Kara W Skrevet 9. november 2008 #21 Skrevet 9. november 2008 Hvor mange unge mennesker har etter at husleie, mat, transport og andre kostnader er betalt igjen 5000,- kr hver mnd som de kan bruke akkurat som de vil? Dere må huske at en au-pair har ingen utgifter annet enn kanskje egen mobiltelefon, og de færreste er hjemme med barna hele dagen, men har fri midt på dagen. Og det å oppleve en ny kultur, lære et nytt språk osv er for de aller aller fleste grunnen til at de kommer hit. Akkurat det samme tenker jeg. Det er mange voksne som ikke sitter igjen med 5.000 til personlig bruk hver måned. Som ung er det mye penger. Er dette foresten penger de betaler skatt av? Hvordan fungerer skatteregler i forhold til au-pairer?
fruenge Skrevet 9. november 2008 #22 Skrevet 9. november 2008 ja kall oss gjerne barnmor røvere og det som værre er. Vi som har au pairer fra filippinene, det vitner om att du ikke har det minste peiling på hvilke forhold disse jentene kommer fra. En ubeskrivelig fattigdom med få eller ingen utsikt til arbeid i sitft eget land. De er tvunget til å reise ut av landet for å finne seg arbeid og de fleste ender opp i enten i Hong kong, Singapore, eller Saudi Arabis under veldige dårlige forhold. For disse jenten er det himmelrike å komme til Norge, betalingen er bedre for ikke å snakke om arbeidsforholdene. Så kom ikke til meg og si at de lever under slaveforhold her i landet. De jobber mye og har med seg mange penger til familien.
Gjest gjest(laila) Skrevet 10. november 2008 #23 Skrevet 10. november 2008 Takk jens og fruenge for svar (og dere andre som er kritiske...) Til dere som har au pair; bor dere i en stor by? vi bor på landet. er det lett å føle seg "hjem"er spent å ha en person i huset, vi har ikke egen hybbel hun for ett rom i huset. vi jobber skift hva med dere. Hilsen
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2008 #24 Skrevet 10. november 2008 ja kall oss gjerne barnmor røvere og det som værre er. Vi som har au pairer fra filippinene, det vitner om att du ikke har det minste peiling på hvilke forhold disse jentene kommer fra. En ubeskrivelig fattigdom med få eller ingen utsikt til arbeid i sitft eget land. De er tvunget til å reise ut av landet for å finne seg arbeid og de fleste ender opp i enten i Hong kong, Singapore, eller Saudi Arabis under veldige dårlige forhold. For disse jenten er det himmelrike å komme til Norge, betalingen er bedre for ikke å snakke om arbeidsforholdene. Så kom ikke til meg og si at de lever under slaveforhold her i landet. De jobber mye og har med seg mange penger til familien. Og det der er det verste jeg hører, der man rettferdiggjør sin egen slavedrift fordi disse menneskene kommer fra så fattige kår. Skam deg for i det hele tatt å prøve å retterdiggjøre noe slikt. Du bor i NORGE; i NORGE er det egne regler, og de må du og andre følge, enten dere liker det eller ikke. Og det er IKKE lov til å drive slavedrift av noen her i landet, selv om de blir brukt som slaver i sine egne land. Så skam deg for i det hele tatt å tro noe slikt. Du utnytter fattigdommen til disse menneskene, og det er like grusomt som det de gjør mot de i sine egne land. Så får du mene hva du vil, men selv om de tjener godt er det fortsatt ikke lov til å la de jobbe mer enn så og så mange timer i uken, enten du liker det eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2008 #25 Skrevet 10. november 2008 Takk jens og fruenge for svar (og dere andre som er kritiske...) Til dere som har au pair; bor dere i en stor by? vi bor på landet. er det lett å føle seg "hjem"er spent å ha en person i huset, vi har ikke egen hybbel hun for ett rom i huset. vi jobber skift hva med dere. Hilsen Jeg er ikke kritisk til au pair, men jeg er kritisk til de som utnytter au pairen.
Gjest Silje B. Skrevet 16. november 2008 #26 Skrevet 16. november 2008 Slavearbeid? hehe, må si meg uenig. Så om ungene deres har lyst til å reise som au-pair til et land når de blir store, nekter dere de, og sier det er slabearbeid?
lulle Skrevet 17. november 2008 #27 Skrevet 17. november 2008 4-5000 i mnd (som folk her oppgir at de gir) er veldig lite for såpass mye jobb som det virker som om kreves av dem - jf. "Jeg kan sove lenge hver dag, huset er ryddet, tøy er strøket, senger redd opp og alt er ryddig hver eneste dag!I tillegg har vi alltid barnevakter til barna." som Jens skriver lengre opp her. Synes det virker som om folk vil ha en tjener i huset... Er man avhengig av au pair for å få hverdagen til å gå rundt, burde man kanskje jobbe mindre eller la vær å få barn... [/quote 4-5000 synes jeg høres bra ut. Du må huske at da er alt betalt. Her hvor jeg bor koster det mellom 8-10 000 å leie 80 kwm, i tillegg skal en betale mat og strøm. Du må plusse dette på beløpet hun får "rett i lomma". Så reelt vil jeg nesten sammenlikne det med å tjene mellom 17 og 18 000.
Helene Skrevet 17. november 2008 #28 Skrevet 17. november 2008 Da jeg var ung/yngre jobbet jeg som Au Pair i Frankrike, sånn ca 15 år siden. Dengang fikk vi betalt 400FF pr uke, eller 1600FF pr måned + månedskort på buss/metro, og kost og losji som her. Men losji var som regel et rom eller et studio (ettromsleilighet) og bad/WC måtte som oftest deles med flere. Kursen tilsa at at dette var litt mer enn i norske kroner, men ikke mye. Levde vi på slavelønn??? Nei ikke i det hele tatt. Vi fikk mat og hadde tak over hodet. Passet masse franske unger og gjorde husarbeide. Og den lille fritiden vi hadde ble godt utnyttet. Ikke hadde vi tv, mp3 eller mobiler. Men vi gikk på kino og rundt omkring og opplevde kulturen. Vi ble kjent med landet på gatenivå uten særlig luksus. Vi hadde det egentlig veldig bra. Slutt å sutre på andres vegne. De som kommer hit som au pair er stort sett ansvarsfulle mennesker som er flinke til å passe barn og kan gjøre husarbeide. Når dette er jobben deres noen timer hver dag, så gjør man det med stolthet. Det har jeg også lært, nordmann som jeg er.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #29 Skrevet 17. februar 2009 Men det er også opp til verstfamilien å sørge for å holde seg til reglene, men tydeligvis tror enkelte at de kan gjøre som de vil. Noe de ikke kan, for en au pair har regler å forholde seg til, og det har også vertsfamilien. En au pair skal ha ansvaret for barnepass og ENKELT husarbeid. De skal heller ikke jobbe mer enn 30 timer uken, og derfor har man ikke alltid barnevakt og hushjelp tilgjengelig selv om man får en au pair. Hun skal ha 5 timers dag,dog ikke over 30 timer i uken. Selv ikke med ekstra betaling. Vertsfamilie skal betale Norskundervisning. Hun skal ha eget rom,fri kost. Skal ha muligeter til kulturelle og fritidsaktiviteter.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #30 Skrevet 2. mars 2009 Hun skal ha 5 timers dag,dog ikke over 30 timer i uken. Selv ikke med ekstra betaling. Vertsfamilie skal betale Norskundervisning. Hun skal ha eget rom,fri kost. Skal ha muligeter til kulturelle og fritidsaktiviteter. Au pairen våre henter og bringer i barnehage, gjør ALT husarbeid og sitter barnevakt når vi trenger. Selv om hun gjør alt dette kommer hun ikke i nærheten av de 30 timene hun skal jobbe i løpet av en uke. Når vi som vertsfamilie skal være så nøye og ovherholde alle regeler og tidspunkter og antall timer osv så kan man jo se det slik: Gjøremål hver dag: Bringe i barnehage 30 minutter. Gjøre husarbeid 90 minutter. Lage middag 30 minutter. Hente barna i barnehage 30 minutter. Så lenge hun gjør det husarbeidet hun er satt til så gjør hun hva enn hun vil i mellomtiden. Dvs at hun tilsammen jobber 3 timer (!) hver ukedag (15 timer i uken) og sitter igjen med en god del mer penger enn vanlige arbeidstakere i Norge i dag. De som synes dette er slavedrift viser an arbeidsmoral som gjør at jeg virkelig ikke håper jeg ansetter noen av dere i min bedrift.
Gjest Gjest_Kristin_* Skrevet 2. mars 2009 #31 Skrevet 2. mars 2009 Au pairen våre henter og bringer i barnehage, gjør ALT husarbeid og sitter barnevakt når vi trenger. Selv om hun gjør alt dette kommer hun ikke i nærheten av de 30 timene hun skal jobbe i løpet av en uke. Når vi som vertsfamilie skal være så nøye og ovherholde alle regeler og tidspunkter og antall timer osv så kan man jo se det slik: Gjøremål hver dag: Bringe i barnehage 30 minutter. Gjøre husarbeid 90 minutter. Lage middag 30 minutter. Hente barna i barnehage 30 minutter. Så lenge hun gjør det husarbeidet hun er satt til så gjør hun hva enn hun vil i mellomtiden. Dvs at hun tilsammen jobber 3 timer (!) hver ukedag (15 timer i uken) og sitter igjen med en god del mer penger enn vanlige arbeidstakere i Norge i dag. De som synes dette er slavedrift viser an arbeidsmoral som gjør at jeg virkelig ikke håper jeg ansetter noen av dere i min bedrift. Jeg forundrer meg mer at dere ønsker å ha så lite tid med egne barn, og ingen daglig kontakt med barnehagen. Hente eller bringe er jo greit - men ikke begge deler.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #32 Skrevet 2. mars 2009 Jeg forundrer meg mer at dere ønsker å ha så lite tid med egne barn, og ingen daglig kontakt med barnehagen. Hente eller bringe er jo greit - men ikke begge deler. Dette var så dumt og uvitende sagt at jeg må le. Høyt og godt. Og lenge. Dette var ukas... Det forundrer meg at du kan sitte der og påstå ting om meg uten å kjenne verken meg eller min familie. Hva i all verden gjør at du føler deg kompetent til og overhodet uttale deg om min familie og tiden jeg bringer sammen med barna mine??? Du påstår at jeg velger og ha liten tid med egne barn. Hva med at jeg jobber bare 4 dager i uka fordi jeg ønsker mer tid med barna og har de hjemme den dagen jeg har fri? Hva med at vi har au pair for å få frigjort tid til barna? Kanskje du neste gang skulle undersøke litt rundt før du begynner å slenge rundt tåpelige påstander og fremstår som litt vel lite smart..?
Gjest Gjest_Kristin_* Skrevet 2. mars 2009 #33 Skrevet 2. mars 2009 Dette var så dumt og uvitende sagt at jeg må le. Høyt og godt. Og lenge. Dette var ukas... Det forundrer meg at du kan sitte der og påstå ting om meg uten å kjenne verken meg eller min familie. Hva i all verden gjør at du føler deg kompetent til og overhodet uttale deg om min familie og tiden jeg bringer sammen med barna mine??? Du påstår at jeg velger og ha liten tid med egne barn. Hva med at jeg jobber bare 4 dager i uka fordi jeg ønsker mer tid med barna og har de hjemme den dagen jeg har fri? Hva med at vi har au pair for å få frigjort tid til barna? Kanskje du neste gang skulle undersøke litt rundt før du begynner å slenge rundt tåpelige påstander og fremstår som litt vel lite smart..? Hjelpe meg så hårsår Jeg har hatt unger i barnehagen selv og vet bare hvordan jeg satte pris på samtalen med de ansatte når jeg leverte og hentet. Dessuten syntes barna mine det var stas at mor og far fikk se hva de hadde gjort idag, fikk vise lekene, vennene, osv ..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå