Gjest Gjest_lala_* Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Hei! Jeg er ei jente på 22 år som sliter veldig med å finne ut hva jeg vil videre. Jeg har for øyeblikket ikke studiekompetanse en gang, men har veldig lyst til å begynne å studere. Jeg har alltid likt å gå på skolen, og har evne for teori, men ikke matte. Jeg synes kjemi virker veldig interessant, men har lest litt om emnet og synes også det virker ganske vanskelig. Men det er jo mye snakk om at "ingen" velger realfag, at det kommer til og trengs mye fremover, pluss at det er jo mye forskjellig man kan velge innenfor kjemi! Pluss at jeg er veldig nysgjerrig på hvordan ting fungerer. Er det noen her som studerer/har studert som kan gi meg noen tips? Må man være super intelligent for å klare det, eller holder det med interesse og masse lesing? Hva jobber dere som har studert dette med? Håper noen kan hjelpe meg med dette!
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Jeg synes ikke kjemi er "vanskelig" (har bare hatt noen kurs på grunnfagsnivå riktignok, men det gikk veldig bra). Men det krever mye jobbing med oppgaver, det er viktig å henge med hele veien; få med seg teorien, forstå formler og kunne bruke dem i praksis. Det er nødvendig med mattekunnskaper, men jeg synes det er på et mer basalt nivå enn om du har full fordypning i matte på vgs (mye av den matematikken er vel nærmere knyttet til fysikk og "ren" matematikk) - det viktigste er at du har grei forståelse for matematikk, jeg ville aldri anbefalt en med dyskalkuli eller som hatet matte å studere noe realfag på høyere nivå. Men matten føles ganske integrert i faget.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Hei! Jeg er ei jente på 22 år som sliter veldig med å finne ut hva jeg vil videre. Jeg har for øyeblikket ikke studiekompetanse en gang, men har veldig lyst til å begynne å studere. Jeg har alltid likt å gå på skolen, og har evne for teori, men ikke matte. Jeg synes kjemi virker veldig interessant, men har lest litt om emnet og synes også det virker ganske vanskelig. Men det er jo mye snakk om at "ingen" velger realfag, at det kommer til og trengs mye fremover, pluss at det er jo mye forskjellig man kan velge innenfor kjemi! Pluss at jeg er veldig nysgjerrig på hvordan ting fungerer. Er det noen her som studerer/har studert som kan gi meg noen tips? Må man være super intelligent for å klare det, eller holder det med interesse og masse lesing? Hva jobber dere som har studert dette med? Håper noen kan hjelpe meg med dette! Om du er dårlig i matte kan du bare glemme å studere kjemi. Har flere venner som studerer ingeniørfag og derfor har kjemi som en del av pensum, og selvom de alle gikk ut av VGS med 5 og 6 i matte sliter de med kjemifaget.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Om du er dårlig i matte kan du bare glemme å studere kjemi. Har flere venner som studerer ingeniørfag og derfor har kjemi som en del av pensum, og selvom de alle gikk ut av VGS med 5 og 6 i matte sliter de med kjemifaget. Men da er det kanskje ikke pga nivået på matten, men at de ikke har hatt full fordypning i kjemi eller spesiell interesse for faget fra før? Jeg fikk 4 i 3MN (før reform 94..), men gjorde det veldig bra i kjemi likevel (tilsvarende en sterk A), fordi jeg interesserte meg for faget og jobbet mye med oppgaver.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 Du må ta realfag på vgs-nivå før du kan studere kjemi. Gjør det, og hvis du takler det greit så kan du satse på kjemi på universitetsnivå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå