Gå til innhold

Fedon

Fremhevede innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

Dette er blitt en kjempe motesak...

Klart at folk går ned i vekt når de spiser mindre

og kombinerer dette med økt aktivitet... :wink:

Enig med flere "eksperter":

* Litt av alt...

* Den gyldne middelvei (som jeg elsker... :ler: )

* Økt bevegelse...

* Drikk masse vann...

Men at Fedon hjelper - er det jo "ingen" tvil om... :wink:

Akkurat som andre også kan bli hjulpet av banankur, sykehusdietten, Roede osv...

Våre forfedre var ikke overvektig!

Hvorfor?

De tok ikke bussen, kjørte bilen til butikken, drakk brus, gikk på Mc Donalds,

satt hele dagen på PC en, osv...

De utførte kroppslig arbeid og spiste sunn "bondekost"...

De hadde ikke halvfabrikater og så mye raffinert mat.

Mindre sukker og frityrmat.

Men de spiste jo smør... :wink:

Mayamor

Videoannonse
Annonse
Gjest Máire
Skrevet
Fedon-kostholdet passer best for husmødre som driver liten aktivitet og ikke trener. Karbohydrater er for kroppen som bensin er for bilen.  

Spis og vær glad, gå en tur tre ganger i uken!

Thomas. Hadde du visst litt mer om trening, så hadde du ikke sagt dette.

Generelt skal man skal ha MYE mer proteiner enn karbohydrater. Proteiner er faktisk kroppens byggesteiner.

Det hjelper heller ikke kjempemye for kroppens velvære og vekt å bare sitte på ræva samtidig som man går på en av disse proteindiettene.

Gjest Starya
Skrevet

Nå er det jo mulig å følge Fedons råd (tenk at vi alle er på fornavn med fyren! :lol: ) uten å gi ham penger i kassa. Boka kan man låne på biblioteket, brødene kan man beke selv (uten å bruke ferdige melblandinger), og kaka kan man la stå i hylla. ;)

I starten var kostholdet han anbefaler for de med diabetes og insulinresistens, og han mener jo det er flere som er i siste gruppe enn det vi vet om. Folk er jo uansett forskjellige, og det er derfor ulike metoder hjelper ulike mennesker. Jeg ser uansett ingenting galt i at flere følger hans anbefalinger dersom de mener dette passer bedre for dem og de føler seg vel med det. For det er jo det som er hovedsaken, at man selv har det bra, ikke sant?

Hva linser og div bønner angår, så ser jeg at utvalget stadig blir bedre i mange butikker. Jeg finner mye rart (som jeg titter på uten å kjøpe... både i enkelte rimi-butikker, og noen coop-butikker. Kjøpte en gang kikerter og pakka i salaten. Det var.. Vel. Jeg gjør det ikke igjen. :ler:

Gjest Starya
Skrevet

Thomas. Hadde du visst litt mer om trening, så hadde du ikke sagt dette.

Generelt skal man skal ha MYE mer proteiner enn karbohydrater. Proteiner er faktisk kroppens byggesteiner.

Det hjelper heller ikke kjempemye for kroppens velvære og vekt å bare sitte på r### samtidig som man går på en av disse proteindiettene.

Nei, man skal ha mer karbo enn proteiner. Etter statens ernæringsråd skal ca 55-60% av energiinntaket komme fra karbohydrater, (max) 30% fra fett og resten fra proteiner. Fedon har vel noe mer proteiner og tilsvarende mindre karbohydrater, og fokuserer også at karbo skal være av den "rette" typen.

Skrevet

Kikerter i salaten er nok ikke så godt nei. Men røde salatbønner/kidneybønner fra rema er veldig godt!

• 10 måneder senere...
Gjest Estrela
Skrevet

Denne pastasalaten med kikerter og tunfisk er veldig god og veldig, veldig mettende!

Man tager i ønskede mengder:

-pastaskruer

-tunfisk på boks (biter i vann bruker jeg)

-kikerter på boks

-rød paprika

-fersk champignon

dressing:

-olivenolje

-balsamicoeddik

-grovmalt pepper

-bittelitt kvernet havsalt

Kok pastaen, renn av kikertene og gi dem en kjapp oppvarming i en gryte med vann (de tåler fint å koke noen sekunder). Ha pasta og kikerter i sil, skyll med iskaldt vann. Renn av, og legg i stor plastbolle. Åpne tunfiskboks, grav ut med gaffel rett opp i plastbollen. Hakk paprika og champignon i biter i ønsket størrelse, og ha dette også oppi. Lag dressingen og ha oppi.

Bland sammen og sett i kjøleskapet med plast over. Kjempegod også dagen etterpå!

Gjest Esther
Skrevet

Jeg vil gjerne slå et slag for Fedon ... Det er faktisk et kosthold som det er veldig lett å leve etter i det daglige ... og over tid. Kan overhode ikke sammenlignes med banan- og ananas-kurer ... De som påstår det kan umulig ha satt seg inn i essensen av Fedon`s bøker. Han, mer enn noen påpeker viktigheten med å trimme og bevege seg ... Fedon`s anbefalingen er faktisk ikke så ekstreme som noen vil ha de til ... som han selv sier "alt med måte" og det er jo det alt dreier seg om til syvende og sist ... Man skal faktisk ikke slutte å spise brød, poteter og pasta .. man skal bare ikke la det være hovedinnholdet i kosten vår ... Vi skal spise mer frukt, grønt, rent kjøtt og minst mulig eller helt ikke noe halv- og helfabrikata som ofte er fullt av både fett og salt.

Mange bare elsker å misforstå Fedon :-(

Skrevet
hvem er det som spiser linser da? Hva gjør man med de?

*rekker opp hånda*

Nammenam!

De er geniale i supper og gryter.

Man kan også lage en grøtaktig linsemos som er genial som tilbehør til indiskinspirerte retter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...