Gå til innhold

Skismøring - hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Nybegynneren
Skrevet

Jeg har gått en god del på langrenn opp gjennom årene, men stort sett i forbindelse med familieturer på hytta, og jeg har derfor ikke smurt skiene mine selv. Nå har jeg lyst til å begynne å gå litt turer på egenhånd i Oslo-området og må selvfølgelig derfor lære meg å smøre skiene selv. ;)

Hva er basisutstyret jeg trenger for å gjøre dette? Hvilke smøringer er de viktigste å ha (som blir oftest brukt)? Hvordan er de skismøringspakkene fra Swix som selges i sportsbutikker - OK å ha?

Setter stor pris på hjelp fra dere som har gått langrenn OG smurt skiene selv. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helt det du er ute etter, men i tilfelle du ikke var klar over det så må jeg bare tipse deg om Skiforeningens nettsider. De kommer med føremelding og smøreanbefaling for Oslomarka hver dag. Jeg er ganske ny på å gjøre det her selv (fant tilbake til langrennskiene på egenhånd i fjor), og jeg har fulgt deres anbefalinger med hell.

Skrevet
Jeg har gått en god del på langrenn opp gjennom årene, men stort sett i forbindelse med familieturer på hytta, og jeg har derfor ikke smurt skiene mine selv. Nå har jeg lyst til å begynne å gå litt turer på egenhånd i Oslo-området og må selvfølgelig derfor lære meg å smøre skiene selv. ;)

Hva er basisutstyret jeg trenger for å gjøre dette? Hvilke smøringer er de viktigste å ha (som blir oftest brukt)? Hvordan er de skismøringspakkene fra Swix som selges i sportsbutikker - OK å ha?

Setter stor pris på hjelp fra dere som har gått langrenn OG smurt skiene selv. ;)

Swix-pakkene som selges i sportsbutikkene inneholder alt det du trenger.

Du trenger festevoks, klister og glidevoks.Med 5 ulike vokser for kaldt føre og 4 ulike klistertyper kommer du langt.

For å utnytte festevoks og klister maksimalt er det viktig at du har ski som er tilpasset din vekt, smøringstype og føre.

For det er nemlig ski og spenn som avgjør om du får godt feste på dine ski. Det er utrolig viktig at sluttspenn og spennkurven er tilpasset deg og dine ferdigheter hvis du i det hele tatt skal ha mulighet for å få godt feste.

Smøresonene på et par ski starter fra midt under helen og går frem ca 35-40 cm foran bindingene.

:)

Gjest Nybegynneren
Skrevet

Tusen takk for svar! Høres ut som om det er litt å sette seg inn i, men det er vel bare å skrive opp skismøringsveske på ønskelisten til jul og så får jeg prøve meg frem med smøringen litt etter litt. :)

Skrevet

Med blå og grønn tørrvoks har du smøring for 80% av dagene. Med en tube klister og rød tørrvoks i tillegg, så har du smøring for 95% av dagene. Mer trenger du strengt tatt ikke, vil jeg si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...