Gå til innhold

Mensenkopp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg får rett og slett ikke til å sette inn koppen ordentelig. Jeg har bare fått lekkasje, hver gang. Jeg har mooncup og divacup. Mooncupen er mindre og lengre stilk, så jeg tør å dytte den ekstra godt inn. Men den er hardere enn divacupen, så den presset for mye på urinrøret/blære, og det kjentes ut som jeg måtte pisse hele tiden. Divacupen er mye mykere, og den går bra selv om den er større.

Problemet er altså å sette den inn korrekt. Jeg har sett på link til foldeteknikk, og C-fold passer best, da løser den seg mest opp. Men jeg tror altså den aldri folder seg helt ut. Og jeg har trykt inn cupen så langt jeg klarer, og prøver så godt jeg kan å snurre den litt rundt, slik at den skal folde seg ut helt. Men for å få til den snurringen så trenger jeg tre fingrer, og det er så trangt og vondt at jeg ikke står ut snart.

Tips og hjelp til å få satt cupen inn riktig trengs snarest!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke heller lese den uendelig lange menskopp-tråden som finnes her fra før, der står det jo massevis av tips mot lekkasje. Du får nok neppe noe nytt på denne måten, det meste er jo allerede sagt der massevis av ganger!

Skrevet

Les den lange tråden ja.

Men uansett, du sier du trykker koppen inn så langt du klarer? Da er det hvertfall ikke rart det blir lekkasje, for den skal IKKE langt inn, bare rett innenfor. Sikker på at du har lest bruksanvisninga i det hele tatt?

• 2 uker senere...
Skrevet

Det var helt bevisst å poste en ny tråd, rett og slett for å få svar på et spesifikt problem. Det var bare én annen tråd om mensenkopp, og det var i utgangspunktet en generell debatt om mensenkopp.

En annen ting er at jeg ikke har tid til å lese meg gjennom 30 sider for å kanskje få et svar på en veldig konkret problemstilling i en ellers veldig generell tråd om mensenkopp. Det har vært uendelig antall tråder om forsinket eller uteblitt menstruasjon, som er samme spørsmål om samme spesifikke problem, men folk får da svar på det om igjen og om igjen? Så det må da kunne gå an å få lov til å lage en ny tråd om et spesifikt problem om mensenkopp når det kun finnes én tråd om mensenkopp (som i utgangspunktet er en generell debatt) i forumet?

Problemet er nok ikke at jeg setter den for langt inn. Samme hvor langt jeg trykker den inn, så stikker tuppen nesten ut likevel. Trimmet vekkk siste rest av stilken, så langt som jeg kunne, så nå irriterer den ikke skjedeåpningen lengre. Så den sitter så langt ned som den skal.

Jeg fikk et tips som fungerte godt nok til å få vekk den verste lekkasjen: Vri den rundt når den var halveis eller nesten inni. For det er ikke så lett å få sjekket om den folder seg helt ut når den er på plass. Men jeg mistenker at den fortsatt ikke folder seg helt ut, rett og slett fordi det ikke er plass til å folde seg nok ut der den bare er halvveis inni. Jeg prøver å vri så godt jeg kan etter den er satt helt inn også, men det synes jeg fortsatt er veldig vanskelig. Men det har altså blitt mye bedre etter å få vri den rundt før den er helt inni. Jeg får fortsatt lekkasje, men dog veldig små lekkasjer. Men skulle ønske å kunne få droppet truseinnleggene helt.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg pleier å kjente rundt divacupen med en finger for å sjekke om det er helt foldet ut. Dersom den er sammenklemt bare presser jeg og klemmer til den folder seg helt ut. Den skal ikke presses langt inn nei, men når min sitter riktig glir den i hvertfall automatisk helt inn så den sitter innerst i skjeden rundt livmortappen. Jeg synes det er ok å lage en ny tråd, blir jo mye å lese gjennom når man bare har et konkret spørsmål man lurer på. En ekstra tråd plager jo ingen uansett, dessutten fortjener jo menskoppene mye oppmerksomhet ;)

Skrevet

Eek! Håper ikke jeg sliter mye med min når den endelig kommer. :/

• 2 måneder senere...
Skrevet

Finnes det noen som har flere forslag? Det lekker nesten alltid. Kjenner rundt med fingeren etter den er satt inn. Den er "foldet ut" men er litt flatklemt virker det som. Sikkert derfor den lekker. Men noen tipd til å få den fullt utfoldet? Tips om å vri rundt litt før full innsetting gikk ikke helt bra.

• 7 måneder senere...
Skrevet
Finnes det noen som har flere forslag? Det lekker nesten alltid. Kjenner rundt med fingeren etter den er satt inn. Den er "foldet ut" men er litt flatklemt virker det som. Sikkert derfor den lekker. Men noen tipd til å få den fullt utfoldet? Tips om å vri rundt litt før full innsetting gikk ikke helt bra.

hei ! har samme problem... får den ikke helt tett. Funnet løsning som funker ?

Skrevet

Jeg hadde samme problemet før, men mye mindre nå, av en eller annen grunn, og jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg har både diva og mooncup. Enkelte ganger klarer jeg bare ikke få divacupen til å folde seg ut, men da prøver jeg mooncupen isteden. Men nå går det som regel veldig bra hver eneste gang, uten lekkasje. Jeg tror kanskje det har med plasseringen av livmortappen å gjøre. At denne beveger seg litt rundt, og at man må vite hvor den sitter. Jeg synes ofte divacupen suger seg fast veldig fort uten at jeg vet helt om livmortappen er innenfor åpningen. Hvis den sitter litt på skrå blir det jo lekkasje. Jeg tror kanskje jeg skyver koppen mer nedover nå enn før, og at det kan hende det er derfor. Jeg klarer ikke kjenne hvor min egen livmortapp er, kanskje du kan kjenne din? Ellers er dette et mysterium, jeg begynner å få ganske god trening med enkelte ganger får jeg det altså likevel ikke til. Skulle gjerne visst mer om hvordan det fungerte ...

Sorry manglende råd, men sånn er det. Jeg håper vel bare at det bedrer seg hos deg også!

Skrevet

Jeg har en Mooncup og har aldri hatt problemer i det hele tatt saa jeg har ikke saa mange raad aa komme med, men jeg bare lurer paa om du har kjoept rett stoerrelse? Som du beskriver det hoeres det jo nesten ut som om den er for stor.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har både diva og mooncup. Med divaen må jeg være spesielt nøye og passe på at den åpner seg opp før jeg har satt den helt inn. Hvis ikke kommer den på siden av livmortappen og dermed vil jo alt komme utenfor. Det er litt lettere å plassere mooncupen riktig siden den er kortere og ikke så lett legger seg på siden av livmortappen.

Poenget er at du må vite hvor livmortappen er og så må du sentrere cupen inn mot denne! Når min diva ikke åpner seg og jeg stikker fingeren inn for å kjenne etter så kan jeg kjenne at tappen er på siden av koppen.

Kjenn etter så kanskje du oppdager at det er det som er problemet!

Skrevet

Får jeg bare skyte inn et sp.mål og spørre hvor mooncup kjøpes? :) (eller diva.. men virker som om mooncupen er den best likte?)

Skrevet (endret)

kjøpte min divacup på nett. fant en link her på kvinneguiden...men husker ikke helt nettsiden.

må kanskje kjøpe mooncup hvis den er enklere å få på plass...gir snart opp og går over til ob igjen !

Endret av Dyveka
  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Annette_*
Skrevet

Jeg har en Lunette menskopp i den største størrelsen, og det blir likevel lekkasje og forskyvning hver gang.. :sukk:

Selv om jeg dytter den et stykke opp (slik at stilken er like innenfor skjedeåpningen) renner blodet utenom koppen.. :frustrert:

Hver gang jeg bruker den passer jeg på at den folder seg skikkelig ut. Men etter en stund plasserer den seg skjevt (merker det fordi stilken begynner å stange mot skjedeveggen).

Noen andre som opplever dette, evt.vet hva det skyldes?

:tristbla:

Dessuten er det utrolig vanskelig og vondt å kjenne etter med fingrene om den sitter på plass, og når den skal tas ut.

Så hittil er jeg ikke imponert over menskoppen.

(Men fint at så mange andre kan bruke det uten problemer).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...