Gjest Gjest_pija_* Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 hei. jeg er attfør. jeg hadde lyst til å jobbe hos en god venn sin bedrift, men fikk ikke lov siden de mente det ville bli et for nært "forhold". som far og sønn, nesten. jaja, men så ser jeg, at i følge lovverket dems så finnes det jo unntak. noen her som er ansatte via NAv hos en som er dere nær i form av familie, kjæreste eller venner?
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Hva mener NAV om familiebedrifter da ?
Gjest Stjernedryss Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Kan du ikke bare ansettes uten NAV da?
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 Kan du ikke bare ansettes uten NAV da? Hvis ts skal ansettes via NAV så er det vel naturlig å anta at det er snakk om en lønnsordning fra NAV.
Gjest Stjernedryss Skrevet 3. november 2008 #6 Skrevet 3. november 2008 Hvis ts skal ansettes via NAV så er det vel naturlig å anta at det er snakk om en lønnsordning fra NAV. Ja, men når det er hos kjentfolk må det vel gå ann å få lønn direkte fra arbeidsplassen, man skal jo tross alt gjøre en jobb. Reglene er vel sånn for at det ikke skal være så lett å utnytte.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #7 Skrevet 3. november 2008 Ja, men når det er hos kjentfolk må det vel gå ann å få lønn direkte fra arbeidsplassen, man skal jo tross alt gjøre en jobb. Reglene er vel sånn for at det ikke skal være så lett å utnytte. Når man får lønnstilskudd fra NAV så er det vel sjelden fordi det bare er vanskelig å finne jobb. Vanligvis er det fordi arbeidssøkeren har et problem som gjør at han/hun ikke kan utføre jobben like godt som andre. Lønnsordningen fra NAVs side er for å veie opp for eventuelle handikap en arbeidssøker har i jobbsøkerprosessen og under arbeidet.
Gjest Gjest_T.s_* Skrevet 3. november 2008 #8 Skrevet 3. november 2008 Hvis ts skal ansettes via NAV så er det vel naturlig å anta at det er snakk om en lønnsordning fra NAV. Ja nettopp Når man får lønnstilskudd fra NAV så er det vel sjelden fordi det bare er vanskelig å finne jobb. Vanligvis er det fordi arbeidssøkeren har et problem som gjør at han/hun ikke kan utføre jobben like godt som andre. Lønnsordningen fra NAVs side er for å veie opp for eventuelle handikap en arbeidssøker har i jobbsøkerprosessen og under arbeidet. Jeg har et problem som gjør at det er vanskelig å komme i jobb. han her vennen min kan også tilrettelegge ting slik at arbeidsdagen passer meg mer enn andre bedrifter ville gjort, vil jeg tro. men fikk høre at nei. inget tilskudd så lenge det var for han, og begrunnelsen var at vi er for nære. skjønner ikke helt hvordan de vet det men jaja...
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #9 Skrevet 3. november 2008 Hva mener NAV om familiebedrifter da ? "fyfy" kanskje? Man vet aldri...
Gjest StockDama Skrevet 3. november 2008 #10 Skrevet 3. november 2008 Sjekk med andre nav kontor, hør hva de mener om saken. Det er vel bedre at du får tilrettelagt arbeid i et miljø du er trygg i, enn at du ikke skal gjøre noe som helst bare fordi du kjenner den du skal jobbe for?
Gjest Stjernedryss Skrevet 3. november 2008 #11 Skrevet 3. november 2008 "fyfy" kanskje? Man vet aldri... Det blir jo noe helt annet, der er det ikke NAV som betaler.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #12 Skrevet 4. november 2008 Det blir jo noe helt annet, der er det ikke NAV som betaler. Er det jeg som ikkje skjønner eller er det du? :klø: Hvorfor er det ikke nav som betaler? Selv om det er en familiebedrift så skal jo de ansatte ha lønn som en vanlig arbeidstaker. Og dersom ts får en lønnsordning fra nav så vil jo den også gjelde i en familiebedrift. Her er det bedrift som er vektlagt, ikke familie.
Rosalie Skrevet 4. november 2008 #13 Skrevet 4. november 2008 Jeg vil rett og slett tro at avslaget kommer av at det er for nære bånd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker til at NAV kan bidra. Lønnstilskuddet er jo ikke bare for at folk skal komme seg ut i jobb, men også for at bedriften skal kunne tilrettelegge best mulig med sikte på at arbeidstaker skal kunne fungere i en helt vanlig jobbsituasjon på sikt. Og ved for nære bånd mellom han som det skal tilrettelegges for og han som skal tilrettelegge, vil det lett oppstå konflikter. En arbeidsgiver vil jo i en slik situasjon enda mer enn i de fleste ansettelsesforhold måtte ta hensyn og stille krav. Og desverre er det jo ofte slik at når man har vledig tette bånd, lar man vennskap gå foran profesjonalitet, oghverken arbeidstaker eller NAV vil dermed oppnå de målene som blir satt, ved at arbeidsgiver ikke pusher arbeidstaker nok når det kommer til nye og ukjente situasjoner.
Gjest attfør ts Skrevet 4. november 2008 #14 Skrevet 4. november 2008 Jeg vil rett og slett tro at avslaget kommer av at det er for nære bånd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker til at NAV kan bidra. Lønnstilskuddet er jo ikke bare for at folk skal komme seg ut i jobb, men også for at bedriften skal kunne tilrettelegge best mulig med sikte på at arbeidstaker skal kunne fungere i en helt vanlig jobbsituasjon på sikt. Og ved for nære bånd mellom han som det skal tilrettelegges for og han som skal tilrettelegge, vil det lett oppstå konflikter. En arbeidsgiver vil jo i en slik situasjon enda mer enn i de fleste ansettelsesforhold måtte ta hensyn og stille krav. Og desverre er det jo ofte slik at når man har vledig tette bånd, lar man vennskap gå foran profesjonalitet, oghverken arbeidstaker eller NAV vil dermed oppnå de målene som blir satt, ved at arbeidsgiver ikke pusher arbeidstaker nok når det kommer til nye og ukjente situasjoner. det kan godt hende dette skjer ofte, men i loven står det at det finnes unntak. leste loven selv. og de kan vel og la tvilen komme en til gode når de mener at trygghet er det "største" fokuset for meg innen arbeid. tatt fra nav.no's lovverk: jfr: Tiltaksarrangør kan ikke gis tilskudd til arbeidsmarkedstiltak for egne familiemedlemmer eller andre nærstående, med mindre særlige grunner gjør det rimelig. de har hele tiden lagt til grunn for at jeg er et "spesielt" eller "særlig" tilfelle, så føler nav slår i hjæl sine egne argumenter med det andre her... Vi er jo venner. Ikke spesielt nære syns jeg. han er kul og hjelpsom.. det er det...
Rosalie Skrevet 4. november 2008 #15 Skrevet 4. november 2008 det kan godt hende dette skjer ofte, men i loven står det at det finnes unntak. leste loven selv. og de kan vel og la tvilen komme en til gode når de mener at trygghet er det "største" fokuset for meg innen arbeid. tatt fra nav.no's lovverk: jfr: Tiltaksarrangør kan ikke gis tilskudd til arbeidsmarkedstiltak for egne familiemedlemmer eller andre nærstående, med mindre særlige grunner gjør det rimelig. de har hele tiden lagt til grunn for at jeg er et "spesielt" eller "særlig" tilfelle, så føler nav slår i hjæl sine egne argumenter med det andre her... Vi er jo venner. Ikke spesielt nære syns jeg. han er kul og hjelpsom.. det er det... Du misforstår nok lovteksten, for det det betyr, er at det skal ekstremt mye til for å få tilskudd for å jobbe i familiebedrift eller bedrift med nærstående. F.eks. dersom det er eneste av den type bedrift i normal pendleravstand fra der man bor og det er eneste type bedrift man kan fungere tilnærmetvis normalt i. Du må skille mellom at du er spesiell og et særlig tilfelle, og om det er særlige grunner til at de skal godkjenne denne ene bedriften. Du sier selv i tidligere innlegg at dere er veldig nære.
Gjest Stjernedryss Skrevet 4. november 2008 #16 Skrevet 4. november 2008 Er det jeg som ikkje skjønner eller er det du? :klø: Hvorfor er det ikke nav som betaler? Selv om det er en familiebedrift så skal jo de ansatte ha lønn som en vanlig arbeidstaker. Og dersom ts får en lønnsordning fra nav så vil jo den også gjelde i en familiebedrift. Her er det bedrift som er vektlagt, ikke familie. Man er jo ikke en vanlig arbeidstaker dersom man er på tiltak da... Det er vel derfor reglene er som de er.
Gjest attfør t.s Skrevet 4. november 2008 #17 Skrevet 4. november 2008 Du misforstår nok lovteksten, for det det betyr, er at det skal ekstremt mye til for å få tilskudd for å jobbe i familiebedrift eller bedrift med nærstående. F.eks. dersom det er eneste av den type bedrift i normal pendleravstand fra der man bor og det er eneste type bedrift man kan fungere tilnærmetvis normalt i. Du må skille mellom at du er spesiell og et særlig tilfelle, og om det er særlige grunner til at de skal godkjenne denne ene bedriften. Du sier selv i tidligere innlegg at dere er veldig nære. begrunelsen til NAV er at vi er for nære. Ikke min begrunnelse. Legen min kommer nok til å gå inn for dette. De kan jo si nei, men de har stoppet attføringen min uten at en legeattest ble lest (og den var attestert til selve møtet jeg var i den dagen - sjefen ringte opp og var rimelig fortvilet over feilen saks.beh gjorde), så dem har liksom "ødelagt" et helt år for meg nå :gjeiper: jeg skjønner at det skal mye til for at man skal få nære som ansatte, men hvor går grensa for nær/ikke nær? Og de har ikke gitt noen grunn til det heller. bare for nære... dette er nesten den eneste bedriften jeg ville fungert i.
Rosalie Skrevet 4. november 2008 #18 Skrevet 4. november 2008 En god venn (som du selv skriver i første innlegg) er en nær forbindelse. Kommer med NAV med forslag til alternativer?
Gjest attfør ts Skrevet 4. november 2008 #19 Skrevet 4. november 2008 En god venn (som du selv skriver i første innlegg) er en nær forbindelse. Kommer med NAV med forslag til alternativer? ja. amokurs (arbeidssøkerkurd). men jeg har vært på det før. skjønner at dem sikkert vil passe på at folk er i landet f.eks og slike ting, men jeg kvalifiserer meg bare til et amokurs, og det har jeg vært på. :gjeiper: men det nekter dem for da... legen min ble oppgitt når jeg ikke fikk lov til det en gang. de har avslått alt jeg har foreslått nå. og de har ikke særlig mer å tilby meg heller.
Gjest x-navansatt Skrevet 4. november 2008 #20 Skrevet 4. november 2008 nav er skakkjørt. glad jeg sluttet før det ble verre. når du sliter såpass som du påstår TS i din jobbsituasjon så er det mest hensiktsmessig med høvelig arbeid HVOR SOM HELST. da skal man nesten ikke bry seg om det er familie, så lenge det er en jobb i sikte som er passende til deg på tiltak burde det ikke være noen sak, men noen er ganske strenge på det området. noe jeg til en viss grad forstår. men unntak finnes. absolutt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå