Gå til innhold

Kysse syken


Gjest April Gil

Anbefalte innlegg

Gjest April Gil

Hei. Jeg var på konfirmant leir her om dagen og en veninne av meg som også var der har kysse syke. Hun spourte meg om å låne lysyl og jeg sa ja uten å tenke på at hun hadde kysse syke. kan det ha smittet på meg da via det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kyssesyken smitter gjennom spytt så svaret er ja- du kan faktisk ha blitt smittet. Les her;

Artikkel fra Oslo Legevakt

Mitt spm. er hva i alle dager en jente med kyssesyke gjorde på konfirmantleir?!

Man kan smitte andre lenge etter at man har blitt frisk, sånn jeg ble smittet ihvertfall.. Tror du kan bære på viruset i opptil ett år etter at man har blitt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er da ikke nødvendigvis så veldig syk når man har kyssesyken, så hvorfor skulle hun ikke være på konfirmantleir egentlig, hvis hun selv var i form til det...? Kan da ikke legge folk på isolat for denslags akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er man mest smittsom før sykdommen har brutt ut, og i den aller første tiden.

For det andre, de aller, aller fleste mennesker i Norge har hatt kyssesyken (!). Det vanligste er å få det som småbarn, da merkes det som regel ikke at man har det. Det kan arte seg som f.eks en sterk forkjølelse, og gjerne feber i noen dager. De man hører om som har kyssesyken er de (FÅ) som ikke hadde det som småbarn, men får det senere i f.eks tenårene. Det er da man kan bli skikkelig syk. Men som sagt, sannsynligvis har du allerede hatt det.

Endret av Lady Lovelace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si det er 50-50 for at du har blitt smittet, for det kan henge at du ikke blir det. Ingen i min familie ble smittet, ei heller kjæresten min. Vent et par dager, og hvis du får noen symptomer, drar du til legen og tar en blodprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg hadde kyssesyken, fikk jeg vite at jeg bare kunne smitte andre i løpet av de første ukene...

Du er mest smittefarlig mens du er akutt syk av kyssesyke. Viruset som er et herpesvirus, forblir imidlertid i kroppen på livstid, som regel uten å gjøre mer skade. Som andre herpesvirus vil det av og til reaktiveres, dog uten at dette medfører plager. I slike perioder er man igjen smittefarlig uten å vite om det.

Ca 80% av alle voksne har gjennomgått Epstein-Barrvirus-kyssesyke, om lag like mange har vært smittet med cytomegalovirus (også i herpesfamilien) som også kan gi sykdom omtrent som ved kyssesyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...