Gå til innhold

Flyskrekk!

Fremhevede innlegg

Gjest Tullehjerne
Skrevet

Ok...Jeg prøvde å søke etter lignende tema, men det kom bare opp 7 innlegg som handlet om antidepressive.

Jeg har altså en svært lei flyskrekk. Den har bare øket med årene, fra å være moderat iling i magen til total angst og hyperventilering. Har de siste 5 gangene jeg har vært ute på tur fått mer enn nok oppmerksomhet fra sidemenn og flyvertinner, noe som så klart er veldig hyggelig, men aller helst skulle jeg klart meg selv.

Jeg har flydd svært mye, innenlands og utenlands. Det pleier som regel å ødelegge en ferie eller reise dersom jeg vet at jeg skal ut og fly, og det hindrer meg i å gjøre mange ting jeg har kjempelyst til. Det er så trist! Jeg har vært invitert på flere reiser i år som for meg hadde vært svært givende, men i siste sekund trekker jeg meg fordi jeg ikke orker tanken på å sitte i flyet med fullstendig dødsangst.

Det har nesten blitt slik at jeg er mer redd for angsten enn jeg er redd for selve flyturen nå. Det er så skrekkelig trist å tro at man skal dø...

Landingen er det beste.

Take-off bygger opp en skrekk og gru, der hjernen min forsvinner langt ned i halsen, og siden kjennes det som om jeg skal besvime, som faktisk ville vært det beste!! Hele cruisen går ut på kjenne på hver minste bevegelse, høre hver minste lydforandring og stramme hver muskel i kroppen. Enten jeg vil eller ikke.

Uansett, gikk til legen og spurte om noen tips. (tenkte i grad av flyskrekkurs til en litt hyggeligere pris enn 5 000 kr og venteliste). Jeg hadde behov for å fly ofte fordi jeg hadde flyttet til en annen by./ Er student på fattigdomsgrensen, så det forklarer hvorfor jeg ikke bare kan kjøpe meg et flyskrekkurs)

Vel, jeg fikk dop. Vival, og jeg tenkte hurra, fantastisk å bare ta en tablett og siden finne roen fullstendig. :) Før min neste flytur hadde jeg teste effekten hjemme i trygge omgivelser, merket ingenting, men det ble forklart med at det var ingen angst å dempe.

Så kom dagen, rett før flyturen, jeg tok 1, 2, 3, tabletter, og en siste i det jeg satt på flyet. Ikke noe merket jeg! Av angstdemping altså, jeg ble bare fryktelig trøtt og trist, men angsten var like sterk inni kroppen. Dette var forresten den svake typen, 0,2mg eller noe sånt.

Så da må jeg vel oppgradere, eller kanskje jeg er immun. Eller kanskje det egentlig er placebo-effekten man er ute etter men jeg var bevisst på det på forhånd?

Uansett! Det jeg vil fram til, er at jeg trenger hjeeeeelp!

Har noen noen gode tips? Kjenner til noen gode psykologer, leger, kurs, videoer, medisiner(helst ikke), teknikker, terapier, hva som helst?

Beklager mitt dårlige og rotete innlegg. Håper noen klarer å få noe ut av det! :D :popcorn:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje tankefeltterapi eller hypnose. Boken å bekjempe panikk tror jeg også kan være nyttig.

Skrevet

ta en kikk på denne tråden, handler om det samme :)

når det gjelder flyskrekk og vival så har jeg lik erfaring som deg, vivalen fungerer rett og slett ikke sterkt nok til å ta brodden av flyskrekken min.

sist jeg fløy så tok jeg ti stykker på en gang og kunne fint kjørt bil etterpå (hadde jo ikke gjort det men du skjønner poenget).

snakket litt med legen min om dette og det hun lurte på var om kroppen min utskilte så til de grader mye adrenalin når jeg måtte fly at det overdøvet virkningen av vivalen. litt vanskelig å teste da få ting skremmer meg så mye som å sette meg på et fly. neste gang jeg skal ut og fly skal jeg teste valium for å se om det fungerer bedre.

det som er et must for meg er at jeg ikke må fly alene, ikke minst fordi hvis dette beroligende middelet skulle finne på å slå inn så er det utrolig kjedelig å gå rundt på et fremmed sted i pillerus. du bør ogå få legen din til å skrive ut en liten infolapp om at du bruker beroligende pga flyskrekk så du ikke blir nektet på gaten pga ruslignende oppførsel.

det beste hadde jo vært om du kunne fått hjelp med selve grunnen til flyskrekken og etterhvert klart deg uten medisiner men min erfaring er at ting tar tid og det er en gradvis (og dyr) prosess.

ta en kikk på denne siden og se om du finner noen tips der ?

Gjest Frkflyskrekk
Skrevet

jeg har flyskrekk og prøvde valium en gang.. Tok den i god tid slik at den skulle begynne å virke litt før jeg gikk på flyet. Men nei, var livredd og knaska to til når flyet tok av :( Det endte med at jeg sovnet som en stein når vi først var kommet opp i lufta, og jeg hang ut i gangen og snorksov :fnise: Sikla gjorde jeg sikkert også :ler:

Så hos meg hjalp den ikke på angsten i det hele tatt, bare når jeg roet meg igjen gjorde den jobben sin.

Gjest Tullehjerne
Skrevet

Tuuuusen takk for så raske svar fra dere alle :)

Kjente meg veldig igjen, spesielt måtte jeg le litt når jeg leste den tråden det ble linket til. Ikke for å gjøre narr, men fordi jeg synes det var så godt å se at andre har det på nøyaktig samme måten!

Skal lese på linkene og sidene, hadde forresten en antiflyskrekk-bok en gang, men jeg mistet den før jeg fikk lest den.

Igjen takk!

<3

Skrevet

vel, de flykursene til sas handler vel mest om angstmestring.

og det tror jeg nok er eneste vei ut også.....tror du må være tålmodig her, for angst forsvinner ikke nødvendigvis på sekundet.

skjønner godt hva du mener med angst for angsten, og alltid kjipt å få bekreftet på selve flyturen at man faktisk hadde grunn til å grue seg:/

dette kommer til å koste deg penger uansett, og tid.

som student har du rett på tilgang på psykolog, men avhengig av studiested må du uansett betale. dessuten ville jeg søkt meg til en spesialist på angstmestring.

inntil da kan det jo være lurt å forsøke å minimere flyingen, det gjør iallefall jeg - for jeg orker ikke gå rundt med angst hele tiden.....:/ men jeg er klar på at jeg skal øve meg med fly når jeg har vært igjennom angstmestrings samtaler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...