Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Jeg og en vennine har en del diskusjoner av og til. Den siste diskusjonen vi hadde var om slanking. Denne diskusjonen gikk ut på: Man forbrenner ca. 1500 kcal uten trening hver dag. Hvis man spiser 1000 kcal på en dag og forbrenner 1500 kcal, går man ned i vekt da? Må man ikke trene for å gå ned i vekt eller kan man bare spise seg slankere? Venninen min var sikker på at man må trene for å gå ned i vekt, men jeg sa at man går ned i vekt hvis man forbrenner mer enn man spiser. Vi ble ikke helt enige og valgte å skrive det ned her, og spørre om deres mening. Hva sier dere? Kan man gå ned i vekt ved å spise mindre enn man forbrenner UTEN att man trener? At man kan spise seg slankere ?
Gjest L_C Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Klart man kan! Jeg slanket meg i 2005 15 kg på denne måten. Da inntok jeg i underkant av 1000 kalorier om dagen. Det sies at man må droppe 7000 kalorier for å gå ned 1 kg. Dersom jeg da spiser 1000 kalorier om dagen, og forbrenner 2000 kan jeg gå ned 1 kg i uka:) Jeg gikk ned 15 kg fra 1.August til 19.November 2005.
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Ja, man kan gå ned i vekt uten å trene. Jeg er til og med av den mening at en kan gjøre det uten å telle kalorier. Men jeg vil anta at akkurat det teorien møter en del motstand her på kvinneguiden.
Gjest L_C Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Man trenger vel ikke å telle kalorier, men det er fint å ha en liten aning hva det du spiser inneholder slik at man ikke tror at noe er "sunt" og spiser masse av det, og så viser det seg at det inneholder masse kalorier.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 Forbrenner man mer kalorier enn man spiser, går man ned i vekt. Så du trenger ikke trene for å gå ned i vekt, nei. Men om du spiser for lite kalorier, vil kroppen sette ned forbrenningen. Så det er ikke å anbefale å spise så lite som 1000 kcal om dagen.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #6 Skrevet 3. november 2008 Man trenger vel ikke å telle kalorier, men det er fint å ha en liten aning hva det du spiser inneholder slik at man ikke tror at noe er "sunt" og spiser masse av det, og så viser det seg at det inneholder masse kalorier. Selvfølgelig bør man ha en viss peiling på hva maten inneholder, men jeg tror egentlig ikke at antall kcal man spiser er det viktige, men innholdet i maten. Men det er selvfølgelig noen som er uenig med meg der, og kun tenker kalorier inn og ut.
Gjest L_C Skrevet 3. november 2008 #7 Skrevet 3. november 2008 Jeg tenker mye på kalorier, men bytter selvsagt ikke ut middagen min med tilsvarende antall kalorier melkesjokolade (som et eksempel) - hvis det var noe slik du tenkte på :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #8 Skrevet 3. november 2008 Klart man kan! Jeg slanket meg i 2005 15 kg på denne måten. Da inntok jeg i underkant av 1000 kalorier om dagen. Det sies at man må droppe 7000 kalorier for å gå ned 1 kg. Dersom jeg da spiser 1000 kalorier om dagen, og forbrenner 2000 kan jeg gå ned 1 kg i uka:) Jeg gikk ned 15 kg fra 1.August til 19.November 2005. Åi. Jeg skal prøve meg på det jeg også. Men hva spiste du og hva trente du? Har du noe tips til noe som man ikke skal spise og burde spise?
*Enigma* Skrevet 3. november 2008 #9 Skrevet 3. november 2008 Selvfølgelig bør man ha en viss peiling på hva maten inneholder, men jeg tror egentlig ikke at antall kcal man spiser er det viktige, men innholdet i maten. Men det er selvfølgelig noen som er uenig med meg der, og kun tenker kalorier inn og ut. Saken er jo at så lenge man inntar flere kcal enn det man forbrenner så vil man legge på seg, uansett om det man spiser er grønnsaker eller sjokolade. Vil man ned i vekt så må man se på antallet kcal man putter i seg og hvor mye man forbrenner.
Gjest L_C Skrevet 3. november 2008 #10 Skrevet 3. november 2008 (endret) Jeg slanket meg på noka dietten jeg da. Det er ikke så mange som synes særlig om denne dietten, men for meg er det eneste måten å gå ned i vekt på. Da jeg gikk ned 15 kg erstattet jeg alle dagens 4 måltider med Shake. Til lunsj spiste jeg en nutrilettbar som inneholder samme antall kalorier som Noka shake. Vekten klarte jeg å holde i lange stunder, intill nå nylig. Jeg gikk tilbake i gamle spisevaner og la på meg en del av vekten igjen. For en liten stund siden viste nåla 5 kg mindre enn da jeg startet dietten i 2005, og jeg har nå begynt på igjen. Jeg synes det er verdt det, men må selvfølgelig være flinkere denne gangen til å holde meg unna kaker, snacks og søtsaker etter fullført diett. De første 4 dagene er alltid grusomme. Tenker på mat hele tiden, hvor sulten jeg er og hvor godt det hadde vært med mat. Deretter blir det enklere for hver dag som går, og jeg mister lysten til å "skeie ut" med f.eks en skikkelig middag, kake eller noe søtt, fordi dette vil føre til et mindre vektnedgang den uken enn om jeg holdt meg unna. Det finnes ingen annen diett for meg enn Noka. Det går også an å bytte ut ett måltid med ett kalorifattig måltid dersom du en dag ønsker å kose deg. På lørdag lagde jeg meg f.eks omelett med 2 egg, en skive skinke og en tomat. For meg var det rene himmelen. Jeg byttet også ut middagen med en kyllingfilet og en porsjon wok'ede grønnsaker. På denne dietten kan man regne med å gå ned ca 1-1,5 kg i uka. Den første uka 3-4 kg , men dette er mest vann og avfallsstoffer. Jeg trente ikke første gangen jeg gikk ned, men denne gangen går jeg ca 1 time tur i rask gange siden jeg har to hunder å trimme med:) Og selvsagt kan man holde vekten etterpå, dersom man unngår å falle tilbake til dårlige vaner igjen. Jeg holdt vekta fra 2005 til 2007, og gikk opp en del igjen i 2008 - noe som var min egen feil, ikke dietten sin feil:) Forbrenningen min hadde fått god tid til å stabilisere seg før jeg begynte å spise for mye søtsaker Endret 3. november 2008 av L_C
The Kitten Skrevet 3. november 2008 #11 Skrevet 3. november 2008 Du har rett. Man går ned i vekt hvis man bruker flere kalorier enn man inntar.
rabagast Skrevet 3. november 2008 #12 Skrevet 3. november 2008 Selvfølgelig kan du gå ned i vekt uten å trene. Det er ikke en mening, det er et faktum. Din venninne tar altså feil.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #13 Skrevet 3. november 2008 Jeg slanket meg på noka dietten jeg da. Det er ikke så mange som synes særlig om denne dietten, men for meg er det eneste måten å gå ned i vekt på. Da jeg gikk ned 15 kg erstattet jeg alle dagens 4 måltider med Shake. Til lunsj spiste jeg en nutrilettbar som inneholder samme antall kalorier som Noka shake. Vekten klarte jeg å holde i lange stunder, intill nå nylig. Jeg gikk tilbake i gamle spisevaner og la på meg en del av vekten igjen. For en liten stund siden viste nåla 5 kg mindre enn da jeg startet dietten i 2005, og jeg har nå begynt på igjen. Jeg synes det er verdt det, men må selvfølgelig være flinkere denne gangen til å holde meg unna kaker, snacks og søtsaker etter fullført diett. De første 4 dagene er alltid grusomme. Tenker på mat hele tiden, hvor sulten jeg er og hvor godt det hadde vært med mat. Deretter blir det enklere for hver dag som går, og jeg mister lysten til å "skeie ut" med f.eks en skikkelig middag, kake eller noe søtt, fordi dette vil føre til et mindre vektnedgang den uken enn om jeg holdt meg unna. Det finnes ingen annen diett for meg enn Noka. Det går også an å bytte ut ett måltid med ett kalorifattig måltid dersom du en dag ønsker å kose deg. På lørdag lagde jeg meg f.eks omelett med 2 egg, en skive skinke og en tomat. For meg var det rene himmelen. Jeg byttet også ut middagen med en kyllingfilet og en porsjon wok'ede grønnsaker. På denne dietten kan man regne med å gå ned ca 1-1,5 kg i uka. Den første uka 3-4 kg , men dette er mest vann og avfallsstoffer. Jeg trente ikke første gangen jeg gikk ned, men denne gangen går jeg ca 1 time tur i rask gange siden jeg har to hunder å trimme med:) Og selvsagt kan man holde vekten etterpå, dersom man unngår å falle tilbake til dårlige vaner igjen. Jeg holdt vekta fra 2005 til 2007, og gikk opp en del igjen i 2008 - noe som var min egen feil, ikke dietten sin feil:) Forbrenningen min hadde fått god tid til å stabilisere seg før jeg begynte å spise for mye søtsaker Å ja, denne dietten har jeg hørt om. Men gikk du bare ned i kg, eller vises det på kroppen at du har gått ned? Jeg har litt mageflesk og dobbelthake og sånt, kommer det til å bli borte? Jeg bor fortsatt hjemme og foreldrene mine er ikke mot dietter og sånt. Jeg har tenkt til å bytte ut 3 måltider med milkshake og barer, men spise en liten porsjon av det vi har til middag. Hvordan tror du det kommer til å bli ? Foresten, hva spiste du fra Noka dietten i ulike måltider? Spiste du barene også? Ble litt mange spørsmål, men må bare spørre
Fluffie Skrevet 3. november 2008 #14 Skrevet 3. november 2008 Det er ikke saa enkelt som kalorier inn og kalorier ut. For at det skulle vaere saa enkelt maatte kroppen vaert et lukket system, men det er den ikke. Det er ganske mye annet som spiller inn her og. Altsaa, de fleste vil nok gaa ned i vekt om de forbrenner mer enn de spiser. Og de fleste dietter hjelper med aa gaa ned i vekt. Det dietter ikke kan hjelpe deg med er aa holde vekten nede, det er ganske faa som holder vekta stabilt nede etter en diett. De aller fleste legger paa seg det de gikk ned pluss litt til. Det er ogsaa en del forskning som kan vise at mennesker har en 'naturlig' vekt, der noen er naturlig slanke mens andre er naturlig overvektige, andre er midt i mellom. En som er naturlig slank vil ha vanskelig for aa legge paa seg uansett hvor mye en spiser, de vil gaa tilbake til normalvekten om de gaar opp i vekt. En som er naturlig overvektig vil ha vanskelig for aa ta av seg og vil gaa opp i vekt igjen etter aa ha gaatt ned.
Gjest L_C Skrevet 3. november 2008 #15 Skrevet 3. november 2008 Det vistes godt at jeg hadde gått ned i vekt ja! Jeg målte meg og gikk fra å ha midjemål på 100 cm (!!!) til 64 cm. Alle kunne se at jeg hadde gått ned, og det føltes utrolig godt. Send meg en pm, så kan du få se før og etterbilder Med denne dietten som andre dietter krever det at man ikke går tilbake til gamle uvaner etterpå. Jeg klarte tross alt å holde vekten i over 2 år, og går man litt opp igjen er det ikke verre enn at man tar 2-3 mnd til med kur og skjerper seg i tiden etterpå
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #16 Skrevet 4. november 2008 Skulle sende en PM men fikk det ikke til. Men når du gikk på denne kuren, spiste du barene også? Og når spise du de? Men jeg bor fortsatt hjemme og må spise vanlig middag fordi foreldrene mine er imot dietter og sånt. Går det bra tror du å bytte ut frokost, lunsj og kvelds med disse, og spise vanlig middag?
lucy_in_the_sky Skrevet 4. november 2008 #17 Skrevet 4. november 2008 Jeg synes kanskje noen her bør spørre hvor gammel TS er?? Veldig bra for L_C at noka-dietten funket så bra for deg! Men jeg er personlig i mot sånne dietter, jeg mener at hvis man vil slanke seg bør det gjøres ved hjelp av et sunt kosthold og evt trening. Jeg har også slanket meg 15 kg (på 5 mnd'er), kun ved hjelp av kosthold og å gå tur. Og jeg har ikke lagt på meg noe igjen, har et mye sunnere kosthold nå, og beveger meg (går) mer enn før jeg slanket meg. Har en bekjent som har prøvd 'alle' mulige dietter, hun er jojoslanker de luxe, dessverre. Har klart å gå ned så mye som 10 - 20 kg, men så går hun opp igjen. Hun skal ned 30-40 kg da.. Nå er hun på en eller annen 'måltidserstatter-diett' igjen, og jeg har lite tro på at det skal funke bedre denne gangen enn de tidligere.. Det anbefales ikke å spise så lite som 1000 kcal eller mindre per dag, synes ikke man bør gå under 12-1300. Har også hørt at en jente som har middels høyde og middels vekt forbrenner rundt 2000 kcal dagen? Synes 1500 kcal høres lite ut. Det forbrenner faktisk en del bare å bevege seg mer, gå tur osv, man trenger ikke nødvendigvis jogge, trene på treningssenter osv
Gjest L_C Skrevet 4. november 2008 #18 Skrevet 4. november 2008 Skulle sende en PM men fikk det ikke til. Men når du gikk på denne kuren, spiste du barene også? Og når spise du de? Men jeg bor fortsatt hjemme og må spise vanlig middag fordi foreldrene mine er imot dietter og sånt. Går det bra tror du å bytte ut frokost, lunsj og kvelds med disse, og spise vanlig middag? Det går jo sikkert bra, men vil ta litt lengre tid enn om du byttet ut alle dagens måltider. Nutrilettbaren spiser jeg til lunsj, så slipper jeg å dra med meg pulver og melk på jobb. Og man legger ikke på seg igjen med mindra man går tilbake til gamle vaner. Det går an å gå ned i vekt med noka (eller andre måltidserstatningskurer) og holde vekten nede ved å spise sunnt når man er ferdig og har nådd ønsket vekt Går man tilbake til å spise kjeks til kvelds går man selvsagt opp igjen på en to tre. Det er 3 år siden min forrige kur, og har i ettertid ikke vært tilbake på den vekten jeg var da jeg startet på kuren. Det er bull**** at man går opp igjen flere kg enn man går ned når man er ferdig med kuren. Det kommer jo helt an på!
Fluffie Skrevet 4. november 2008 #19 Skrevet 4. november 2008 Det går jo sikkert bra, men vil ta litt lengre tid enn om du byttet ut alle dagens måltider. Nutrilettbaren spiser jeg til lunsj, så slipper jeg å dra med meg pulver og melk på jobb. Og man legger ikke på seg igjen med mindra man går tilbake til gamle vaner. Det går an å gå ned i vekt med noka (eller andre måltidserstatningskurer) og holde vekten nede ved å spise sunnt når man er ferdig og har nådd ønsket vekt Går man tilbake til å spise kjeks til kvelds går man selvsagt opp igjen på en to tre. Det er 3 år siden min forrige kur, og har i ettertid ikke vært tilbake på den vekten jeg var da jeg startet på kuren. Det er bull**** at man går opp igjen flere kg enn man går ned når man er ferdig med kuren. Det kommer jo helt an på! Du er nok en av de faa heldige De aller, aller fleste har gaatt tilbake til opprinnelig (++) vekt innen 5 aar etter endt diett. Aa holde vekta i et par aar er ikke fullt saa uvanlig, men det er kun noen svaert faa prosenter som holder en vektnedgang over lengre tid (altsaa etter 5 aar). Jeg tror det ogsaa kan ha noe og si hvor mye man har gaatt ned. For meg ville det ikke vaert all verdens problem aa gaa ned 10 kilo og holde meg der over tid, men 10 kilo er ikke saa veldig mye. En person som vanligvis veier 200 kilo vil nok finne det vanskelig aa ta av seg 130 kilo, og enda vanskeligere vil det vaere for vedkommende aa holde vekta nede. Enkelte har et medfoedt gen som gjoer at de legger paa seg og er naturlig overvektige. En forskningsrapport gjort paa dette genet viste at for aa gjoere opp for den overvekten genet utgjoer maa man gjoere middels hard trening i 3-4 timer per dag. Selv da kan personene vaere overvektig... Det viser at dette ikke er et saa enkelt spoersmaal som aa ta en kur, og vips saa holder man vekta nede. Det hjelper ikke engang alle aa ha et sunt og variert kosthold, og heller ikke aa trene og vaere aktiv.
Gjest L_C Skrevet 4. november 2008 #20 Skrevet 4. november 2008 Jeg vil tro at de aller aller fleste som har slanket seg 20 kg og gått opp igjen 25 i løpet av få år rett og slett har gått tilbake til gamle vaner. Derfor vil jeg ikke fraråde "vanlige" mennesker å bruke en slik diett dersom de ønsker å gå ned i vekt. Det er fullt mulig å holde vekten nede dersom man passer seg for hva man spiser (noe man også må gjøre dersom man går ned i vekt ved hjelp av sunnt kosthold og trening)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå