Gjest Gjest. Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 Må man undersøkes av en gynekolog når man er 16, eller husker ikke helt alderen, men altså må man det, er det sånn at du liksom tvinges til det?
Gjest TittTitt Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 Jepp. Du blir hentet på skolen når du har time, med lærer og en gynekolog. Vis du ikke går på skole, men jobber, da kommer kommer han/hun der og henter deg. Vis du ikke jobber, da sliter du. Big time! Er jææææævlig viktig å gå der når du blir 16. Må for all del ikke vente lenger, da det skjer saker og ting nedentil når du blir 16 år, og det MÅ undersøkes!
Gjest78 Skrevet 1. november 2008 #3 Skrevet 1. november 2008 Du MÅ aldri, og spesielt ikke når du er 16. Enkelte leger nekter å gi deg p-piller for mer enn ett år (evt. 3) hvis du ikke lar deg undersøke. Og alle 25-åringer oppfordres per brev til å ta celleprøve (og det BØR man absolutt gjøre). Men det er nok sikkert enkelte som går gjennom hele livet uten å ta en eneste GU.
lillesky Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 Ingen som tvinges til gynekolog. Man kan gå hele livet uten å gå til gyn, men tror neppe det er smart. De fleste går til gyn når de er ca. 23, eller når de begynner å bli seksuelt aktive.
Irmiel Skrevet 3. november 2008 #6 Skrevet 3. november 2008 Ingen som tvinges til gynekolog. Man kan gå hele livet uten å gå til gyn, men tror neppe det er smart. De fleste går til gyn når de er ca. 23, eller når de begynner å bli seksuelt aktive. Hvorfor akkurat 23? :/ Jeg fylte 17 i september, og jeg har enda ikke vært hos gynekolog
Gjest Stjernedryss Skrevet 3. november 2008 #7 Skrevet 3. november 2008 Ingen som tvinges til gynekolog. Man kan gå hele livet uten å gå til gyn, men tror neppe det er smart. De fleste går til gyn når de er ca. 23, eller når de begynner å bli seksuelt aktive. Tall tatt rett ut fra lufta eller? Jeg antar de fleste går til gynekolog første gangen i forbindelse med p-piller eller at man har vaginale plager.
lillesky Skrevet 3. november 2008 #8 Skrevet 3. november 2008 Tall tatt rett ut fra lufta eller? Jeg antar de fleste går til gynekolog første gangen i forbindelse med p-piller eller at man har vaginale plager.Nei. Men det var visst 25. http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad...livmorhalskreft
Gjest78 Skrevet 3. november 2008 #9 Skrevet 3. november 2008 Nei. Men det var visst 25. http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad...livmorhalskreft Jeg har absolutt inntrykk av at de fleste går før de er 25, selv om det er først da du blir oppfordret til å ta celleprøve. Anbefalinger jeg har fått hos lege har vært ca hvert 3. år hvis du har fast partner (fra første gang da jeg var ca 19), oftere hvis man skifter eller hvis det er noe spesielt (uregelmessige blødninger, smerter etc.)
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #10 Skrevet 4. november 2008 Nei. Det er snakk om at det skal bli slik pga kjønnslemlesting, og at de da vurderer ta alle i samme slengen pga å undersøke for overgrep (de overser elegant at svært få overgrep kan oppdages etter et par dager/uker). Men det er ikke slik ennå, men jeg forstår godt hvor du har fått det inntrykket.
Gjest LanaLane Skrevet 4. november 2008 #11 Skrevet 4. november 2008 (endret) Jeg gikk til fastlegen i år (er 23) og spurte om GU men fastlegen sa jeg ikke trengte det før jeg var 25. Nå har jeg vært i fast forhold i 3 år, men det spilte visst ingen rolle. Edit:skriveleif Endret 4. november 2008 av LanaLane
Gjest Sativa Skrevet 4. november 2008 #12 Skrevet 4. november 2008 Jeg har vært "regelmessig" hos gynekolog siden jeg var 16. Det var vel mest mamma som sa at jeg måtte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå