Gjest Gjest_utleier_* Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Hei, jeg har en sak gående med noen som leier leilighet av meg. Det er et gammelt hus, med gamle vinduer, som slår utover. Nå har leietager latt det ytterste glasset stå oppe i flere mnd, så trevirke har utvidet seg av fuktighet og regn og vinduet kan nå ikke lukkes. Leietager mener dette er mitt ansvar å fikse dette, mens jeg mener det er deres, og at de burde brukt mer skjønn i første omgang. Hva mener dere?
Supramundane Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Uten at jeg har noen kunnskap om lover og regler så tenker jeg vel at det her er leietaker som er årsaken til problemet, og derfor er ansvarlig for det.
jolie Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Jeg mener leietaker, men jeg har ikke noen kilder å vise til. Kanskje husleieforeningen eller hva de nå heter?
Gjest Marlo Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Leietaker har jo ansvar for leiligheten, ansvar for å si ifra når det oppstår skader i det elektriske, der hvor man trenger rørlegger osv. slik at utleier kan rette opp i det. Slitasje og selvforskyldte skader er også leietakers ansvar, og må fikse dette selv.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 Jeg skulle tro det var leietaker. Vi leier et hus hvor endel av vinduene ikke har sånn krok for å holde dem oppe i én posisjon. Om vi da åpner vinduene når det blåser kuling, uten å holde fast i dem, eller la dem stå oppe uten tilsyn eller at vi følger med på været, må vi betale om vi ødelegger vinduet når det smeller igjen. Om skaden skyldes indirekte eller direkte ting huseier er gjort oppmerksom på at må utbedres (og som er innenfor huseiers ansvarsområde), blir det annerledes.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 3. november 2008 #6 Skrevet 3. november 2008 At vinduet ikke har tålt å stå oppe om sommeren/høsten er jo ikke leietakerens skyld. ¨ Vil tro det er du som eier som må ordne opp.
Gjest Gjest_utleier_* Skrevet 3. november 2008 #7 Skrevet 3. november 2008 Men sier det seg ikke litt selv, at når man leier ett gammelt hus, så kan ikke gamle vinduer stå oppe i all slags vær og hele tiden? Skal man kunne gjøre det, bør man jo leie seg noe mer moderne. Gamle hus har jo visse begrensinger som nye hus ikke har.
Gjest marihan Skrevet 3. november 2008 #8 Skrevet 3. november 2008 Har dere informert om at vinduene ikke kan stå åpne? Det er ihvertfall ikke noe jeg visste fra før av..
jolie Skrevet 3. november 2008 #9 Skrevet 3. november 2008 Hvem har vinduer åpne når det regner, da? Er det ikke allmennkunnskap at trevirke utvider seg når det blir vått?
Gjest marihan Skrevet 3. november 2008 #10 Skrevet 3. november 2008 Hvem har vinduer åpne når det regner, da? Er det ikke allmennkunnskap at trevirke utvider seg når det blir vått? Så hvis der regner har du ikke vinduet åpent om natta?
jolie Skrevet 3. november 2008 #11 Skrevet 3. november 2008 Så hvis der regner har du ikke vinduet åpent om natta? Ikke et vindu av den gammeldagse typen som åpnes som en dør, nei. Det var sånne der vi leide før, og det ble stående oppe en dag det regna. Det krevde litt flikking med en kniv før vi fikk lukka det igjen. De fleste hus har tak som går ut over sidene på huset. Det vil beskytte mot regn såpass at man kan ha vinduene åpne noen cm om man vil ha luft inn om natta.
jolie Skrevet 3. november 2008 #12 Skrevet 3. november 2008 Ok, jeg må presisere før noen misforstår: Jeg har ikke vinduer på vidt gap når det regner. Lufting er ok. På nye vinduer har man barnesikring, mens på gamle vinduer bruker man slike kroker. Jeg har derfor lagd egne systemer men strikk, hyssing e.l. for å få lufteåpning på vinduer av den gamle typen. Regner det sidelengs lukker jeg også nye vinuer, da jeg ikke vil ha vann inn i vinduskarmene.
Gjest marihan Skrevet 3. november 2008 #13 Skrevet 3. november 2008 Ok, jeg har aldri bodd i et så gammelt hus som har vinduer som åpnes som en dør, derfor har jeg aldri tenkt over dette.
Gjest Gjest_utleier_* Skrevet 3. november 2008 #14 Skrevet 3. november 2008 Takk for svar. Joda det skal vel gå ann å lufte selv om det regner ute, poenget her er at vinduet sammenhengende har stått oppe i flere mnd, og det har nok ikke tålt så mye vann. det er klart jeg ikke har testet dette før på huset, jeg ødlegger jo ikke vinduer for å sjekke hvordan de virker på all slags vær. Poenget mitt er vel at jeg mener dette er allmennkunnskap at tre utvider seg, og at det derfor har vært uansvarlig av leieboer å la det stå kontinuerlig oppe, og er derfor deres ansvar, ikke mitt.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 3. november 2008 #15 Skrevet 3. november 2008 Mener fortsatt slik vedlikehold er eiers ansvar.
Gjest Bond Skrevet 3. november 2008 #16 Skrevet 3. november 2008 (endret) Vedlikehold er en ting, men det gjelder jo ting ved normalt bruk. Dvs hvis rørene blir ødelagt er en ting og eierens ansvar, hvis leietaker hiver syre i rørene og rørene blir ødelagt, da er det jo ikke eierens ansvar. Hvis man holder gamle vinduer åpent i alle slags vær for hele sommer - regnes dette virkelig som normalt bruk? Men det er bare synsing fra min side Endret 3. november 2008 av mrs_bond
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå