Gå til innhold

Navneproblem


Ce'Nedra

Anbefalte innlegg

En i familien har bestilt billett med Continental gjennom Seat24. Billetten er bestilt (og betalt) på hennes fornavn og mellomnavn (mors etternavn). Etternavnet er altså utelatt.

Continental vil ikke legge til etternavnet mot gebyr, de sier bare at hun må kjøpe en ny billett. Har hun ingen rettigheter her? Er det eneste hun kan gjøre å kjøpe en ny billett?

Jeg har foreslått at hun kan fjerne etternavnet sitt og søke om nytt pass fordi det blir billigere enn å kjøpe ny billett, men dette hadde hun ikke så lyst til.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er det som har gjort feilen egentlig? Har hun selv lagt inn feil opplysninger da hun bestilte billettene, eller har Seat24 eller Continental gjort feilen?

Hva står på bookingbekreftelsen hun fikk med en gang hun hadde lagt inn reservasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en annen som kjøpte billetten til henne, i gave.. Altså via internett.

Usikker på hva som står på bookingbekreftelsen, det var jo ikke hun som kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den som bestilte billetten sin feil, har de all mulig rett til å si det.

Sannsynligvis går det bra uansett da, mannen min hadde også pass i sitt gamle navn, og billett i sitt nye der han hadde fjernet det siste etternavnet (altså samme situasjon), da vi var på tur i sommer.

Ville kanskje vært litt mer skeptisk om reisen er til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til USA ville jeg absolutt ikke tatt sjansen på å reise med forskjellig navn i pass og billett, selv om det mange andre steder nok ville gått bra. Hun risikerer jo å sannsynligvis ikke komme fra Norge engang.

Jeg antar at Continental i sine reisevilkår har forbeholdt seg retten til å nekte å endre navn, så forutsatt at det ikke er Continentals feil, så kommer hun nok ingen vei der. Veldig dårlig service av Continental, men det hjelper jo henne lite.

Så jeg har ingen gode råd, dessverre. Dersom billetten koster en del er jeg nesten fristet til å si at hun bør gjøre som du foreslo: Endre navn midlertidig og skaffe seg nytt pass isteden. Men er jo kjedelig det også da, ikke minst kan hun fort få problemer med bankkort, førerkort etc. som da er i feil navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er utrolig rart at dette skjer gang på gang..Det er jo en fordel å finne ut hva folk heter før man kjøper noe sånt til dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til USA er de kjempestenge! Jeg fikk ikke reise fordi det stod Mac... på billetten og Mc... i passet. Dette var reisebyrået sin feil, men jeg måtte vente på neste fly inntil det ble ordnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at man ikke kan bytte tilbake til et navn man har byttet fra før det har gått ti år, så det bør man i alle fall sjekke ut i forhold til å skulle bytte navn midlertidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at man ikke kan bytte tilbake til et navn man har byttet fra før det har gått ti år, så det bør man i alle fall sjekke ut i forhold til å skulle bytte navn midlertidig.

Såvidt jeg vet gjelder dette ved bytte av fornavn, ikke ved bytte av etternavn. Men bør nok sjekkes opp i ja. Jeg tror nok jeg ville gått for dette alternativet. Utrolig dumt, men nye flybilletter garantert dyrere enn 1000,- for nye pass (nå jo ha to nye pass. Først ett med det midlertidige navnet og så enda et nytt ett når hun skifter tilbake til riktig navn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestina

Prøvde å lete på seat24s sider, men fant ikke mye trøst der:

"Dersom noe er feil, må du kontakte oss umiddelbart, slik at vi kan forsøke å finne en løsning. Dersom den elektroniske billetten / papirbilletten allerede er skrevet ut, er det svært vanskelig å foreta endringer. Dette gjelder også små endringer som f.eks. feilstavede navn. Vanligvis er det ikke mulig å avbestille billettene, og ettersom endringer av billetten regnes som avbestilling, kan dette innebære store kostnader for deg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jooo... det sier continental. Men hva sier norske forbrukermyndigheter? Hva med angrefristen på nettkjøp? Heve og rebestille?

Det er forståelig at selskaper ønsker mest mulig automatiserte tjenester, for å holde kostnadene nede. Og de ønsker ikke at folk skal videreselge biletter til andre. Så det er forståelig at de er litt rigide når det er en annen person som skal ha billetten. Men når det skjer en feilstaving, så burde dette kunne løses enkelt, enten ved at navnet på billetten endres, eller at hun får med seg et brev fra continental, som forklarer inkurien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...