Gå til innhold

Vi hadde en diskusjon om slanking

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg vil tro at de aller aller fleste som har slanket seg 20 kg og gått opp igjen 25 i løpet av få år rett og slett har gått tilbake til gamle vaner.

Derfor vil jeg ikke fraråde "vanlige" mennesker å bruke en slik diett dersom de ønsker å gå ned i vekt. Det er fullt mulig å holde vekten nede dersom man passer seg for hva man spiser (noe man også må gjøre dersom man går ned i vekt ved hjelp av sunnt kosthold og trening)

Ikke helt riktig. Det viser seg at for at man skal holde vekta nede maa man stadig redusere matinntaket og trene stadig mer, og selv da kan man gaa opp i vekt(!)

Det er en myte at overvektige spiser mer enn slanke, det er ogsaa en myte at overvektige spiser mer usunt enn slanke. Ja, det er mange overvektige som spiser for mye og som spiser usunt (de finnes det mange av blant slanke ogsaa). Men de fleste overvektige spiser omtrent den samme dietten som slanke mennesker. Og har man gener som gjoer at man legger paa seg, saa er det ikke saa mye en kan gjoere med det, heller ikke om man gaar paa medisiner som har overvekt som bivirkning. Det er rett og slett veldig mange faktorer utenom kosthold og trim som paavirker vekt.

Men alle som spiser for mye soetsaker har godt av aa legge om kostholdet, for helsens del om ikke for aa slanke seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ikke helt riktig. Det viser seg at for at man skal holde vekta nede maa man stadig redusere matinntaket og trene stadig mer, og selv da kan man gaa opp i vekt(!)

Det er en myte at overvektige spiser mer enn slanke, det er ogsaa en myte at overvektige spiser mer usunt enn slanke. Ja, det er mange overvektige som spiser for mye og som spiser usunt (de finnes det mange av blant slanke ogsaa). Men de fleste overvektige spiser omtrent den samme dietten som slanke mennesker. Og har man gener som gjoer at man legger paa seg, saa er det ikke saa mye en kan gjoere med det, heller ikke om man gaar paa medisiner som har overvekt som bivirkning. Det er rett og slett veldig mange faktorer utenom kosthold og trim som paavirker vekt.

Men alle som spiser for mye soetsaker har godt av aa legge om kostholdet, for helsens del om ikke for aa slanke seg.

Det er ca 5 % av verdens befolkning som har gener som gjør at de legger lettere på seg. Er det bare jeg som synes det er rart at nesten enhver overvektig person påberoper seg å ha dette genet?

Skrevet
Det er ca 5 % av verdens befolkning som har gener som gjør at de legger lettere på seg. Er det bare jeg som synes det er rart at nesten enhver overvektig person påberoper seg å ha dette genet?

Hvor har du hentet det tallet fra?

Er det virkelig så mange overvektige som påberoper seg å ha gener for å legge på seg? Joda den med tung benbygning hører en ofte og det er det jo faktisk noe i, all den tid en ikke mener at benbygning=skjelett.

Forøvrig er det mange overvektige som har insulinresistens, og det gjør det lett å legge på seg, men vanskelig å gå ned i vekt.

Skrevet

Jeg vet ikke om saa veldig mange overvektige som paaberoper seg det genet, og jeg kjenner/vet om ganske mange overvektige. Det viktige med det er aa opplyse om at vekt er et veldig sammensatt tema og det er ikke saa enkelt som aa legge om kostholdet og trene mer siden de fleste overvektige har et helt normalt kosthold og beveger seg like mye som de 'normalvektige'. Likevel vil en overvektig person som har et perfekt kosthold og trener nok, har gode verdier paa blodtrykk, kolesterol og alt annet, likevel faa oppfordringer om aa ta av seg, selv om vedkommende er frisk som en fisk og trives med vekten sin. Det er rett og slett akseptabelt aa diskriminere mot overvekt, noe jeg synes er veldig dumt.

Naar det er sagt er jeg enig i at en person som veier saa mye at han/hun knapt kan bevege seg boer gaa ned i vekt. Men veier man saa mye er jeg overbevist om at det maa feile vedkommende noe. Det kan vaere at de ikke kjenner metthet, det kan vaere medisiner og diverse sykdommer.

Jeg er ogsaa enig i at en person som spiser usunt og/eller ikke trener boer legge om kostholdet/livsstilen for helsen sin del, og det gjelder uansett hvor mye man veier.

Jeg er rett og slett bare lei av hele greia med at slank = sunn og overvekt = usunn. For det stemmer ofte ikke.

Skrevet

Hvem er det som sier at det er en myte at overvektige spiser usunt og/eller mer enn slanke?

Man kan jo ikke sammenligne to personer med samme næringsinntak og kosthold. Det er flere faktorer som påvirker vektøkning og vekttap. Det kan godt være at noen overvektige spiser sunnere og trener mer enn enkelte slanke.

Likevel synes jeg det er å trekke det litt langt å si at det er vanskeligere for overvektige å gå ned i vekt enn normalvektige (sett at disse også ville gå ned i vekt).

At gener påvirker vekten stemmer nok. Og det gjelder for alle. Gjerne ikke at alle har enten lettere eller vanskeligere for å gå ned i vekt eller fettprosent. Men at gener i stor grad styrer hvor kroppen skal lagre fettet. Det finnes folk med høy fettprosent som ser veldig mye tynnere ut enn folk med lavere fettprosent, men har fettet lagret på andre steder.

Og noe helt annet: Uttrykket "tung beinbygging" synes jeg er så latterlig. Skjelettet veier nesten ingenting i forhold til resten av kroppen. Og et avvik fra det som anses som normalt vil utgjøre liten forskjell i totalvekten.

Gjest Tigress
Skrevet
Det viser seg at for at man skal holde vekta nede maa man stadig redusere matinntaket og trene stadig mer, og selv da kan man gaa opp i vekt(!)

Korleis i all verda skulle det kunne gå an?!

Skrevet
Og noe helt annet: Uttrykket "tung beinbygging" synes jeg er så latterlig. Skjelettet veier nesten ingenting i forhold til resten av kroppen. Og et avvik fra det som anses som normalt vil utgjøre liten forskjell i totalvekten.

Du la kanskje ikke merke til at jeg skrev så lenge en ikke mener at skjelett og benbygning er det samme. Men noen mennesker har naturlig mer muskler enn andre, det er det jeg mener med benbygning.

Så du tror ikke på at en stor andel av overvektige har insulinresistens da? Det er vel ikke akkurat noen myte at en stor del av det "vanlige" norske kostholdet i dag er proppet fullt av karbohydrater. Og for den del er det jo merkelig at noen går ned masse i vekt uten å gjøre annet enn å kutte ut karbohydrater fra kostholdet. Det stemmer jo dårlig med teoriene til alle de tynne overvektsekspertene her på forumet.

Skrevet
Du la kanskje ikke merke til at jeg skrev så lenge en ikke mener at skjelett og benbygning er det samme. Men noen mennesker har naturlig mer muskler enn andre, det er det jeg mener med benbygning.

Så du tror ikke på at en stor andel av overvektige har insulinresistens da? Det er vel ikke akkurat noen myte at en stor del av det "vanlige" norske kostholdet i dag er proppet fullt av karbohydrater. Og for den del er det jo merkelig at noen går ned masse i vekt uten å gjøre annet enn å kutte ut karbohydrater fra kostholdet. Det stemmer jo dårlig med teoriene til alle de tynne overvektsekspertene her på forumet.

Jeg prøvde ikke å si i mot deg mtp beinbygging, men jeg synes det altfor ofte brukes som enn unnskyldning til å være overvektig. På en annen side så nevnes jo gjerne spesielt om kvinner som er høye og har brede skuldre. Og de vil jo naturlig nok ha mer muskler enn smalbygde personer.

Men jeg tror ikke på at en stor andel overvektige har medfødt gendefekter som gjør at de er insulinresistente. Du nevner at norsk kosthold er spesielt rikt på karbohydrater. Kan du nevne andre kosthold i verden som ikke har karbohydrat som hovedenergikilde? Normalt bør karbohydrater stå for ca 60-70% av energi-inntaket.

Det forklarer jo også hvorfor et kutt i karbohydrater fort vises på vekten. Det er jo en stor energikilde - og derfor lettere å kutte ned på.

Det handler forsåvidt ikke om bare å kutte karbohydrater, det er jo helheten som utgjør det hele. Og med det så mener jeg ikke bare kutt i kostinntak, men også daglig fysisk aktivitet, hormoner, sykdommer, gener, etc

Skrevet
Hvor har du hentet det tallet fra?

Er det virkelig så mange overvektige som påberoper seg å ha gener for å legge på seg? Joda den med tung benbygning hører en ofte og det er det jo faktisk noe i, all den tid en ikke mener at benbygning=skjelett.

Forøvrig er det mange overvektige som har insulinresistens, og det gjør det lett å legge på seg, men vanskelig å gå ned i vekt.

Her f.eks?

Og så kan du spørre deg hva som kom først. Insulinresistensen eller overvekten?

Skrevet
Korleis i all verda skulle det kunne gå an?!

Akkurat det lurer jeg også på. :klø:

Skrevet
Her f.eks?

Og så kan du spørre deg hva som kom først. Insulinresistensen eller overvekten?

Touché

Skrevet
Men jeg tror ikke på at en stor andel overvektige har medfødt gendefekter som gjør at de er insulinresistente. Du nevner at norsk kosthold er spesielt rikt på karbohydrater. Kan du nevne andre kosthold i verden som ikke har karbohydrat som hovedenergikilde? Normalt bør karbohydrater stå for ca 60-70% av energi-inntaket.

Vel kostholdet har vel i alle fall endret seg. Nordmenn er jo storforbrukere av potetgull, pizza, pasta, ris, brus, pommes frites, brødmat og halvfabrikata. Mye pålegg er tilsatt sukker. Det er blitt vanligere å drikke juice. Vanlige varianter er er byttet ut med lettvarianter der fettet er byttet ut med karbohydrater. Ingen tvil om at man får i seg mer karbohydrater enn tidligere, og med dette er det også blitt flere overvektige. I andre land der fast-/junkfood er blitt vanligere er det jo også en økning i antall overvektige.

Vedørende artikkelen om gener og overvekt. De lærde strides vel. Her er det funnet et gen som kan ha påvirkning på fettlagringen, og det antas at det er flere gener som spiller inn. Men at det fortsatt er mange ubesvarte spørsmål.

Jeg prøver selv og kutte i karbohydratene nå, men jeg spiser ikke tilsvarende mindre kcal. Jeg spiser annen mat i stedet som er vel så kaloririk. Dette hjelper meg i min vektnedgang, og da er forsåvidt jeg fornøyd. Jeg har funnet løsningen for meg for å redusere vekten min, og det er heldigvis ikke å sulte meg eller trene som en galning.

Gjest Tigress
Skrevet
Jeg prøver selv og kutte i karbohydratene nå, men jeg spiser ikke tilsvarende mindre kcal. Jeg spiser annen mat i stedet som er vel så kaloririk. Dette hjelper meg i min vektnedgang, og da er forsåvidt jeg fornøyd. Jeg har funnet løsningen for meg for å redusere vekten min, og det er heldigvis ikke å sulte meg eller trene som en galning.

Men går du ned i vekt brukar du meir enn du et, sjølv om du ikkje sultar eller trener masse.

Skrevet

"Jeg har tung benbygging", "Det ligger i genene", "jeg har lavt stoffskifte" osv.osv.osv. er undskyldninger som blir misbrukt så til de grader

Jeg vil tro det er en svært liten del av de som hadde hatt godt av å slanke seg, som faktisk er overvektige på grunn av gener, sykdom , osv.osv.

Jeg har jo vært overvektig selv, og vet utmerket godt hvordan jeg ble det. For mye mat, sukkerholdig drikke, potetgull og godteri.

At noen som har vært overvektig og har slanket seg tiden må redusere kalori-inntaket for å holde seg slanke er det dummeste jeg har hørt hittil.

Det holder ikke å kutte ut godteri for å gå ned i vekt, da de fleste som er overvektige spiser dagsbehovet sitt i mat i tillegg til å spise mye søtt og godt. Dersom man går fra å spise 3000 kalorier om dagen til å spise 2000 kalorier om dagen, vil man ikke gå ned i vekt sånn uten videre. Men man kan på denne måten "stoppe utviklinga" slik at man i det minste ikke legger på seg enda mer :)

Skrevet
"Jeg har tung benbygging", "Det ligger i genene", "jeg har lavt stoffskifte" osv.osv.osv. er undskyldninger som blir misbrukt så til de grader

Jeg vil tro det er en svært liten del av de som hadde hatt godt av å slanke seg, som faktisk er overvektige på grunn av gener, sykdom , osv.osv.

Jeg har jo vært overvektig selv, og vet utmerket godt hvordan jeg ble det. For mye mat, sukkerholdig drikke, potetgull og godteri.

At noen som har vært overvektig og har slanket seg tiden må redusere kalori-inntaket for å holde seg slanke er det dummeste jeg har hørt hittil.

Det holder ikke å kutte ut godteri for å gå ned i vekt, da de fleste som er overvektige spiser dagsbehovet sitt i mat i tillegg til å spise mye søtt og godt. Dersom man går fra å spise 3000 kalorier om dagen til å spise 2000 kalorier om dagen, vil man ikke gå ned i vekt sånn uten videre. Men man kan på denne måten "stoppe utviklinga" slik at man i det minste ikke legger på seg enda mer :)

Mange gode poenger her - i tillegg vil jeg nevne, som du sikkert vet, at mange overvektige tror de spiser mindre enn de gjør. Mange undervektige tror også at de spiser mer enn de gjør. Det er rett og slett kartlegging som må til. Skrive ned hver eneste kjeks man lukter på.

Skrevet

Det ovenfor er et svært godt poeng!!

Som overvektig ville jeg ikke helt skjønne at jeg var feit, og jeg skjønte iallefall ikke hvordan jeg hadde blitt det . Husker jeg en gang sa til mora mi at "jeg spiser jo nesten ingenting". Virkeligheten var selvsagt en helt annen.

Det er vanskelig å innse at man er overvektig. Det er enda vanskeligere å innse hvordan man har blitt det. Men når man har kommet så langt at man har innsett begge deler, kan man ta tak i problemet og gjøre noe med det.

Jeg er fullstendig klar over at mange ikke liker måltidserstatnings-slankekurer. Men for noen fungerer det virkelig. Sannheten er at det krever veldig mye av en person å klare å holde seg til kuren, og kanskje derfor kvier mange seg? Men klarer man å holde seg til kuren over lengre tid vil man oppnå suksess. Følger man i tillegg rådet til noka om en forsiktig opptrapping i kalori-inntak etter å ha gått ned det du ønsker å gå ned, OG klarer å fortsette å spise sunnt og i fornuftige mengder ETTER slankekuren - da har man oppskriften på suksess.

Jeg blir direkte sur når forståsegpåere sier at noka ikke fungerer, og at man går opp 10 kg mer enn man veide før kuren etterpå.

Skrevet

Jeg anbefaler aa lese denne artikkelen som oppsummerer en god del forskning gjort paa vekt.

Denne er ogsaa ganske bra.

Skrevet
Det ovenfor er et svært godt poeng!!

Som overvektig ville jeg ikke helt skjønne at jeg var feit, og jeg skjønte iallefall ikke hvordan jeg hadde blitt det . Husker jeg en gang sa til mora mi at "jeg spiser jo nesten ingenting". Virkeligheten var selvsagt en helt annen.

Det er vanskelig å innse at man er overvektig. Det er enda vanskeligere å innse hvordan man har blitt det. Men når man har kommet så langt at man har innsett begge deler, kan man ta tak i problemet og gjøre noe med det.

Jeg er fullstendig klar over at mange ikke liker måltidserstatnings-slankekurer. Men for noen fungerer det virkelig. Sannheten er at det krever veldig mye av en person å klare å holde seg til kuren, og kanskje derfor kvier mange seg? Men klarer man å holde seg til kuren over lengre tid vil man oppnå suksess. Følger man i tillegg rådet til noka om en forsiktig opptrapping i kalori-inntak etter å ha gått ned det du ønsker å gå ned, OG klarer å fortsette å spise sunnt og i fornuftige mengder ETTER slankekuren - da har man oppskriften på suksess.

Jeg blir direkte sur når forståsegpåere sier at noka ikke fungerer, og at man går opp 10 kg mer enn man veide før kuren etterpå.

Jeg for min del har aldri hatt noe problem med aa innse at jeg er overvektig, det har jeg visst hele livet. Jeg kjenner ingen overvektige som ikke har vaert klar over det selv.

Jeg vet ogsaa at jeg ikke spiser mye, og at normalt har jeg kun spist sjokolade og annet soett naar jeg har hatt mensen, og da snakker vi om noen faa biter. Brus er noe jeg normalt har drukket noen faa ganger i halvaaret. Alkohol drikker jeg lite av. De eneste avvikende periodene er eksamenstid, men de varer gjerne bare i et par uker og har ingen effekt paa min helse eller vekt.

Dietter fungerer for aa gaa ned, men de faerreste klarer aa holde vekta nede til tross for at de proever saa godt de kan. Mulig du er et av unntakene som det fungerer for, bra for deg. Men det er ikke mange som klarer aa holde vekten nede i over 5 aar.

Jeg personlig er ikke villig til aa sulte meg for aa gaa ned i vekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...