Gå til innhold

Vurderer å bli fosterforeldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Før je gtok for meg alle problemstillingene som du har, ville jeg undersøkt om dere i det hele tatt kommer i betraktning som fosterforeldre. Gjør dere ikke de tkan du spare deg en hel masse bekymringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungene er så store at dere kan ta dem med i prosessen. Forklar situasjonen, hør hva de synes og ta det derfra.

Skrevet

Kan ikke datteren få tv-rommet som sitt rom de få dagene hun er hos dere? Etter hva jeg skjønner er hun ikke mye hos dere når hun er der.

snakk med både 12 og 14 åringen så kommer dere sikkert frem til en løsning alle er fornøyd med. Evt i siste fall så vil kanskej 12 åringen gi fra seg sitt rom og ta tv stuen (er vel "bare") å ta ned plakater og flytte alle gutte-tingene..

Skrevet
Før je gtok for meg alle problemstillingene som du har, ville jeg undersøkt om dere i det hele tatt kommer i betraktning som fosterforeldre. Gjør dere ikke de tkan du spare deg en hel masse bekymringer.

Nå plasserer man vel barn hos slektninger så godt det lar seg gjøre, så det skal ganske mye til å ikke få overta ansvaret om det ikke er en hel drøss med slektniger som slåss om det..

Skrevet

Nå er jo alle tennåringer forskjellige, men det å dele rom med et søsken av et annet kjønn er ikke nødvendigvis ille. Broren min er 3 år eldre enn meg, og på hytta hadde vi et felles rom. Jeg tror det var en eller to sommre hvor det var litt pinlig, men vi klarte oss jo helt fint for det. Ingen av oss vurderte å ikke bli med på hytta bare fordi vi ikke hadde eget rom. På ferie hendte det også ofte at vi delte rom, dersom det ikke gikk å booke familirom.

Jeg synes det er flott at dere vil ta til dere niesen deres. Prat med barna, og hør på hva slags løsninger de vil komme med. Det er kommet noen gode forslag her, og bare dere kan vite hva som er best for dere.

Gjest Gjest_Molly_*
Skrevet

Da har vi snakket med barna, og de stilte seg positive til at kusinen deres kan flytte til oss. :)

Vi luftet dette med at kusinen må få rommet til en av dem, og at enten de to søsknene må dele med hverandre eller en av dem dele med kusinen. Vi lot spørsmålet ligge litt åpent, sånn at de kan tenke over det. Men begge aksepterte at det ville være en nødvendig ting.

Så da er vi et steg videre på veien. Vi har også snakket med barnevernet, men har fått beskjed om å avvente litt. Vi håper så inderlig at dette lar seg ordne.

• 2 år senere...
Skrevet

Snakk med jenta, og forklar situasjonen. Kanskje foreslår hun selv at hun kan dele rom med broren eller kusina de nettene det gjelder. En fjortenåring er vel stor nok til å forstå dette, og "ofre" seg litt?

Om dere tar barna med i prosessen tror jeg i alle fall det er mindre sannsynlighet for at de føler seg presset ut (i forhold til om de kommer en dag og plutselig har mistet rommet sitt)

Jeg er ganske uenig i at en skal behøve og ofre seg litt. Enten det er storesøster som må ofre seg for lillebror eller verre slik som dette. I en fosterfamilie er det viktig at ikke noen må ofre seg. Det kan være tungt og plutslig måtte dele omsorgspersoner.

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har en niese på 13 som med stor sannsynlighet vil bli tatt ut av hjemmet sitt snart for å bli plassert i fosterhjem. Vi har lyst til å søke om å få bli hennes fosterforeldre, sånn at omstillingen skal bli minst mulig for henne. Da får hun bo hos noen hun kjenner og som hun vet er glad i henne. Det finnes ingen andre slektninger/omgangskrets som kan være fosterfamilie for henne enn oss.

Men så er det sånn da at mannen min har to barn som bor hos oss annenhver helg. (Etter deres eget ønske, vi ville gjerne at de hadde bodd hos oss annenhver uke eller på heltid) De har hvert sitt rom hos oss. Hvis deres kusine skal bo hos oss på heltid blir det naturlig at hun får et av rommene til full disposisjon. Da må et av stebarna mine enten dele rom med henne annenhver helg, eller stebarna må dele rom med hverandre.

Jeg er redd barna vil føle seg skviset ut av farens hjem, og da særlig den av dem som opplever at kusinen får overta rommet deres. Men samtidig så synes jeg det blir litt feil å ikke kunne stille opp for kusinen deres i en så alvorlig situasjon bare pga romfordeling annenhver helg.

Hva ville dere gjort?

Minstekrav for et fosterbarn må være å ha sitt eget rom. De andre barna er der kun annenhverhelg,og kan dele rom. Nå sier du ikke noe om alderen på de andre barna,men en tenåring bør få ha sitt eget rom i fred.

AnonymBruker
Skrevet

Ehh. Saken er nok avgjort nå. Tråden ble startet i 2008!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...