Gå til innhold

EU-godkjenning


ninuska_

Anbefalte innlegg

For en stund siden, knuste sidespeilet og jeg kjøpte et sånn uekte speil, "bølgete speil" man klipper til og limer over det knuste speilet. Jeg ser helt fint på det. Det er selvfølgelig ikke like bra som et ekte speil, men det fungerer helt fint. Det jeg lurer på nå, jeg må på eu-godkjenning. vil dette komme gjennom eller vil bilen ikke bli eugodkjent pga dette? Er det noen som vet sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok en 2'er feil vil jeg tro.. Så det bør du få fikset før du tar den på kontroll. Kanskje den som godkjenner lar det gå som 1'er feil, men better safe then sorry ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på disse feilene? Jeg har aldri hatt bil før, min første godkjenning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1'er feil blir merket som "fikses av eier, men godkjent". og 2'er er en ikke fullt så alvorlig feil, men må fikses før den godkjennes, mens en 3'er er alvorlig feil, som da også må fikses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så farlig å ha et uekte speil man ser ut av at det blir en 2'er feil? For jeg ser alle bilder når jeg skal skifte fil osv, som om det skulle vært ekte, bare bittelitt dårligere. Men jeg får vel bytte det.. Jeg vet ikke helt hvor jeg får tak i kun speilet på sidespeilet? Jeg har sett på biltema, men der finner man bare deler til å bytte hele sidespeilet.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en defekt i et tilbehør til bilen som er påbudt å ha, så det blir nok sett på litt alvorlig.

Kan jo se på bilhøggern om de har et sidespeil, og du kan alltids bare spør der du skal ta godkjenning om hvor alvorlig de ser på saken. Her jeg bor er det ihvertfall litt forskjell på hvor snill de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn har et knust sidespeil. Det ble påpekt på Eu kontroll, men han trengte ikke fikse det får å få bilen godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet er at man ser bakover. Og det gjør man med 2 sidespeil og et speil inni bilen. Om et er ødelagt skal ikke bilen få kjøreforbud for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser helt fint bakover med disse kravene. Jeg ser i speilet som ikke er ekte speil, men jeg vet jo at det ikke er et ekte speil. Jeg kan ta av dette uekte speilet og ha et knust sidespeil; men jeg ser på det slik at det er bedre å ha et HELT sidespeil som ikke er av ekte glass enn et knust et av ekte glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet er at man ser bakover. Og det gjør man med 2 sidespeil og et speil inni bilen. Om et er ødelagt skal ikke bilen få kjøreforbud for det.

Ingen har sagt at hun for kjøreforbud av det. 3'er feil er kjøreforbud.

Må nesten legge til at en mekanikervenn av meg mente det var en 2'er feil, så man skal aldri si aldri. Måtte nesten spør sist jeg møtte han :fnise:

Det burde finnes en konkret liste over hva som er hva. Laaang liste.

Endret av pittie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så man får feil selv om man ser bra ut bak? Pga det ikke er et ekte speil? Bare så jeg får det klart. Skal gå og finne speil nå snart, om jeg finner det :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått på EU-kontroll uten å gjøre noe med bilen først. Deretter fikser du toerfeilene og får bilen ettergodkjent. Enerfeilene kan du drite i, så lenge du måtte orke.

Det er billigst sånn i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, etterkontroll pleier å koste 200-300 kroner. Samme beløpet om du har 1 eller 8 toerfeil. Men det lønner seg trolig, i stedet for å reparere ting som uansett hadde blitt godkjent

Jeg tror nemlig du kun får enerfeil på speilet, hvis det i dag fungerer til å se andre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det fungerer helt fint, selv om det ikke er et ekte speil. Det er ikke helt perfekt, men jeg føler at jeg har full kontroll. Jeg ser hvor langt unna bilene er, om det er biler i den filen osv.

Da skal jeg prøve å eugodkjenne først. Takk for hjelpen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...