Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Hei alle Noen som vet om det går ann å male disse, mørke brune? De passer ikke inn i stuen min i det hele tatt, og skulle så ønske de heller var mørke brune! Noen som har ett forslag uten at jeg må kjøpe nye? Hvordan tror dere resultaet blir om jeg maler dem? Høytalere
Gjest Bond Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Det går jo an, men det er en del arbeid for å få det skikkelig fint. Hvis det er trefiner, går det jo an å beise også (pusse-beise-lakke-pusse-lakke), det blir mye finere. Men hvis det er laminat, da må du jo bare pusse og male over og jeg er litt usikker hvor fint det blir egentlig til slutt.
Marikke Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Det bør gå an å male dem. Ta med bilde i malebutikken og få hjelp til å velge ut maling og pensel.
pittie Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 Å male disse burde gå uten problemer med grunning. Da må du pusse over den lakken (regner jeg med) som er på fra før, så grunningen får grep. Så er det bare å male på med møbelmaling. Om du ønsker "pianolakk" aktig finish, kan du lakke. Men da må det endel lakk lag og lett pussing mellom hvert strøk. (tipper rundt 4-5 tynne strøk lakk) Husk å bruk dyre gode pensler. Billige bare ødelegger resultatet. Om du ønsker et strøkent resultat, anbefaler jeg en fordriver også. (redskap man stryker lett over der man har malt for å få et slett utseende)
Gjest Raptuza Skrevet 4. november 2008 #5 Skrevet 4. november 2008 Kanskje du bør ta dei ut og spraylakkera dei for et jevnt og fint resultat?
Gjest Bond Skrevet 4. november 2008 #6 Skrevet 4. november 2008 For best resultat kan du ta de til en bil-lakk forening. Da kan man få virkelig piano-lakk-finish (jeg har lite tro i at det blir mulig å få det helt perfekt med pensele) Men det spørs om det blir verdt det med tanke på at høyttalere er jo ikke så dyre egentlig.
pittie Skrevet 5. november 2008 #7 Skrevet 5. november 2008 For best resultat kan du ta de til en bil-lakk forening. Da kan man få virkelig piano-lakk-finish (jeg har lite tro i at det blir mulig å få det helt perfekt med pensele) Men det spørs om det blir verdt det med tanke på at høyttalere er jo ikke så dyre egentlig. Nei, å lakke med pensel går forsåvidt ganske dårlig om man vil ha pianolakk Å lakke hos lakkverksted er greit det om man har pengene til det, men å kjøpe en god klarlakk (ikke biltema) så får man et fint resultat.
Gjest Bond Skrevet 5. november 2008 #8 Skrevet 5. november 2008 Nei, å lakke med pensel går forsåvidt ganske dårlig om man vil ha pianolakk Aha, så det finnes faktisk lakk på spray-boks også? Eller... ? (aldri hørt om det før, trodde lakkering var med pensel og sånt - ikke at jeg har så innmari mye erfaring med sånt, bare bittelitt med våre egne høyttalere. Men vi la finer og det var jo samboeren som var ansvarlig for renovering og avgjørelsene, jeg bare hjalp litt her og der) Trodde at det beste 'hjemmlaget' pianolakk finish fikk man med å bruke spray - men da må man spraye veldig mange lag og det blir ikke så veldig billig heller (hvis høyttalere er ganske store og spraymaling er jo rundt 70kr per boks).
SummerJoy Skrevet 6. november 2008 #9 Skrevet 6. november 2008 Jeg har malt brune høytalere sorte. Ingen problem, ble jevnt og fint! Brukte vanlig maling og pensel.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2008 #10 Skrevet 7. november 2008 Aha, så det finnes faktisk lakk på spray-boks også? Eller... ? Yes. Se på linken under og velg "Våre produkter", et godt stykke nede på siden står de forskjellige spraylakkene. http://www.scanox.no/
pittie Skrevet 7. november 2008 #11 Skrevet 7. november 2008 Aha, så det finnes faktisk lakk på spray-boks også? Eller... ? Yessda. Lakket pc'en min med lilla biltema lakk og tilhørende klarlakk, prøvde å få pianolakkfinish, men det var ikke så himla enkelt med biltema sin lakk. Krever sikkert nærmere 8 lag, ikke særlig sunt Men som gjest linket, Quick lakk er mye bedre. Og regner med prisen veier opp med at man trenger færre strøk.
Gjest Maler'n Skrevet 10. november 2008 #12 Skrevet 10. november 2008 Hvis du vil male de så blir det lettest å: slipe de, grunne med vannbasert heftgrunn, og male med feks. Ready fra Nordsjø (90 glans, helblank). Du kan også bruke Blankett (vannbasert). Jeg anbefaler å bruke en liten mickrofiberrull, da blir det en veldig jevn og fin overflate. PS:Det er ikke dumt å lakke de etterpå hvis du velger Blanketten, men du MÅ ikke. lykke til!
Kamikatze Skrevet 10. november 2008 #13 Skrevet 10. november 2008 Ja, rubb overflatene litt med fint fint sandpapir, avfett med whitespirit eller sprit, og la tørke. skru ut høyttalerelementene, og maskér dem. Grunn, og mal med langsomttørkende oljebasert maling. Er ganske sikkert at kassene er laminert, og da vil ikke alle typer vannbasert maling bite seg fast. For med full bass, dirrer det endel, over tid. Et strøk med klarlakk eller to tilslutt gir bra finish. Men spraylakk er best, om du tjuvtrener litt, og har et loft eller uthus, hvor du kan ha dem stående å tørke. Ikke bruk spraylakk i leilighet på så store kasser. Da blir det latter, sjangling, hodepine og lungeskade
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2008 #14 Skrevet 10. november 2008 Da blir det latter, sjangling, hodepine og lungeskade Og lakkstøv alle plasser det ikke skal være!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå