Gå til innhold

tips til tester for reaksjoner på mat/parfyme?


Gjest kveana

Anbefalte innlegg

Jeg har endel diffuse symptomer, og har hatt dette lenge. fått undersøkelse for cøliaki og laktoseintoleranse, og dette var helt fint. Hele tiden mente jeg det måtte være noe med matintoleranse, spesielt melk. Har reagert på melkeprodukter(spesielt ren melk og ost, mindre på de syrnede.)

Det siste året har det virkelig toppet seg med daglige moderate til store plager, hvor først og fremst fordøyelsen har vært i ulage. Symptomene minner veldig om såkalt ”irritabel tykktarm”, så en stund tenkte jeg at det var dette.

Etter å ha sluttet totalt med melkeprodukter forsvant det daglige ubehaget umiddelbart, men fortsatt er fordøyelsen i ulage på en slik måte at det går utover hverdagen. Jeg konkluderte derfor med at det var melkeproteinene jeg reagerer negativt på, ikke laktosen.

Fet mat er også helt uaktuelt, da blir jeg skikkelig dårlig.....I tillegg har jeg den siste tiden fått noen skikkelige reaksjoner på parfyme/hårsparay o.l. Før kunne jeg få lett kvalme som gav seg når man bare fikk litt frisk luft. Nå blir jeg helt hinsides trøtt, kroppen bare segner liksom hen, og jeg blir skikkelig kvalm og dårlig i fordøyelsen. Det tar minst en time før symptomene gir seg.

Det begynner jo å bli et problem ifht jobb, fordi man plutselig får disse reaksjonene. Dette gir jo igjen frykt for å få reaksjoner, og så er man i en vond sirkel.....

Har time hos legen om et par dager, og da lurer jeg på om noen har tips til hvilke tester jeg bør be om? Har som sagt allerede fått gastroskopi og laktosetest. Ellers har jeg ikke blitt testet for noe.

Jeg vet om tilbudet til balderklinikken, men foreløpig har jeg ikke økonomi til å reise dit for å ta testene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...