Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 (endret) Heija! Da skal jeg begynne med p-piller igjen, og har et lite spørsmål. Jeg har brukt Yasmin så lenge, at nå vil jeg gjerne prøve et annet merke. Det er også viktig for meg å kunne hoppe over/kutte ut menstruasjonen helt i lengre perioder. Er det noen som vet om det har noe å si om man bruker monofasiske, to-fasepiller, tre-fasepiller eller østrogenfrie piller i den forbindelse? Også lurer jeg på om noen vet om p-staven Implanon er monofasisk, siden den bare inneholder Etonogestrel + hjelpestoffer? Jeg fikk mye bivirkninger av den, som jeg ikke fikk på Yasmin som er kombinasjonspille (det er vel det samme som to-fasepille? Eller tre-fase?) Betyr det at jeg vil få bivirkninger av det meste som er monofasisk? Hvis jeg har misforstått helt her, må dere gjerne rette på meg, alle innspill og tips mottas med takk :o) Lurer også på om noen kanskje vet om en oversikt over hvilke piller som er på markedet i Norge? Jeg finner bare oversikt over hvilke prevensjonsmetoder vi har... *dårlig på googling* :o) Endret 1. november 2008 av ~Fantabulous_kitten~
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 Monofase vil si at alle pillene har samme hormoninnhold. Tofase vil si at det er to forskjellige piller og trefase vil si at det er tre forskjellige piller, med forskjellig mener jeg som har ulikt hormoninnhold. Yasmin er en monofasepille, men den inneholder f.eks. mer hormoner enn yasminelle som også er en monofasepille. Å utsette mensen er enklest med en monofasepille. I dag er det vel ikke lenger noen trefasepiller igjen på markedet. Alternativet er Synfase som er en tofasepille.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 1. november 2008 #3 Skrevet 1. november 2008 Åh, så det er det det betyr jah... takk for oppklaringen :o) Og takk for svaret forøvrig! :o)
Nienna83 Skrevet 1. november 2008 #4 Skrevet 1. november 2008 Sorry off topic, men tickeren din sier det er 360 dager til du får se din forlovede igjen og så skal du nå begynne på p-pillen?
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #5 Skrevet 1. november 2008 Sorry off topic, men tickeren din sier det er 360 dager til du får se din forlovede igjen og så skal du nå begynne på p-pillen? Jeg går på p-pillen selv om jeg lever i sølibat. Fordi det reduserer menstruasjonsplagene mine betraktelig, i tillegg til at det er lett å hoppe over den fullstendig. Man er ikke nødt til å ha sex selv om man går på pillen vettu...
Nienna83 Skrevet 2. november 2008 #6 Skrevet 2. november 2008 Hehe, jeg vet jo det.. Skulle gjerne hatt det mot mine menstruasjonsplager selv hadde det ikke vært for alle de andre bivirkningene det gir meg. Beklager min nysgjerrighet
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 2. november 2008 #7 Skrevet 2. november 2008 Gjør ingenting at det er litt off topic :o) Tickeren sluttet å telle ned, forloveden er på besøk nå han :o) Hvorfor det står det er et år til, aner jeg ikke... må vel få tatt den bort.... Og jeg bruker også pillene for å ha mer kontroll osv, ikke bare pga sex :o)
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 3. november 2008 #8 Skrevet 3. november 2008 Har søkt mye rundt på nettet de siste dagene, har jeg forstått det rett når alle kvinner reagerer forskjellig på de forskjellige merkene? Jeg kan ikke tenke "venninna mi kunne bruke Yasmin, da kan jeg det også!", ikke sant? Må bare prøve meg frem? Men en ting; om man har to piller med likt hormonnivå, er de ikke da samme pillen....? Har lest flere steder at man har blitt anbefalt for eks Microgynon istedet for (var det Loette....?)? på apoteket, fordi de var praktisk talt det samme, hvis apoteket var utsolgt for det ene? Hmm, noen som vet? Har jeg skjønt riktig? Og jada, skal til legen imorgen :o)
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #9 Skrevet 3. november 2008 Bivirkninger er veldig individuelt ja, så det er bare å prøve seg fram. Loette og Microgynon inneholder de samme hormonene, men ikke like mye. Yasmin og Yasminelle har også samme hormoner, men ikke like mye.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå