Kaffekoppen Skrevet 3. november 2008 #1 Del Skrevet 3. november 2008 Har noen en oppskrift på krumkaker å dele? Det er første gang jeg skal lage det, så jeg trenger en litt detaljert beskrivelse. Jeg gleder meg til å innvie det nye jernet mitt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dykkeren Skrevet 5. november 2008 #2 Del Skrevet 5. november 2008 Har noen en oppskrift på krumkaker å dele? Det er første gang jeg skal lage det, så jeg trenger en litt detaljert beskrivelse. Jeg gleder meg til å innvie det nye jernet mitt! Tanten min lager knallgode krumkaker. Får de ikke til på samme måte, men her er den oppskriften hun bruker: Du trenger: egg, hvetemel, smør, sukker og kardemomme. Vei eggene (feks 3 stykker) og ha i like mange gram av mel, sukker og smør. Visp først smør og sukker, tilsett mel og egg og smak til med kardemomme (en halv ts eller noe sånt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 9. desember 2008 #3 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) *dytte litt på denne* Flere oppskrifter? Endret 9. desember 2008 av mia83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 9. desember 2008 #4 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Dette blir ca 25 gode og sprø krumkaker: 4 egg 200 gram sukker 250 smeltet og avkjølt smør/margarin ¼ teskje kardemomme Ca. 200 gram siktet hvetemel Pisk egg og sukker til eggedosis, tilsett smeltet smør, krydder og mel til en jevn røre. La røren hvile i kjøleskapet en times tid eller flere. (Det er ikke nødvendig å smøre jernet fordi røren er fet.) Legg en liten skje røre midt i varmt krumkakejern, press lett sammen og stek et par minutter. Pass på steketiden, det går fort. Rulles rundt krumkakepinnen mens varmt, legges deretter på rist til avkjøling. Edit: rettet antall kaker. Endret 9. desember 2008 av Brunhilde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunalu Skrevet 9. desember 2008 #5 Del Skrevet 9. desember 2008 Tine.no har oppskrift på krumkaker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 11. desember 2008 #6 Del Skrevet 11. desember 2008 Dette blir ca 25 gode og sprø krumkaker: 4 egg 200 gram sukker 250 smeltet og avkjølt smør/margarin ¼ teskje kardemomme Ca. 200 gram siktet hvetemel Pisk egg og sukker til eggedosis, tilsett smeltet smør, krydder og mel til en jevn røre. La røren hvile i kjøleskapet en times tid eller flere. (Det er ikke nødvendig å smøre jernet fordi røren er fet.) Legg en liten skje røre midt i varmt krumkakejern, press lett sammen og stek et par minutter. Pass på steketiden, det går fort. Rulles rundt krumkakepinnen mens varmt, legges deretter på rist til avkjøling. Edit: rettet antall kaker. Takk Brunhilde! Da tillater jeg meg å prøve oppskriften din i dag Jeg synes det er greit å prøve en oppskrift som noen av dere faktisk har prøvd selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idnar Skrevet 11. desember 2008 #7 Del Skrevet 11. desember 2008 Jeg bruker: 3 stk. egg 150 gr sukker 150 gr hvetemel 150 gr smeltet smør Pisker egg og sukker til det blir litt skum på toppen, tilsetter så melet og rør til det blir en jevn blanding. Har i smøret og blander dette til en jevn deig. Tar en ts deig på jernet og steiker i vei!! De blir kjempegode Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idnar Skrevet 11. desember 2008 #8 Del Skrevet 11. desember 2008 Jeg ser Brunhilde steiker sine et par minutter..Steiker mine på ca 20 sekunder, så følg med mens du steiker! Det kommer sikkert litt an på jernet!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #9 Del Skrevet 11. desember 2008 De har en video oppskrift på Melk.no, synes den var ganske kjekk. http://www.melk.no/film.aspx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 11. desember 2008 #10 Del Skrevet 11. desember 2008 Da står røra i kjøleskapet.. Håper den blir bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 11. desember 2008 #11 Del Skrevet 11. desember 2008 Krumkakene ble litt myke.. men også litt sprø her og der da.. men kan det være at jeg har hatt i for mye røre i jernet slik at krumkakene er blitt for tykke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idnar Skrevet 11. desember 2008 #12 Del Skrevet 11. desember 2008 Ja, da tror jeg du har brukt for mye røre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #13 Del Skrevet 11. desember 2008 når man skal rulle krumkaken rundt den krumkakepinnen brenner jeg meg alltid for kaken er så varm. noen tips? hjelper det å ha på plasthansker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pia Sava Skrevet 12. desember 2008 #14 Del Skrevet 12. desember 2008 når man skal rulle krumkaken rundt den krumkakepinnen brenner jeg meg alltid for kaken er så varm. noen tips? hjelper det å ha på plasthansker? Jeg bruker ikke fingrene, men en tynn, spiss kniv til å "holde" de med. Vedr. oppskrifter: har ikke noen "her og nå". Men det er nok flere tråder her, om man går litt tilbake... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #15 Del Skrevet 12. desember 2008 Jeg bruker en oppvaskhanske på venstre hånda og "styrer" krumkaka rundt pinnen jeg holder i høyre. Brenner meg ikke da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kranie Skrevet 28. desember 2008 #16 Del Skrevet 28. desember 2008 lagde det igår. (litt sent ute til jul ;p 2 egg piskes til eggedosis med 10 ss sukker hell i 120 gram smelta margarin sikt inn 2 dl hvetemel og 1.5 dl potetmel til slutt 1 dl vann neste gang jeg skal bruke en ren gul oppvaskhanske ja! brant meg en del men hjalp å rulle med neglene mot kaka istedetfor fingertuppene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Katharina_* Skrevet 29. desember 2008 #17 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg liker ikke kardemomme, har aldri skjønt hvorfor folk må putte det i alt mulig rart... he he Her er min idiotsikre oppskrift: Akkurat like mange gram av hver: egg smeltet margarin hvetemel sukker pisk egg og sukker ha i resten stek i jern krum Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 22. desember 2009 #18 Del Skrevet 22. desember 2009 Jeg prøver meg på Brunhildes oppskrift i år også. Nå står den i kjøleskapet og godgjør seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillrund Skrevet 22. desember 2009 #19 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Men hvordan lager man krumkakedeig...???? Nå har jeg i 2 ulike settinger hørt snakk om denne krumkakedeigen, og begge ganger fra menn. Så hvordan lager man krumkakedeig og bruker man da kjevle? Endret 22. desember 2009 av Trillrund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå