Gjest Gjest_Jente19_* Skrevet 2. november 2008 #1 Skrevet 2. november 2008 Hei! Jeg er en 19 år gammel jente.. Har nettopp funnet ut at jeg har stor risiko for blodpropp, og derfor bør holde meg unna p-piller. Dette er egentlig ikke noe nederlag for meg, da jeg har reagert kraftig på alle typer jeg har prøvd (feks. Yasmin og Cerazette). Det jeg lurer på, er hvilken prevensjon jeg bør bruke nå?(ønsker ikke å bruke kondom). Jeg bør jo holde meg vekk fra alle hormonbaserte prevensjonsmidler.. Har hørt mye om Ladycomp/babycomp, men både mye positivt og negativt.. Så jeg er svært usikker på dette. Noen som har noen erfaringer/formeninger? Jeg lurer også på kobberspiral?? Setter stor pris på alle svar!
Saeria Skrevet 2. november 2008 #2 Skrevet 2. november 2008 Har du en stabil syklus kan ladycomp være et greit alternativ. Når man har eggløsning vil man skille ut eggløsningsslim, i tillegg til at basaltemperaturen i kroppen øker. Se www.pernille.info Dersom du føler det er litt usikkert, og det definitivt IKKE passer at det skulle skje et uhell, så ville jeg vurdert å prøve spiralen først. Jeg bruker Pearly (enklere variant av ladycomp) og er fornøyd så langt. Det til tross for at syklusen ikke har stabilisert seg etter prevensjonsslutt i mai. Jeg og mannen bruker kondom når jeg har gule og røde dager. Jeg reagerte på kobberspiralen. Slimhinnene ble irriterte, noe som medførte daglige småblødninger. Derfor tok jeg den ut.
LilleSiri Skrevet 2. november 2008 #3 Skrevet 2. november 2008 HVorfor ikke kondom? funker da vitterlig utmerket og har ingen bivirkninger.
Silje Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Hei, i denne artikkelen finner du en oversikt over alle prevensjonsalternativene du har i tillegg til kondom. Så vet du i det minste hva du har å velge mellom: http://www.kvinneguiden.no/magasin/helse/p...asser_deg/57099
Gjest imli Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 Kobberspiral er vel ikke anbefalt hvis du ikke har født barn. Ellers så har du ladycomp, eller pessar.
Gjest imli Skrevet 3. november 2008 #7 Skrevet 3. november 2008 Mange leger har gått fra den regelen nå. Har de? Hmm,det står jo t.o.m i pakningsvedlegget til spiralen at den ikke anbefales til kvinner som ikke har født. Livmoren er jo mye mindre på dem som ikke har født, og spiralen vil jo da ta opp mere plass hos dem, og irritere mer...
Saeria Skrevet 3. november 2008 #8 Skrevet 3. november 2008 Jeg var selv blant dem som fikk kobberspiral, men var også en av dem som fikk irriterte slimhinner av den. Men jeg vet om et par jenter som har fått den, uten at det har skapt noe problemer for dem i etterkant.
Gjest Sisu Skrevet 3. november 2008 #9 Skrevet 3. november 2008 Det finnes jo også en minipille som heter Conludag, men den må tas veldig regelmessig for å være noenlunde sikker... Og her står det forresten litt mer om kobberspiral.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #10 Skrevet 4. november 2008 Hei, i denne artikkelen finner du en oversikt over alle prevensjonsalternativene du har i tillegg til kondom. Så vet du i det minste hva du har å velge mellom: http://www.kvinneguiden.no/magasin/helse/p...asser_deg/57099 Alle? Femcap, femidom, FAM (ovusoft, ladycomp osv), pessar og sterilisering mangler. Det er sikkert flere, men dette er de jeg kommer på i farten.
Saeria Skrevet 4. november 2008 #11 Skrevet 4. november 2008 Pessar er omtrent umulig å få tak i her i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #12 Skrevet 4. november 2008 Pessar er omtrent umulig å få tak i her i Norge. Vanskelig å få tilmålt ja, men bestille går an via nett heldigvis. Mener også at apoteker er pliktige til å ta det inn, men det er eg ikke 100 % sikker på. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...0&hl=pessar Idioti at mange må på sykehus for å få det ordnet, men med nok "mas" hos gynekologer så vil det forhåpentligvis bedre seg.
Saeria Skrevet 4. november 2008 #13 Skrevet 4. november 2008 Desverre har ikke apotekene plikt til å ta det inn. Min lege ringte til flere, og de hadde sluttet for årevis siden. Derfor valgte jeg til slutt FAM.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #14 Skrevet 4. november 2008 Desverre har ikke apotekene plikt til å ta det inn. Min lege ringte til flere, og de hadde sluttet for årevis siden. Derfor valgte jeg til slutt FAM. Ja, det kan være du har rett i at apotekenes leveringslikt ikke omfatter medisinsk utstyr. Takk og lov for internett
Gjest imli Skrevet 4. november 2008 #15 Skrevet 4. november 2008 Jeg fikk målt til pessar hos legen... Det finnes på apoteket her.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #16 Skrevet 4. november 2008 Jeg fikk målt til pessar hos legen... Det finnes på apoteket her. Hvilket apotek? (kjede, sted vil bli ganske så informerende om du bor på et lite sted) Greit å vite for andre med tanke på hvor plundrete det kan være Og hvor får du kjøpt sæddrepende middel? Det er mange nettbutikker, men praktisk å vite om noen som andre har gode erfaringer med
Gjest imli Skrevet 4. november 2008 #17 Skrevet 4. november 2008 Hvilket apotek? (kjede, sted vil bli ganske så informerende om du bor på et lite sted) Greit å vite for andre med tanke på hvor plundrete det kan være Og hvor får du kjøpt sæddrepende middel? Det er mange nettbutikker, men praktisk å vite om noen som andre har gode erfaringer med Apotek 1...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå