Gå til innhold

au pair

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi får au pair nå (endelig) hvis du/dere har hatt eller har en har du noe arfering å dele? vi bor på ett litt sted, har to barn en på skole enn bhg. jobber shift begge to

takk at du vil dele arfaringer :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har både jobbet som og hatt au pair :) . Det jeg synes er viktig, er å være veldig klar og tydelig! Det er så lett å misforstå... Vær inkluderende, behandle au pairen som en av familien, hun er jo tross alt langt hjemmefra.

Hjelp gjerne til med å finne venner, dere har ant brukt et byrå? De pleier å ha bli-kjent-kvelder e.l., bruk kirken, lokale lag, venners bekjentskaper osv.

La henne ringe hjem inni mellom, savnet etter familien kan bli stor :tristbla:

Lykke til :)

Skrevet
Hei,

Vi får au pair nå (endelig) hvis du/dere har hatt eller har en har du noe arfering å dele? vi bor på ett litt sted, har to barn en på skole enn bhg. jobber shift begge to

Hei. Jeg har ingen erfaring på området. Men er nyskjerrig på hva du skal betale, og hvilke jobber er det en au-pair har ansvar for? Er det bare barnepass eller er det noe husarbeid inkludert?

Gjest gjest(laila)
Skrevet

Vi kom til å betale 4000kr. det blir litt husarbeid også, men vet ikke helt hva hvor mye? derfor jeg ville ha tips herfra

Skrevet

ikke for å skremme noen, jeg skjønner hvor deilig det høres ut å ha en au-pair (hushjelp,/second wife).

Når jeg vokste op i england hadde vi aupair fra norge først. Hun var ok mot oss, ikek noe speiselt, men hun var skikklig på hugget etter min far, gikk rundt naken. "glemte" å låse baderoms døren..ect.selv mange år etterpå skrev hun til min far :(

Den andre vi hadde var også helt grei, men hadde problemer med at ting forsvant i huset. Hun var tysk da.

Jeg ønsket selv en au-pair, men når jeg søkte etter en kom masse gamle minner opp. Og jeg er redd å miste mannen min :( Selvom det ikke er sånn sikkert lenger.

Bare hatt dårlig erfaringer.

Kan heller ikke huske noe positivt med au-pairne vi hadde. Hadde 3 stk totalt.

Skrevet

Vi har au pair, og verden med og uten er som dag og natt. Hos oss deler hun arbeidet 50/50 i barnepass, vasking rydding. Jeg kan sove lenge hver dag, huset er ryddet, tøy er strøket, senger redd opp og alt er ryddig hver eneste dag!I tillegg har vi alltid barnevakter til barna. Helt fantastisk!Vi betaler 5000,- i måneden mot at hun alltid kan være barnevakt eller jobbe ekstra hvis vi trenger det. Anbefaler det på det varmeste:-)

Har mange venner som har au pair, og alle sier det samme. De beste er Philipinerne som har jobbet i Hong Kong.

Skrevet
Vi har au pair, og verden med og uten er som dag og natt. Hos oss deler hun arbeidet 50/50 i barnepass, vasking rydding. Jeg kan sove lenge hver dag, huset er ryddet, tøy er strøket, senger redd opp og alt er ryddig hver eneste dag!I tillegg har vi alltid barnevakter til barna. Helt fantastisk!Vi betaler 5000,- i måneden mot at hun alltid kan være barnevakt eller jobbe ekstra hvis vi trenger det. Anbefaler det på det varmeste:-)

Har mange venner som har au pair, og alle sier det samme. De beste er Philipinerne som har jobbet i Hong Kong.

Mener du virkelig dette..? Høres jo ut som om du har en tjener i huset! Dette syntes jeg ikke noe om!

Det er sikkert mye positivt med au pair hvis det gjøres riktig. Men jeg ser også barn som må forholde seg til nye, ukjente norskukyndige au pairer oftere enn deg jeg syns barn skal behøve.

Skrevet
Mener du virkelig dette..? Høres jo ut som om du har en tjener i huset! Dette syntes jeg ikke noe om!

Det er sikkert mye positivt med au pair hvis det gjøres riktig. Men jeg ser også barn som må forholde seg til nye, ukjente norskukyndige au pairer oftere enn deg jeg syns barn skal behøve.

Ikke til noe forsvar, men sånn som dette er det faktisk mange jeg kjenner som har det nå. De prioriterer barn og jobb, og synes det er strålende med hushjelp og fleksibel og tilgjengelig barnevakt. Og alle jeg kjenner har aupair fra Filipinene. De løper rundt som skygger i huset og tar et minimum av plass. Så kan man like det eller ikke, men det er disse Filippinernes valg også å komme hit. V

Skrevet (endret)

Og du bør lese reglene du har å forholde deg til, for det høres nesten ut som du driver rovdrift på au pairen.

Og jeg anbefaler alle som vurderer dette, å lese godt igjennom reglene for å ha en au pair før de skaffer en. og at de ikke følger Jens sitt eksempel, for hun har ikke lov til å kreve at au pairen skal stille opp hele tiden. Og hun ahr heller ikke lov til å kreve masse ekstra arbeid.

Det er slike som Jens som ødelegger ryktene til vertsfamiliene, og som også er med på at en del blir skeptiske til å bli au pairer.

Regler er til for å følges

http://www.aupairformidling.no/infofam.htm

Hva er en au pair?

Au pair er ungdom fra et annet land i alderen 18-30 år. Han/hun bor hos en norsk familie som regel i rundt ett år, og dersom ønskelig kan oppholdet forlenges til maksimum 2 år. En au pair hjelper til med barnepass og tar del i enklere husarbeid. Til gjengjeld dekker vertsfamilien kost, losji og lommepenger til henne/han.

Innlegget er endret iht. til reglene.

Helen - mod.

Endret av Helen
Skrevet
Ikke til noe forsvar, men sånn som dette er det faktisk mange jeg kjenner som har det nå. De prioriterer barn og jobb, og synes det er strålende med hushjelp og fleksibel og tilgjengelig barnevakt. Og alle jeg kjenner har aupair fra Filipinene. De løper rundt som skygger i huset og tar et minimum av plass. Så kan man like det eller ikke, men det er disse Filippinernes valg også å komme hit. V

Men det er også opp til verstfamilien å sørge for å holde seg til reglene, men tydeligvis tror enkelte at de kan gjøre som de vil. Noe de ikke kan, for en au pair har regler å forholde seg til, og det har også vertsfamilien.

En au pair skal ha ansvaret for barnepass og ENKELT husarbeid. De skal heller ikke jobbe mer enn 30 timer uken, og derfor har man ikke alltid barnevakt og hushjelp tilgjengelig selv om man får en au pair.

Skrevet
Hei,

Les denne siden, for da er du litt bedre forberedt på hva du egentlig får i huset.

Lykke til, og hør ikke på Jens i dette tilfelle, for hun har ikke lov til å sette slike krav som hun har gjort.

Skrevet

Ok. Disse jentene kommer til Norge for å tjene mest mulig penger. Hadde hun ikke jobbet ekstra hos oss, hadde hun tatt seg vaskejobber etter jobb i andre hjem. Det er ett stort miljø med au pairer fra Philipinene her jeg bor og ALLE jobber så mye de kan, noe de velger selv. Vår au pair ville veldig gjerne tjene 1000,- ekstra mot å jobbe litt ekstra. Det er IKKE rovdrift, hun har det veldig bra takk. Har 80 kvm egen leilighet i kjelleren. Sove rom med bad, og egen kjellerstue med peis, tv, dvd spiller, og pc. Hun jobber aldri lenger enn til 1800 og da har hun minst 2 timer fri midt på dagen, og har som regel fri i helgene. Hun er ute og koser seg med venninner hver kveld, eller de er hos henne. Vi passer også på at hun har alt hun trenger langt uttover hva som er påkrevd.

Ja, ja hvis noen mener dette er rovdrift så får dere bare mene det......

Hun sier selv at hun ikke kan tro hvor deilig hun har det her i Norge, i sammenligning med Hong kong, og har fått masse venninner over som veldig gjerne vil jobbe i dette her de også.

Skrevet
Les denne siden, for da er du litt bedre forberedt på hva du egentlig får i huset.

Lykke til, og hør ikke på Jens i dette tilfelle, for hun har ikke lov til å sette slike krav som hun har gjort.

100% av alle jeg kjenner som har au pair gjør dette. Syns mere synd på de som kommer og ikke får lov til å tjene mer penger hvis de først vil det.

Er som å nekte oss å jobbe overtid hvis vi ønsker det i trange tider...

Skrevet
100% av alle jeg kjenner som har au pair gjør dette. Syns mere synd på de som kommer og ikke får lov til å tjene mer penger hvis de først vil det.

Er som å nekte oss å jobbe overtid hvis vi ønsker det i trange tider...

Du fremstilte det da som at hun for 5000,- må jobbe så mye dere bestemmer at hun skal jobbe, ikke at hun får ekstrabetalt for å være ekstrabarnevakt.

Skrevet
Du fremstilte det da som at hun for 5000,- må jobbe så mye dere bestemmer at hun skal jobbe, ikke at hun får ekstrabetalt for å være ekstrabarnevakt.

Hun får 1000,- ekstra hver måned uavhengig av om hun har vært barnevakt eller ikke. Hun fikk valget, enten kunne vi betale henne hver gang hun jobbet ekstra, eller så fikk hun bare en sum hver måned uansett.

Skrevet
En au pair skal ha ansvaret for barnepass og ENKELT husarbeid. De skal heller ikke jobbe mer enn 30 timer uken, og derfor har man ikke alltid barnevakt og hushjelp tilgjengelig selv om man får en au pair.

Jeg har aldri helt skjønt dette med 30 timer per uke. Selv er man jo på jobb i 40 timer, og så må man legge til reisetiden. Betyr det at den ene av foreldrene må gå ned til deltid for å kunne ha au pair?

Jeg mener at det er forskjell på damer fra Philipinene som kommer hit for å tjene penger, og tennåringer fra Europa som kommer for å oppleve et nytt land. De som ført og fremst er ute etter å tjene penger mener jeg at det er helt greit å kreve mer av (og også betale mer). Det er uansett viktig å ha klare regler på forholdet rundt arbeid og fritid. Hva skal aupairen gjøre, hvor mye kan man kreve av "ekstra jobb" osv.

Dersom det er en "tennårings-aupair" dere skal ha, så er det veldig viktig at denne personen blir inkludert i familien. De skal få være med på ting dere gjør i fritiden, og bli behandlet som et familiemedlem. Det er viktig å huske på at det fortsatt er dere som er foreldrene og skal lage regler for barna. Au-pairens oppgave er først og fremst å passe på barna, ikke å oppdra dem.

Skrevet
Vi kom til å betale 4000kr. det blir litt husarbeid også, men vet ikke helt hva hvor mye? derfor jeg ville ha tips herfra

Jeg blir kvalm over å lese at Norske fam bruker dette. Nå vet jeg ikke hva deres komer fra,men det blir omtalt som slavearbeide. Mange som kommer er selv mødre. De må reise for å skaffe penger til sine barn. De har ikke råd å komme hjem den turen de ha krav på. Det er kvinner som lider. Dette er vår tids slavearbeide.

I sommer var det store oppslag i media om dette. Det er mange fra fillipinene. Kvinner med barn. vertsfolket opplyste at hun gikk på Norskkurs da.....hva i huleste skal hun med Norsk i hjemlandet?

4000 kr for å passe barn og litt husarbeide som du skriver. F f...

hjelper lite om mat g hus er itillegg.

Skrevet

4-5000 i mnd (som folk her oppgir at de gir) er veldig lite for såpass mye jobb som det virker som om kreves av dem - jf. "Jeg kan sove lenge hver dag, huset er ryddet, tøy er strøket, senger redd opp og alt er ryddig hver eneste dag!I tillegg har vi alltid barnevakter til barna." som Jens skriver lengre opp her.

Synes det virker som om folk vil ha en tjener i huset... Er man avhengig av au pair for å få hverdagen til å gå rundt, burde man kanskje jobbe mindre eller la vær å få barn...

Skrevet

Hvor mange unge mennesker har etter at husleie, mat, transport og andre kostnader er betalt igjen 5000,- kr hver mnd som de kan bruke akkurat som de vil?

Dere må huske at en au-pair har ingen utgifter annet enn kanskje egen mobiltelefon, og de færreste er hjemme med barna hele dagen, men har fri midt på dagen.

Og det å oppleve en ny kultur, lære et nytt språk osv er for de aller aller fleste grunnen til at de kommer hit.

Skrevet

I dette innlegget fremstiller du au pair arbeidet som slavearbeid. Du forteller enkelt og greit hvor lettvindt hjemmetilværelsen din er med en au pair i huset, som alltid skal stille opp når dere trenger det. For dette får hun 5000 kroner i måneden, som etter norsk stadard er ingenting.

Ok. Disse jentene kommer til Norge for å tjene mest mulig penger. Hadde hun ikke jobbet ekstra hos oss, hadde hun tatt seg vaskejobber etter jobb i andre hjem. Det er ett stort miljø med au pairer fra Philipinene her jeg bor og ALLE jobber så mye de kan, noe de velger selv. Vår au pair ville veldig gjerne tjene 1000,- ekstra mot å jobbe litt ekstra. Det er IKKE rovdrift, hun har det veldig bra takk. Har 80 kvm egen leilighet i kjelleren. Sove rom med bad, og egen kjellerstue med peis, tv, dvd spiller, og pc. Hun jobber aldri lenger enn til 1800 og da har hun minst 2 timer fri midt på dagen, og har som regel fri i helgene. Hun er ute og koser seg med venninner hver kveld, eller de er hos henne. Vi passer også på at hun har alt hun trenger langt uttover hva som er påkrevd.

Ja, ja hvis noen mener dette er rovdrift så får dere bare mene det......

Hun sier selv at hun ikke kan tro hvor deilig hun har det her i Norge, i sammenligning med Hong kong, og har fått masse venninner over som veldig gjerne vil jobbe i dette her de også.

Her moderer du synet ditt. Det fremstiller saken annerledes, det er det viktig å passe på når en beskriver en situasjon. For ditt første innlegg vitner om slavearbeid, der en skulle tro at arbeidet ikke var tilpasset innen rimelige grenser. Ditt andre innlegg med presiseringer ser ut til å gi et bedre bilde av situasjonen. Det kan dermed argumenteres med at det er viktig å være presis i sine formuleringer før en beskylder andre for å oppfatte opprinnelig beskrivelse som rovdrift.

Når det gjelder au pairer har jeg ingen erfaring med dem personlig, men jeg har familie som benytter seg av au pairer. De har delvis samme opplegg som du skisserer, og deres au pairer trives utmerket. De bor i et godt hjem, og mottar lommepenger som betaling for arbeidet de utfører. Deres arbeid er regulert tidsmessig slik at de ikke skal være tjenere, men arbeidstakere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...