Gjest Moki Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 Jeg lurer litt på hva som er reglene på dette med samvær og betaling av bidrag. Min samboer har en sønn som er hos oss annenhver helg. Samværet er satt til 4-8 netter i måneden. Vi skulle gjerne sett mye mer til gutten, men ordningen er slik etter guttens eget ønske. Nå er det sånn at guttens mor ofte lar han være hos henne selv om far har samværshelg. Far ønsker å se sønnen mest mulig, men barnet liker ikke å være borte fra moren sin og vil ofte ikke komme til far. (Det går helt fint når han bare kommer til oss, det er hentingen som er problemet) I sånne situasjoner kan mor ofte si at "han trenger ikke være med deg, han kan være her" mens barnet hører på, og så vil ikke far tvinge barnet med seg. Det er synd at samværet blir begrenset på denne måten, men vi jobber langsiktig med å gjøre hentesituasjonen mer lystbetont sånn at gutten ikke nekter på å bli med. Men så er det den økonomiske biten da, som faktisk er veldig viktig for oss. Vi har ikke mer enn vi trenger. Dersom samværet blir mindre enn de fastsatte 4-8 netter pr mnd enkelte måneder, kan mor kreve mer bidrag? Selv om det er hun som oppmuntrer og tillater dette?
gullet76 Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 (endret) Mindre samvær er i utgangspunktet = mer barnebidrag. Men her syns jeg virkelig faren skal sette foten ned. Moren kan ikke komme med slike uttalelser foran barnet. Nå forstår jeg ikke helt hva problemet med hentingen er? Er det at moren er tilstede når han henter? I så fall hva med å hente direkte fra barnehage/sfo? Ta kontakt med familievernskontoret og be om tvungen mekling, for å komme frem til en god avtale. Utrolig frusterende med biomor som prøver å ødelegge samværet... Jeg er biomor selv, men sliter med det motsatte. Vil at faren skal ha ungene oftere, men han ønsker ikke dette. Endret 1. november 2008 av gullet76
Gjest ts Skrevet 2. november 2008 #3 Skrevet 2. november 2008 Far er livredd for å komme i direkte konflikt med moren, fordi han vil ha et best mulig samarbeid med henne for sønnens skyld. Derfor godtar han det når hun sier at sønnen kan være hos henne, og så kommer han selv skuffet hjem uten gutten. Det hender også ganske ofte at mor sier at "jeg og sønnen har planlagt at vi skal gjøre sånn og sånn sammen i kveld" så må far bringe sønnen tilbake til mor mens far har samværet. Han kan jo ikke være "slem" og nekte sønnen noe han allerede har planlagt med mor. Sønnen er 10 år, og han går hjem til mor etter skoletid. Vi har prøvd å få til at han skal ta buss til oss etter skolen, men han føler seg for usikker til det. Dessuten vil han gjerne leke med kamerater etter skoletid, og de bor jo i samme område som mor. Så far må hente gutten hos mor, og da har gutten ofte ikke lyst til å dra derfra. Han er veldig knyttet til moren sin og savner henne veldig når hun er borte på jobbreise. Jeg vil si at gutten har det veldig bra hos oss. Jeg og han har fått et fint forhold der vi kan snakke sammen om det meste. Han og faren har også et fint forhold, men det er langt fra like nært som det gutten har med mor. Jeg skulle ønske far kunne ta dette opp med mor, si at han gjerne vil ha hele samværshelga si. (Tidligere hadde han gutten 50/50, så han synes han allerede har sønnen for lite) Men han er redd han ikke vil komme noen vei fordi mor har holdningen at "hvis sønnen vil være hos meg så må han jo få lov til det".
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2008 #4 Skrevet 2. november 2008 Sønnen er 10 år, og han går hjem til mor etter skoletid. Vi har prøvd å få til at han skal ta buss til oss etter skolen, men han føler seg for usikker til det. Dessuten vil han gjerne leke med kamerater etter skoletid, og de bor jo i samme område som mor. Så far må hente gutten hos mor, og da har gutten ofte ikke lyst til å dra derfra. Han er veldig knyttet til moren sin og savner henne veldig når hun er borte på jobbreise. Kan dere flytte til guttens skolekrets slik at han kan går rett hjem til dere etter skoletid? Og slik at det også blir lettere å være sammen med kompisene etter skoletid? Eller kan faren slutte litt tidligere på jobben når han skal ha samvær og hente gutten rett etter skolen? Kan gutten få ha med kompiser på besøk til dere?
Gjest ts Skrevet 2. november 2008 #5 Skrevet 2. november 2008 Kan dere flytte til guttens skolekrets slik at han kan går rett hjem til dere etter skoletid? Og slik at det også blir lettere å være sammen med kompisene etter skoletid? Eller kan faren slutte litt tidligere på jobben når han skal ha samvær og hente gutten rett etter skolen? Kan gutten få ha med kompiser på besøk til dere? Det er ikke så enkelt å flytte. Vi har vært kjempeheldige og funnet en billig og bra leilighet der vi ikke trenger å sitte oppå hverandre. Der guttens mor bor er det mye dyrere å leie. Vi er på utkikk, men har ennå ikke funnet noe som er aktuelt. (Å bo i ei leilighet med bare ett soverom vil ikke få gutten til å ønske å være mer hos oss) Det vi har gjort istedet er å kjøre gutten fram og tilbake så mye han selv ønsker for å besøke kompiser. Far har dessverre ingen mulighet til å slutte tidligere på jobb. Han har ikke en fleksibel jobbsituasjon, så han må være på jobb til 4 hver dag. Fredager er ekstra vanskelige å ordne seg fri tidligere, for da er det møtetid den siste timen på dagen der alle ansatte må være med. Gutten blir oppfordret til å ta med seg kamerater hjem til oss, enten de vil ta buss alene, bli hentet og kjørt hjem igjen av oss eller hvordan de vil ordne det. Vi inviterer også til at gutten kan ha overnattingsbesøk så mye han vil.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 2. november 2008 #6 Skrevet 2. november 2008 Det er flere momenter her som dere bør tenke på: 1) Far MÅ stå opp for seg selv og sin sønn. Avtalen om samvær er mellom mor og far og dersom det skal fravikes så skal det AVTALES på forhånd uten at barnet er midt i skuddlinjen og hører debatten. 2) Etterhvert som gutten nå blir eldre får han større innflytelse over hvor han ønsker å være. Jo mer samværs sabotasje mor får til jo større er sjansen for at barnet velger å bo mer med henne. Siden dette ikke er hva far ønsker så MÅ han "tvinge" igjennom det samværet som skal være. Neste gang mor endrer samvær pga planer hun har lagt så ville jeg som far fjernet meg fra situasjonen (slik at han ikke også krangler med mor foran barnet). Deretter ville jeg kontaktet mor på telefon og sagt at denne dagen vil far ha tilbake og at fremtidige "planer" skal gjennomføres som bytte. Dersom mor ikke liker dette må hun finne seg i at det blir innkalling til mekling og evt. rettsak for å fastslå / sette opp ny samværsavtale. Jeg aner ikke hvorfor enkelte menn er så konfliktskye, men det er ingen tvil om at i dette tilfellet så blir det utnyttet og det er far og barn som blir skadelidende - mens mor bare kommer til å flytte grensene til fordel for seg selv hele tiden. En voksen forelder vil innse at et barn trenger begge sine foreldre og at sabotasje av denne sorten er skadelig for barnet og på lang sikt garantert skadelig for en selv. Men kortsiktig får en jo skadet en annen part som hevn, eller hva det nå er. Man glemmer at man også skader sitt barn. Og ja - dessverre opererer NAV med noe som heter "faktisk samvær" - det betyr carte blanche for ens eks til å bryte samværsavtaler for deretter å kreve (øket) bidrag. Så det er i fars interesse å sørge for at avtalt samvær blir opprettholdt også av denne grunn.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2008 #7 Skrevet 2. november 2008 Og ja - dessverre opererer NAV med noe som heter "faktisk samvær" - det betyr carte blanche for ens eks til å bryte samværsavtaler for deretter å kreve (øket) bidrag. Så det er i fars interesse å sørge for at avtalt samvær blir opprettholdt også av denne grunn. Hvis saken har vært i retten opererer ikke NAV med "faktisk samvær". Da betales bidrag utfra det som ble bestemt i retten, selv om faktisk samvær er mye mindre. Samværsforeldre kan spekulere i dette. Gå til sak. Kreve mye mer samvær enn de har planer om å praktisere, og dermed betale mye mindre bidrag enn de egentlig skal.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 2. november 2008 #8 Skrevet 2. november 2008 Hvis saken har vært i retten opererer ikke NAV med "faktisk samvær". Da betales bidrag utfra det som ble bestemt i retten, selv om faktisk samvær er mye mindre. Samværsforeldre kan spekulere i dette. Gå til sak. Kreve mye mer samvær enn de har planer om å praktisere, og dermed betale mye mindre bidrag enn de egentlig skal. Men nå står det ingen steder her at de har vært i retten.
Gjest ts Skrevet 2. november 2008 #9 Skrevet 2. november 2008 Det har ikke vært noen rettsak nei. Mor og far har alltid ordnet med bidrag og samværsordninger på privat basis.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2008 #10 Skrevet 2. november 2008 Men nå står det ingen steder her at de har vært i retten. Mitt innlegg var en kommentar det det du skrev om NAV og "faktisk samvær". Og jeg mente heller ikke å anbefale rettsak. Det beste er å samarbeide og å være fleksible begge veier.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå