Gå til innhold

Moped - som ikke starter


Gjest Gjest_Ine_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ine_*

Noen som har peiling på mopeder her?

Har en gammel moped som vi bruker litt til og fra på hytta. Sist jeg var ute og kjørte skulle jeg en tur på butikken, og skulle ta en snarvei over et jorde. Det jeg ikke fikk med meg var at jordet var veldig bløtt, og jeg satte meg bom fast i dyp leire-aktig gjørme. Fikk motorstopp (flere ganger) men kom meg omsider løs etter mye rugging og sluring. Etterpå stoppet mopeden igjen, og da lot den seg ikke starte, uansett hvor mange ganger jeg tråkket på kickstarten. Har prøvd å starte den et par ganger senere, men hvis den i det hele tatt starter, stopper den igjen med nesten en gang....

Egentlig irriterer det meg mer at jeg søla til de nesten nye Hunter-støvlene mine både inni og utenpå (typisk jente :fnise: -) men det er jo greit at mopeden virker når vi er på hytta da...

Noen tips??? Mopeden er en Susuki, tror den heter TS eller noe - fra 90 tallet en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar! Vet hvor pluggen er, men hvordan sjekker jeg at det er gnist??

Skrur den ut,ha på hetta,la den ligge inntil jern,toppen f,eks.og kick langsomt mens du ser om det er en blå gnist!Da er den ok.Men er det år og dag siden du har byttet hadde jeg kun skrudd den ut eller bare oppgi type moped på en stasjon å ta med ny,skal jo byttes innimellom,mye enklere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ine_*

Smart - gjorde som du sa Hufsa, takk!

fikk ut den gamle pluggen etter mye om og men, den var sikkert 10 år minst. Og veldig svart.

Fikk på plass den nye og fikk start etter en stund.

Må kicke ca 15 ganger hver gang før den starter, men da går den i hvert fall uten å stoppe. Men hadde naturligvis vært greit om den startet på første eller andre kick da - ser litt teit ut å stå å trampe på en kick i 5 minutter hver gang man skal avgårde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sunglasses

Sjekka batteriet? Hadde samme problem med en moped, men av en annen type. Skift av tennplugg og sjekk av batteriet hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller du kan kjøre litt lengre enn en kort tur for å lade batteriet ordentlig. Det kan bli så som så med ladingen ved småturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart - gjorde som du sa Hufsa, takk!

fikk ut den gamle pluggen etter mye om og men, den var sikkert 10 år minst. Og veldig svart.

Fikk på plass den nye og fikk start etter en stund.

Må kicke ca 15 ganger hver gang før den starter, men da går den i hvert fall uten å stoppe. Men hadde naturligvis vært greit om den startet på første eller andre kick da - ser litt teit ut å stå å trampe på en kick i 5 minutter hver gang man skal avgårde...

Hm..det var bra du fikk start da..Du har vel ikke sjekka luftfilteret heller på 10 år?Ta det av,vask med salo og vann.La det tørke før du setter det på for det er vel potte tett så det vil nok hjelpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er den bare lei og starte eller går den dårligere/ujevnt? fusker den?

før du setter luft filteret på plass lønner det seg og helle olje over det, dette for og hindre fuktighet i lufta osv i og trenge inn i forgaseren og skape kondens.

under forgasseren er det et lokk, det kalles flotørhuset, nederst på det er det en tappeskrue, den skal åpnes et parr ganger hvert år for og få ut eventuelt vann som har sammlet seg pga kondens, la det rene ut en deseliter eller to.

bytt til ny bensin hver vår (om den ikke er i bruk på vinteren), igjen pga kondens.

når du bytter bensin så bruk litt kondensfjærner (slik du bruker på bilen), det renser slanger osv.

har du riktig plugg? riktig åpning på pluggen?

har du brukt for mye olje i bensinen? da blir den vond og starte.

lad opp bateriet, som noen forslår her.

exsosen blir ofte tett på slike mopeder, ta av hele exsosannleget, tett det i ut hullet og fyll det med kaustik-soda, la det stå et døgn ca og før du heller det ut banker du med en plast hammer eller noe rundt hele annlegget.

delen som skrus fast i sylinderen burde du skrape med en skrutrekker eller noe, det er det ofte en cm eller to med størkna olje/eksos.

lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ine_*

Her var det mange svar - takk for det, alle sammen :) Føler jeg holder på å bli amatør-mekaniker....

Nå har jeg funnet luftfilteret og rengjort det, og kjøpt kondensfjerner.

Eksosanlegget tror jeg er dårlig, det er i allefall en god del lyd av mopeden... Han vi kjøpte den av for lenge siden sa det var et effekteksossanlegg (?), hva nå det er?? Bør sikkert skiftes, snart.

Er det forresten noen spesiell teknikk når man kicker? Mopeden er såpass høy for meg at jeg pleier å stå på siden av den og kicke. Jeg tråkker til med den kraften jeg har, er det riktig? Den pleier å være enda vanskeligere å starte når det er fuktig i luften enn ellers, men det er vel kanskje vanlig?

Bør kanskje tenke på å bytte hele mopeden, noen tips om hva jeg bør se etter dersom jeg skal ha en ikke alt for gammel (og lettstartet!!) moped? Det er ca en km traktorsti opptil hytta, så det bør være en offroad-type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

effekt annlegg vil si at plombene som ofte sitter i exsosen på disse er borte.

når en suzuki ts 50x kommer fra fabrikken gjør den orginalt ca 80kmt, når den kommer til norge gjør den 45!

dette fordi at onkel toller har plombert motoren i forgasser og exsos (hovedsakelig),

det mange da gjør er og bytte drev, du kann da dra in snaue ti kmt på det, effektannlegg gir deg bedre drag(moment) og noe oppfart, slik forsetter du til du har farten du er villig til og betale for og ha:-)

du får nå skutere som drar seg frem i skogen også, kunne kansje sponsa deg en atv?

du får de billige nå veit jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

effekt annlegg vil si at plombene som ofte sitter i exsosen på disse er borte.

når en suzuki ts 50x kommer fra fabrikken gjør den orginalt ca 80kmt, når den kommer til norge gjør den 45!

dette fordi at onkel toller har plombert motoren i forgasser og exsos (hovedsakelig),

det mange da gjør er og bytte drev, du kann da dra in snaue ti kmt på det, effektannlegg gir deg bedre drag(moment) og noe oppfart, slik forsetter du til du har farten du er villig til og betale for og ha:-)

du får nå skutere som drar seg frem i skogen også, kunne kansje sponsa deg en atv?

du får de billige nå veit jeg...

De gikk nå 65 på 90 tallet,detta vet jeg alt om men nå er det nok andre tider ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gikk nå 65 på 90 tallet,detta vet jeg alt om men nå er det nok andre tider ;-)

de skulle max gjøre 55 når jeg hadde, det var vel i 1985 om jeg ikke husker feil, politiet godtokk opp til 65, dreva om foran med max to tenner og lavd noen hull i luftfilteret:-) husker drømmen var en 11hesters sats fra sverige, du fikk kjøpt 7.5 hesters her i norge bare... det var tider det....(drømmer meg tilbake.....)

nå er det eu som bestemmer så da er grensen 45 kmt:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe – skjønner at det er en riktig fartsmaskin jeg har :-)

Er lenge siden jeg var i "rett" mopedalder (tidlig 90-tall), så jeg er egentlig mest interessert i at den skal starte når jeg vil, og være noenlunde driftssikker!

Akkurat nå er den jo ingen av delene....

Har prøvd en firehjuling engang, men siden jeg kjører en del på vanlig trafikkert vei også, synes jeg at man sitter altfor lavt på firehjulingen, både til å få oversikt, og å selv bli sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Hva skjedde videre a?

Anonymkode: 7dc05...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis har det fikset seg på et vis i løpet av disse ni årene. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...