Gå til innhold

Skoleaktiviteter

Gjest Gjest_Blue_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Blue_*

Vi har en tolvåring som nå i løpet av november skal på ute-overnatting med klassen. Det er i skolens regi, og både elever og lærer kommer til å avspasere dagen etter.

Jeg synes det er flott med sosiale aktiviteter for klassen utenom skoletid, men jeg har likevel noen problemer i forhold til dette opplegget; Det er november. Det er kaldt, noe som krever spesielt utstyr for overnatting ute. Vi er ikke utpregede friluftsmennesker, men hele familien er utstyrt med vanlige liggeunderlag og soverposer. Dette utstyret er beregnet på sommerbruk og er selvsagt for dårlig til overnatting ute på vinterstid.

Tolvåringen trenger altså vinterutstyr for å kunne overnatte ute på denne årstiden. Jeg har sjekket, og den rimeligste (og sikkert ikke beste) vinterposen koster rundt 1500 kroner. De fleste ligger på ca 2000 og oppover. Liggeunderlag for vinterbruk: 4-500 kroner.

Jeg vet ikke om folk flest har tipp topp turutstyr for alle årstider liggende i boden, jeg? Vi har det i hvert fall ikke, og heller ikke de vi har spurt i håp om å få låne. Jeg akter ikke å gå til innkjøp av utstyr til 1500-2000 kroner for en enkelt overnatting. For det første har vi allerede utstyr til vårt bruk, for det andre har vi rett og slett ikke råd til sånt nå.

Jeg vurderer å holde h*n hjemme, selv om dette skal foregå som en del av skoletida (jfr avspasering dagen etter).

Hva ville andre gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere snakket med læreren om dette? Det ville jeg gjort. Forklar situasjonen, spør om læreren vet om noe låneutstyr. Hvis det er umulig å få tak i utstyr så spør du læreren om hva som er alternativet. Ofte pleier elever som ikke kan være med på tur å få et eget opplegg på skolen, både på turdagen og avspasseringsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort.

Det er en veldig kjip situasjon, som ikke skulle oppstått i utgangspunktet. Skolen skal ikke arrangere ting som koster penger, eller som krever at man må kjøpe inn dyre ting.

Mine foreldre hadde ikke hatt råd til å kjøpe nytt utstyr, så jeg hadde ikke kunnet være med. Jeg har råd til å kjøpe slikt utstyr til mine barn, men om jeg ville gjort det? For én overnatting? Når jeg tenker på prinsippet, så hadde svaret vært klart nei. Tenkt på alle de andre som har foreldre som ikke har råd... Eller som er så redd for at barnet skal bli utenfor at de bruker penger de egentlig ikke har for at barnet skal få være med.

Jeg ville tatt det opp med skolen. Dette er for dårlig. Helt fint at de arrangerer turer og slikt, men ikke når det krever såpass dyrt utstyr, som de ikke kan regne med at alle har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånt av andre? Der samboeren min jobber gjør mye slikt, og lærerne strekker seg langt i å få lånt utstyr til de barna som ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lill_*
Jeg ville tatt det opp med skolen. Dette er for dårlig. Helt fint at de arrangerer turer og slikt, men ikke når det krever såpass dyrt utstyr, som de ikke kan regne med at alle har fra før.

Men da blir jo skolen en veldig begrenset arena da. For hva kan man egentlig forvente at ALLE har fra før?

Skal man tenke sånn må det jo bli slutt på alle skiturer (mange barn har ikke ski og skisko), overnattinger generelt (mange barn har ikke sovepose og liggeunderlag) og andre typer turer i skog og mark (mange barn har ikke tursekk, termos osv). Det hadde vel blitt en trist skole?

Istedet får man heller prøve å være behjelpelig med å låne hverandre utstyr. Eventuelt kan det lages egne opplegg på skolen for de elevene som ikke kan bli med på tur. Trist for dem selvsagt, men enda tristere om alle norske skolebarn skal slutte å gå på ski fordi noen ikke har ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da blir jo skolen en veldig begrenset arena da. For hva kan man egentlig forvente at ALLE har fra før?

Skal man tenke sånn må det jo bli slutt på alle skiturer (mange barn har ikke ski og skisko), overnattinger generelt (mange barn har ikke sovepose og liggeunderlag) og andre typer turer i skog og mark (mange barn har ikke tursekk, termos osv). Det hadde vel blitt en trist skole?

Istedet får man heller prøve å være behjelpelig med å låne hverandre utstyr. Eventuelt kan det lages egne opplegg på skolen for de elevene som ikke kan bli med på tur. Trist for dem selvsagt, men enda tristere om alle norske skolebarn skal slutte å gå på ski fordi noen ikke har ski.

På skidager har man alltid alternativer hvor man kan ake eller gå på fottur. Man kan alltids klippe opp en plastpose og ake på denne. Dermed får alle være med ut på tur, uten at det koster noe særlig.

Å gå på vanlig tur i skogen er heller ikke noe problem. Man trenger ikke noe utstyr til dette. Termos koster ikek flesk, og om det nå er noen som ikke har det, er det garantert lett å få låne en/læreren tar med et par store termoser.

Om man arrangerer overnatting ute, så er det snakk om utstyr til flere tusen kroner, som du ser av startinnlegget. Det er heller ikke alle som har mulighet til å låne en utesovepose. Det er vanseligere å låne enn en termos, ettersom termoser er noe flere har i huset.

Skal man arrangere ting som koster penger, så må man finansiere det ved ting som basarer og kakebaking og whatnot. Det skal ikke være opp til foreldrene å kjøpe inn masse dyrt utstyr. Det er IKKE greit at halve klassen reiser på en dyr og gøy tur, mens den andre halvdelen med mindre rike foreldre må sitte på skolen og tegne eller tilsvarende "gøye" ting. Det blir nemlig ikke gøy i forhold til hva de "rike" barna får gjøre. Ei heller er det bra for klassesammensveisingen om noen elever får reise bort sammen, mens andre ikke får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det overnatting i telt i høst, og det var flere barn som ikke var med pga de ikke hadde utstyr. Noen barn var med på dagtid, men dro hjem da det ble kveld.

På skidager er det flere alternativer - ski, aking og skøyter. De som ikke har ski/skøyter , låner rompe-akebrett på skolen.

sykkeldag er og et slik dag hvor man MÅ ha..men de som ikke har sykkel eller ikke kan sykle blir kjørt av lærerne.

I år da vi skulle samle inn penger til klassekassen fikk vi vite at det ikke lenger var lov å ha klassekasse på skolen. Fordi det ikke er alle foreldre som har råd til å betale inn penger " i ett sett". (men om en av foreldrene tok på seg ansvaret så var det ok for da var det utenom skolens regi, men i foreldrenes regi, dvs de foreldrene med dårlig råd er like langt)

På samme måte er all pc-lekser gitt beskjed om at skal gjøres på skolen da ikke alle foreldre har pc eller råd til bredbånd.

Jeg hadde ikke handlet inn vintersovepose ol for en natt ute. Tror jeg adde ringt læreren og spurt om de hadde noe å låne bort, evt om de regnet med at alle familiene hade slikt utstyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har faktisk ikke lov til å arrangere utflukter som koster noe. Hvordan dette stiller seg når det er snakk om utstyr man ikke har, vet jeg ikke, men det høres rart ut.

Jeg hadde nok prøvd å få låne utstyr, evt sjekket bruktmarkedet.

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare å låne? Ett eller annet sted blant venner, familie og kollegaer, finnes en vinterpose du kan låne. Sjekk også med skolen hvordan overnattinga foregår, kanskje har de en ordning (gapahuk med reinskinn i bunnen e.l.) som gjør at liggeunderlag er overflødig? Og det er november, så det er ikke sikkert det er kuldegrader engang, da kan du komme langt med ullundertøy på oppi en helårspose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare å låne? Ett eller annet sted blant venner, familie og kollegaer, finnes en vinterpose du kan låne. Sjekk også med skolen hvordan overnattinga foregår, kanskje har de en ordning (gapahuk med reinskinn i bunnen e.l.) som gjør at liggeunderlag er overflødig? Og det er november, så det er ikke sikkert det er kuldegrader engang, da kan du komme langt med ullundertøy på oppi en helårspose.

Det er ikke bare å låne, nei. Du ser at ts har prøvd.

Det er ikke alle som har friluftsinteresserte venner/familie/kollegaer. Det er ikke alle som har familie i nærheten. Det er ikke alle som har mange venner. Det er ikke alle som har kollegaer de har et så nært forhold til at de kan be om å få låne ting av dem.

Jeg for min del har ikke en eneste friluftsinteressert venn/familiemedlem. Jeg har ingen å låne av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Blue_*

Jeg har som sagt forsøkt å få lånt utstyr, men ingen av de jeg føler jeg kan spørre har. Jeg synes ikke det er alle man kan spørre heller, fordi jeg føler at en sovepose blir litt personlig. Jeg ville i hvert fall ikke lånt bort min til hvem som helst.

Det er ingen planer for oppvarming, sauseskinn e.l. Det blir kun eget utstyr som sørger for å holde ungene varme, og det de har fått beskjed om å ha med seg er soveposer, liggeunderlag og ullundertøy. Ullundertøy er for så vidt greit, det har vi, og det trenger unger ofte uansett.

Angående temperaturer, så ser jeg av varselet på yr.no at det er meldt ned i 0 grader den aktuelle natta, og da blir nok våre sommerposer for dårlige. Jeg har ligget i min, med ullundertøy, ei natt hvor det krøp ned mot 5 grader, og holdt på å fryse i hjel.

Det er ikke det at jeg er imot at ungene skal nyte friluftsliv, men jeg synes det er litt unødvendig å gjøre det på ei årstid som krever utstyr veldig mange faktisk ikke har. Det forundrer meg ikke om flere av disse ungene kommer til å fryse katter på seg pga for dårlig utstyr. Det finnes ikke mange ihuga friluftsfolk blant disse familiene.

Nå har det seg "heldigvis" sånn at tolvåringen har begynt å hoste og er nokså snufsete, så jeg tror vel vi holder h*n hjemme av den grunn. Kan ikke tenke meg at ei kald natt i telt akkurat vil hjelpe på en gryende forkjølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes nesten du kan si til skolen at du holder barnet hjemme pga at du ikke har råd til utstyr, selv om barnet er sykt. De kan ha godt av å høre det. Dette er en prinsippsak, jeg stiller meg skeptisk til at de arrangerer turer som krever dyrt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye soveposeerfaring, så jeg bare spør: Hvordan funker det å ha to helårsposer oppå/inni hverandre?

Det fungerer helt fint og det skulle holde mer enn nok i den temperaturen som er ute nå. Det samme gjelder underlag. Så om de ikke skal gå langt med ustyret ville jeg sendt med gutten/jenta 2 stk av begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marte_*
På skidager har man alltid alternativer hvor man kan ake eller gå på fottur. Man kan alltids klippe opp en plastpose og ake på denne. Dermed får alle være med ut på tur, uten at det koster noe særlig.

Å gå på vanlig tur i skogen er heller ikke noe problem. Man trenger ikke noe utstyr til dette. Termos koster ikek flesk, og om det nå er noen som ikke har det, er det garantert lett å få låne en/læreren tar med et par store termoser.

Om man arrangerer overnatting ute, så er det snakk om utstyr til flere tusen kroner, som du ser av startinnlegget. Det er heller ikke alle som har mulighet til å låne en utesovepose. Det er vanseligere å låne enn en termos, ettersom termoser er noe flere har i huset.

Skal man arrangere ting som koster penger, så må man finansiere det ved ting som basarer og kakebaking og whatnot. Det skal ikke være opp til foreldrene å kjøpe inn masse dyrt utstyr. Det er IKKE greit at halve klassen reiser på en dyr og gøy tur, mens den andre halvdelen med mindre rike foreldre må sitte på skolen og tegne eller tilsvarende "gøye" ting. Det blir nemlig ikke gøy i forhold til hva de "rike" barna får gjøre. Ei heller er det bra for klassesammensveisingen om noen elever får reise bort sammen, mens andre ikke får det.

Hvis foreldre ikke klarer å spandere et akebrett på barna sine så er det faktisk foreldrene som er problemet og ikke skolen. På de fleste steder arrangeres det brukt- og byttemarked for ski- og sportsutstyr - her kan man få flott utstyr til en billig penge.

Jeg for min del hadde spasert til jobb, latt være å kjøpe lunsj på jobb, droppet julebordet og byturen - alt sånt for at ungene mine skal slippe å føle seg utfor fellesskapet.

Synes endel foreldre bør gå litt i seg selv - de kan helt sikkert spare inn på noe for at ungene skal kunne delta på slike turer og tilstelninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå var det ikke et akebrett det var snakk om her, det har nok de fleste barn. Det er snakk om en dyrere ting, en sovepose. Som man i tillegg får brukt veldig sjelden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marte_*
Nå var det ikke et akebrett det var snakk om her, det har nok de fleste barn. Det er snakk om en dyrere ting, en sovepose. Som man i tillegg får brukt veldig sjelden..

Innlegget mitt var svar på et annet innlegg som du sikkert så. Når det er sagt så kan man fint ta to vanlige soveposer sammen for å få samme effekt som en vinterpose .. ihvertfall når det gjelder telttur i november .. Da hadde det sikkert holdt med en vanlig sovepose og gode ullklær på kroppen .. kan også bruke ullpledd inni ..

Noen lager stort vesen av ting som faktisk ikke er noe problem ... For det første så var sikkert ikke denne turen planlagt uken før .. Tipper de har visst om den siden skolestart .. det er ganske vanlig.

Før jeg hadde latt mine barn være hjemme fra sånne turer så hadde jeg solgt noe hjemme for å få penger .. Eventuelt lånt av familien hvis det var helt krise - det er faktisk ikke noe skam ... det er langt flauere for barna å ikke få delta pga økonomien til foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget mitt var svar på et annet innlegg som du sikkert så. Når det er sagt så kan man fint ta to vanlige soveposer sammen for å få samme effekt som en vinterpose .. ihvertfall når det gjelder telttur i november .. Da hadde det sikkert holdt med en vanlig sovepose og gode ullklær på kroppen .. kan også bruke ullpledd inni ..

Noen lager stort vesen av ting som faktisk ikke er noe problem ... For det første så var sikkert ikke denne turen planlagt uken før .. Tipper de har visst om den siden skolestart .. det er ganske vanlig.

Før jeg hadde latt mine barn være hjemme fra sånne turer så hadde jeg solgt noe hjemme for å få penger .. Eventuelt lånt av familien hvis det var helt krise - det er faktisk ikke noe skam ... det er langt flauere for barna å ikke få delta pga økonomien til foreldrene.

Skolen skal være gratis. Det innebærer også alle aktiviteter skolen planlegger. De har derfor ikke LOV til å planlegge en tur hvor foreldrene må punge ut på denne måten.

Det er faktisk mennesker her i landet som ikke har en dritt å selge. Som lever på sultegrensen. Det ER ikke "bare" for dem når det er snakk om å kjøpe inn en sovepose. Selv et akrebrett kan være for mye for dem å skaffe penger til. Og når det i tillegg er snakk om å betale for noe som man har lovfestet rett til å få gratis, nemlig skolegang, så blir det helt på trynet å si at det er foreldrene som må skjerpe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...