i telt i november enn å sove i snøhule i januar. Jeg vet ikke hvordan det funker med to soveposer utenpå hverandre, men jeg ville testet det ut eller undersøkt det i forkant av turen. Hvis de skal gå langt er vel to soveposer uansett ikke aktuelt. Når det gjelder soveposen fra biltema ville jeg også testet ut den før overnattingsturen. Er nok litt skeptisk til at en sovepose til 199 kroner er varm nok til vinterbruk. Datteren min går på idrettslinja og har gjennom erfaring lært hvor viktig det var å ha utstyr som var tilpasset vær og årstid. Hun opplevde også å ligge og fryse som en gal fordi både hun og jeg trodde soveposen var varm nok. Det var den ikke! Det var september og soveposen skulle funke ned til 5 kuldegrader, men selv om det var varmegrader ble det alt for kaldt. Selv om hun hadde ullundertøy, ullsokker og varm genser på seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 6. november 2008 #76 Del Skrevet 6. november 2008 Hmm, skolen skal ikke koste noe..Er det så vanskelig å holde seg til reglene da?? Det er en grunn til at vi har gratis skole i Norge, det er for å utjevne forskjellene mellom forskjellige sosiale grupper. Ser ikke problemet med å droppe det som koster penger jeg.. SKolen er til for å lære på ikke for å dra på turer som koster flesk. Nå er vel dette med en skidag bare småtteri, men tenk den gangen det var vanlig å dra på skoleturer til utlandet..(Ikke mer enn et par år siden) Så du mener det er unødvendig at FAU arrangerer 17.mai hvert eneste år? Har nemlig lest her at noen mener at det er altfor dyrt å måtte bake en kake - og enslige mødre har ikke mulighet til å hjelpe til selv for de har som regel andre unger som de også skal ta seg av .. Lar du ungene dine feire 17. mai på skolen? Eller boikotter du det siden det faktisk koster penger .. mor eller far må bake, ungene skal kjøpe is, brus og kaker på skolen .. Dette "Gratis-skole-begrepet" går etterhvert altfor langt - og jeg er sjeleglad for at ungene mine er ferdige med grunnskolen og har fått deltatt på alt som har vært arrangert av turer og andre sammenkomster .. Hva skole tror du man får hvis ungene ikke skal få gjøre noe som koster penger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 6. november 2008 #77 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Jeg tror vi får en helt grei skole, dersom den er gratis også jeg. Nå arrangerer de 17.mai her også, men det koster da ikke noe. Hvorfor skal det koste penger? Man velger da selv om man vil kjøpe kaker og pølser. Endret 6. november 2008 av Mamma1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titta Skrevet 6. november 2008 #78 Del Skrevet 6. november 2008 Jeg tror vi får en helt grei skole, dersom den er gratis også jeg. Nå arrangerer de 17.mai her også, men det koster da ikke noe. Hvorfor skal det koste penger? Man velger da selv om man vil kjøpe kaker og pølser. Ja, men noen har jo bakt den kaka. Jeg har lest flere tråder her inne hvor folk hverken vil ta seg råd økonomisk eller tidsmessig til å gjøre det. Og gratis-prinsippet skyves fremfor en som unnskyldning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 6. november 2008 #79 Del Skrevet 6. november 2008 Og nettopp dem smålige holdningen som mange, og spes mamma1, utviser her, gjør at jeg er glad for at vi har privatskoler som alternativ i her i landet! Jeg gikk selv på privatskole, og barna mina skal på privatskole etter barneskolen. Da er det ingen sutring om man må bidra med 40 kr til en kinotur eller 100 kr for en skidag. Foreldrene mine slapp unna alle disse diskusjonene, fordi det ble beskrevet i kontrakten med skolen at slike små utgifter kunne komme et par ganger i året. Dessuten, de som sender barna sine vekk fra offentlig skole konsentrer heller energien sin i at skolen skal ha et bra faglig tilbud, enn å bruke masse energi på å motarbeide en klassetur. Og bare for å ha sagt det, jeg kommer ikke fra en rik familie, foreldrene mine måtte stukturere pengebruken godt for at vi kunne gå på denne skolen. Men har man valgt å få barn, så må man faktisk ta med i beregningen at det koster penger, og har man ikke penger må man enten få færre barn (f.eks 3 i steden for 5) eller øke inntekstsgrunnlaget sitt. Jeg blir helt kvalm av å lese innlegget ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Soveposen Skrevet 6. november 2008 #80 Del Skrevet 6. november 2008 Du kan trygt sende med barnet ditt to soveposer til å ha inne i hverandre. Jeg har testet det ut med stort hell i mange minusgrader. Jeg vil også anbefale duntøfler (kan kjøpes meget rimelig på jysk), ullundertøy og et skikkelig hodeplagg for å holde varmen. GOD TUR!! Det trenger ikke alltid være så komplisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå