Gjest Proximo Skrevet 31. oktober 2008 #1 Skrevet 31. oktober 2008 Mer korte skjørt som i Italia? Mer ekstremnasjonalisme som i USA? Nei. Som "høyreving," ønsker jeg meg mer av hva faktisk de litt mer mot venstre forfekter i disse, og er gode på i enormt mange andre land også. Motivere. Motivere borgerne til innsats. Kreve noe tilbake. Gjøre folk motivert for å yte sitt lille for å gå fremover som nasjon. Uanset yrke og andre verv. Det er for meg fraværende i norsk politikk. Men vi fant olje. Så kanskje derfor kan vi heller konsentrere oss om å ikke støte velgerne, med kjedelige ting som at alle - som kan - må gidde for at det skal fungere. Vi trenger det jo ikke, helt enda. For dagens politikere føler nok dette som en fight. Føler du det grusomt på jobb hvis du har en leder som er god til å motivere? Hjelper det deg å prestere og så se en større sammenheng? Innerst inne tror jeg de fleste vil svare ja. (Hvis lederen er god) Men samtidig kanskje et litt fremmedgjort spørsmål for en kultur hvor jantelov og cybersjekk av naboens inntekt er på dagsorden til daglig. Evne til å motivere til innsats er uansett mangel hos våre politikere. Og slik har det vært i flere tiår. Ingen andre, uansett hvor dyktig, kan belastes med ansvaret for om du reiser deg opp av en stol. Er tiden inne for å være mer direkte? Kan vi takle det? Vi som satt og så på at Sverige og Danmark kjøpte oss frem og tilbake..? Vi hadde det i oss med "gutta på skauen." Og politikerne som fulgte deretter. Så forsvant det igjen. Igjen er vi i Telemarks flotte natur - som vi også var på 17-1800-tallet - og trener på å treffe hatter fra stokker, men resten av verden bygger nasjoner. Vi er vedens beste? På å drikke oss fulle på olje. Vi må ha ledere som tør og vil. Ikke olje-stolte personer som er gode på å bortforklare.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 Beklager at jeg la inne dette samme dag som Halloween. Tåpelig av meg. får jeg lov å prøve en annen dag, eller er det rett å slett feil forum?
Gjest Bolledeig Skrevet 2. november 2008 #3 Skrevet 2. november 2008 Tråden passer fint inn på generell debatt den, så lar den stå. Fjernet en dobbeltpost. Bolledeig (mod)
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #4 Skrevet 24. januar 2009 ærlighet, moral og bondevett. Tragisk nok.
Riskrem Skrevet 24. januar 2009 #5 Skrevet 24. januar 2009 Entusiasme, ærlighet, "guts" og et positivt syn på fremtiden. Norsk politikk bærer for mye preg av janteloven og det gjør meg kvalm :gjeiper:
Gjest Kynisk Nihilist Skrevet 24. januar 2009 #7 Skrevet 24. januar 2009 Intelligens. Om alle mennesker hadde hatt over 150 i IQ (meg inkludert), så vil jeg tro at et høyere antall mennesker hadde klart å frigjøre seg fra kondisjoneringen av omgivelsene sine, og rent kynisk fokusert på hva som er fordelaktig for seg og sine. Da ville vi nok fått et mer liberalt samfunn, lev og la leve. Folk ville skjønt at forestillinger om rett og galt er meningsløse, og kun et uttrykk for subjektive preferanser, og så ville spillteori avgjort politikken. De ville sett glatt igjennom taktikkeriet til politikerene, enten det er de mer åpenbare utspillene fra f.eks Siv Jensen, eller sleipe saker fra folk som vår eks-statsminister Bondevik. Nasjonalisme er idioti, og av hensyn til personlig velvære, hadde det vært best om vi brant flagget, og sluttet å se på idrett med nasjonal deltakelse. Det ligger til grunn for krig og elendighet. Globalisering tilbyr i sin helhet, mer velverd per arbeidsinnsats, selv om ikke alle arbeidsgrupper drar fordel av å bli utkonkurrert. I en global økonomi, må folk tenke seg om to ganger før de kjører raketter opp i ræva på hverandre. Den dagen mennesker stemmer kun etter egeninteresser, og mindre etter bekymringer om hva saueflokken vil syns om dem, dersom de ikke stemmer på parti xy, det er den dagen jeg vil få deg slagartig bedre.
Gjest Kynisk Nihilist Skrevet 24. januar 2009 #8 Skrevet 24. januar 2009 Entusiasme, ærlighet, "guts" og et positivt syn på fremtiden. Norsk politikk bærer for mye preg av janteloven og det gjør meg kvalm :gjeiper: Det vil bli mer ærlighet den dagen det lønner seg å være ærlig. Sett at Siv Jensen ikke kunne holde ut israel. Ville hun fått flere velgere av å si at israel er en umoralsk stat? Nei? Da vinner ikke ærlighet. Er du politiker, må du gi slipp på ærlighet for å vinne løpet, du må være flink til å late som du er ærlig. Men du kan ikke være ærlig. Det er selvmord. Eneste måten å komme unna dette på er med kunnskap og intelligens. Heldigvis øker intelligensen i samfunnet, men dessverre lever ikke jeg lenge nok til å oppleve store forandringer.
Gjest liberal konservativ pike Skrevet 24. januar 2009 #9 Skrevet 24. januar 2009 Fisker du etter tips nå, Inga-Marthe?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå