Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har veldig lyst til å bli fengselsbetjent.

lurer på om det er vanskelig å komme inn? ser de på tidligre karakterer o.l., eller ser de bare på opptaksprøva?

lurer også på om det er noen som er fengselsbetjenter, og som vil fortelle litt om sin hverdag og yrke generellt? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet noen år i fengsel og er nå under utdanning. Jeg kan ikke si noe om det er vanskelig å komme inn karaktermessig, for de velger å innkalle folk etter litt andre kriterier.

F. eks. er alder viktig. Jo eldre du er, jo bedre. De ønsker seg folk som har litt forskjellige erfaringer. I mitt kull er snittalderen ca. 28 år. Det betyr at noen hos oss er nærmere 40, og noen er ca 22. I tillegg er det en fysisk opptaksprøve, men den er det bare å bestå.

Det som er verst for de fleste er intervjuet. Men der er det om å gjøre å holde hodet kaldt og være rolig og ærlig.

Under utdanningen har du en veileder som skal observere deg og gi deg tilbakemeldinger på deg som person og den jobben du gjør. Det er veldig ok. Den personen kan du snakke med absolutt alt om.

Når det gjelder jobben kommer det an på i hvilket fengsel du jobber. Generelt i Kriminalomsorgen er det veldig godt arbeidsmiljø. I mange fengseler er det også et veldig godt innsattemiljø, og der jeg jobber bruker vi mye tid på å være sammen med de innsatte. Det er skikkelig ok, og utrolig lærerikt.

Jeg kan bare skryte av jobben. Det blir veldig kollegialt, for det aller, aller meste som skjer på jobben kan du ikke fortelle utenforstående om. Det gjelder også kjæreste, ektefelle osv..

Dersom du lurer på flere ting er det bare å spørre.

Skrevet

tusen takk for svar :)

lurer litt på hva du egentlig gjør i jobben ?

lest at man bør prøve seg litt i jobben med en sommer jobb eller noe, må man da også være over 21?

Tenker meg at jeg skal ta de fagene som trengs for å søke, evt. påbygg. Så muligens ett år der jeg kan "prøve ut yrket" ? Hva syntes du? :)

Skrevet

Det er selvfølgelig litt forskjellig etter hvilket fengsel man jobber ved, og hvilken type avdeling. Enkelte avdelinger er "tyngre" enn andre, som f. eks. å jobbe i en varetektsavdeling. Der skal man både aktivisere folk som sitter isolert, eller gripe inn når de fyrer på eller knuser cellene sine eller bare trenger noen å prate med. Det er viktig å jobbe imot isolasjonsskader, som er viktig for å forhindre at de innsatte skal skade seg selv.

På fellesskapsavdelinger kan de innsatte bevege seg fritt i sin korridor, besøke hverandre og noen steder er det kjøkken. Noen steder deltar ikke betjentene mens andre plasser er betjentene mye ute i fangemiløjet og deltar med å se film, spille kort, prate og observerer. Og selvfølgelig snakke med de som trenger det.

På åpen avdeling går man gjerne i sivilt og er ikke restriktivt. Fanger som er der kan ha permisjoner og noen steder kan de jobbe eller gå på skole utenfor murene.

Så dagene og ukene består i å låse folk ut og inn av cellene, telle dem, kontrollere cellene for ulovlige gjenstander og stoff, kroppsvisitasjon når det trengs, observere adferd, loggføre, drikke kaffe, snakke med innsatte, veilede dem i lover og søknader, bistå kolleger som trenger det, sette grenser, diskutere filleting, korrigere uønsket adferd (roping inne, dårlig hygiene)

Du må fylle 21 det året du søker som sommervikar. Det er en veldig fin måte å få et innblikk i en verden som ellers er nokså lukket for resten av samfunnet. Du lærer utrolig mye om deg selv og om mennesker, en lærdom veldig mange kunne gjort nytte av. Du blir mer tålmodig og konsekvent av dine erfaringer. Men passer du ikke til jobben, så får du veldig klar beskjed om det. Det viktigste er å være ydmyk i forhold til at du skal jobbe med folk som har lang erfaring i å jobbe med mennesker. De krever respekt og er en fantastisk flott gjeng som man kan lære utrolig mye av.

Jeg vet ikke hvor gammel du er eller hvilket fengsel som vil være aktuelt for deg å søke på. Men du kan også prøve å søke om å få være "ekstrahjelp" ellers i året også og da kan du jobbe der mens du tar fag og påbygning.

Skrevet

hei, tusen takk for ett fantastisk svar :) Følte jeg fikk svar på alle mine spørsmål nå, det var fint.

jeg er enda bare 18 år, og har Helsefagarbeideren bak meg(uten læretid). Det aktuelle fengselet ville vel vært Skien fengsel, men det må jeg vel se ann nærmere 21-års alderen(om det blir noe flytting).

Gleder meg veldig til å prøve det ut, føler at dette er noe jeg kunne passet til og trivdes med(uten at jeg har prøvd med med det enda). Jobber med barn nå(barneskole), og merker at det er barn med attferdsproblemer som er min ting der(uten at det er det samme som i ett fengsel, men kanskje litt det samme i barneformen).

Igjen: tusen takk for svar, glader meg til jeg blir eldre! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...