Gå til innhold

Oppskrift på krumkaker?


Kaffekoppen

Anbefalte innlegg

Har noen en oppskrift på krumkaker å dele? Det er første gang jeg skal lage det, så jeg trenger en litt detaljert beskrivelse.

Jeg gleder meg til å innvie det nye jernet mitt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dykkeren
Har noen en oppskrift på krumkaker å dele? Det er første gang jeg skal lage det, så jeg trenger en litt detaljert beskrivelse.

Jeg gleder meg til å innvie det nye jernet mitt! :)

Tanten min lager knallgode krumkaker. Får de ikke til på samme måte, men her er den oppskriften hun bruker:

Du trenger: egg, hvetemel, smør, sukker og kardemomme.

Vei eggene (feks 3 stykker) og ha i like mange gram av mel, sukker og smør. Visp først smør og sukker, tilsett mel og egg og smak til med kardemomme (en halv ts eller noe sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette blir ca 25 gode og sprø krumkaker:

4 egg

200 gram sukker

250 smeltet og avkjølt smør/margarin

¼ teskje kardemomme

Ca. 200 gram siktet hvetemel

Pisk egg og sukker til eggedosis, tilsett smeltet smør, krydder og mel til en jevn røre.

La røren hvile i kjøleskapet en times tid eller flere.

(Det er ikke nødvendig å smøre jernet fordi røren er fet.)

Legg en liten skje røre midt i varmt krumkakejern, press lett sammen og stek et par minutter.

Pass på steketiden, det går fort. Rulles rundt krumkakepinnen mens varmt, legges deretter på rist til avkjøling.

Edit: rettet antall kaker.

Endret av Brunhilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir ca 25 gode og sprø krumkaker:

4 egg

200 gram sukker

250 smeltet og avkjølt smør/margarin

¼ teskje kardemomme

Ca. 200 gram siktet hvetemel

Pisk egg og sukker til eggedosis, tilsett smeltet smør, krydder og mel til en jevn røre.

La røren hvile i kjøleskapet en times tid eller flere.

(Det er ikke nødvendig å smøre jernet fordi røren er fet.)

Legg en liten skje røre midt i varmt krumkakejern, press lett sammen og stek et par minutter.

Pass på steketiden, det går fort. Rulles rundt krumkakepinnen mens varmt, legges deretter på rist til avkjøling.

Edit: rettet antall kaker.

Takk Brunhilde! Da tillater jeg meg å prøve oppskriften din i dag :sjenert: Jeg synes det er greit å prøve en oppskrift som noen av dere faktisk har prøvd selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker:

3 stk. egg

150 gr sukker

150 gr hvetemel

150 gr smeltet smør

Pisker egg og sukker til det blir litt skum på toppen, tilsetter så melet og rør til det blir en jevn blanding. Har i smøret og blander dette til en jevn deig. Tar en ts deig på jernet og steiker i vei!!

De blir kjempegode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Brunhilde steiker sine et par minutter..Steiker mine på ca 20 sekunder, så følg med mens du steiker! Det kommer sikkert litt an på jernet!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krumkakene ble litt myke.. men også litt sprø her og der da.. men kan det være at jeg har hatt i for mye røre i jernet slik at krumkakene er blitt for tykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man skal rulle krumkaken rundt den krumkakepinnen brenner jeg meg alltid for kaken er så varm. noen tips? :( hjelper det å ha på plasthansker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når man skal rulle krumkaken rundt den krumkakepinnen brenner jeg meg alltid for kaken er så varm. noen tips? :( hjelper det å ha på plasthansker?

Jeg bruker ikke fingrene, men en tynn, spiss kniv til å "holde" de med.

Vedr. oppskrifter: har ikke noen "her og nå". Men det er nok flere tråder her, om man går litt tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

lagde det igår. (litt sent ute til jul ;p

2 egg piskes til eggedosis med 10 ss sukker

hell i 120 gram smelta margarin

sikt inn 2 dl hvetemel og 1.5 dl potetmel

til slutt 1 dl vann

neste gang jeg skal bruke en ren gul oppvaskhanske ja! brant meg en del men hjalp å rulle med neglene mot kaka istedetfor fingertuppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Katharina_*

Jeg liker ikke kardemomme, har aldri skjønt hvorfor folk må putte det i alt mulig rart... he he

Her er min idiotsikre oppskrift:

Akkurat like mange gram av hver:

egg

smeltet margarin

hvetemel

sukker

pisk egg og sukker

ha i resten

stek i jern

krum

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Men hvordan lager man krumkakedeig...???? :legrine:

Nå har jeg i 2 ulike settinger hørt snakk om denne krumkakedeigen, og begge ganger fra menn.

Så hvordan lager man krumkakedeig og bruker man da kjevle?

Endret av Trillrund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...