VesleBråka Skrevet 13. juni 2003 #1 Skrevet 13. juni 2003 Jeg har plukket frem fedon-boka som jeg kjøpte for en tre år siden, og leste litt i den igjen. I utgangspunktet så kunne jeg godt tenkt meg å ha en slik diett, for jeg er veldig glad i grønnsaker og rent kjøtt. Men så kommer alt det andre; hvem er det som spiser linser da? Hva gjør man med de? Er ikke det sånn som askepott satt og sorterte? Og så er Fedon veldig glad i kikerter og bønner. Jeg vet ikke om jeg noen gang har smakt kikerter heller, og bønner er vel når jeg er på mex restaurant.. Vi hadde røde bønner til middagen igår, i ren fedon-ånd. Ikke så ille, egentlig. Men det var vel årets Fedon-innsats, som vanlig..
Gjest Gjesta Skrevet 13. juni 2003 #2 Skrevet 13. juni 2003 Jeg leste faktisk litt i Fedon-boka selv i går, men det er ikke noe som frister meg...Blir for vanskelig å unngå brød, poteter og ris for min del. Men jeg fikk noen gode tips da - M&M's og peanøtter har visst lav GI og anbefales! Det skal jeg notere meg. Ellers sjekka jeg hvilken GI matvarene jeg til vanlig spiser har - og det var faktisk en del med lav GI der...Men også noe med HØY GI...Uff da... Som du sier, Veslebråka, det virker så uoverkommelig å begynne å bruke kikerter, linser og bønner til det vanlige. Disse varene har aldri inngått i mitt hverdagslige kosthold - og jeg vet heller ærlig talt ikke hvordan jeg skal bruke dette. Og uansett hvor dumt det høres ut, så frister det meg heller ikke no' særlig... Blir så tungvindt, på en måte - JA, det har noe med innstillingen min å gjøre... Hvis du får noen erfaringer med disse matvarene, så del dem med oss da, er du snill! K
Snehvit Skrevet 13. juni 2003 #3 Skrevet 13. juni 2003 Jeg lager en kjempegod indisk linsesuppe - kan legge inn oppskriften her når jeg får lett den frem. Alle som har smakt den synes den er nydelig, og jeg lager den pga. smaken - ikke Fedon...
Gjest Vega Skrevet 13. juni 2003 #4 Skrevet 13. juni 2003 Det er en ting jeg lurer på... Dersom man spiser ris, poteter, pasta og brød, drikker brus og får i seg en del karbohydrater daglig. Da nytter det vel ikke å klæsje på med tredobbelt kjøttpålegg, en ekstra kotelett, en varm fiskekake i tillegg til brødskiva osv. Man blir vel ikke slankere på den måten? Tror det er lett å gå i fella. Merket tendenser selv, men det begynte å lyse rødt i tide. Så jeg spiser som før.
VesleBråka Skrevet 13. juni 2003 Forfatter #5 Skrevet 13. juni 2003 Nei, poenget med fedon er vel heller å spise slik mat som kroppen er laget for å takle. Sukker er nymotens greier, og det blir nok noen generasjoner før kroppen ikke blir spinnvill av det. Havre er for hester, osv. Fiskekaker er fy-mat da, mye stivelse i dem. og stivelse blir omdannet til sukker i kroppen, og lagres som fett. Så det er best å spise mye grønnsaker og rent kjøtt og ren fisk, og bli mett av det, istedet for å spise brød og poteter og pasta. De skal være følger til måltidet, ikke hoveddelen av måltidet. Jeg synes boka er informativ og interessant, men jeg har ikke så mange avhengighets-gen i meg av noe slag, så jeg tar den som pekere. Å spise frukt til frokost, f.eks, er jo ikke så stor innsats. Det vanskeligste synes jeg er å gå fra norsk 3 måltider pr.dag til nymotens 5. Hele dagen går jo med til måltider da! Samtidig er det noe med mat og økonomi; skulle gjerne spist kyllingfilet og deilige grønnsaker til middag hver dag jeg, men det blir litt dyrt. Snart, kanskje.
Englepusen Skrevet 13. juni 2003 #6 Skrevet 13. juni 2003 En ting er jo nokså grunnleggende uansett hvilken diett du følger, den energien du får i deg og som du ikke forbrenner blir lagret som fett! Protein blir også lagret som fett hvis ikke kroppen bruker det opp. Så det viktigste for å holde seg sunn og rimelig slank burde være å spise sunt og variert, og å ikke minst bevegelse. Så enkelt er det...
VesleBråka Skrevet 13. juni 2003 Forfatter #7 Skrevet 13. juni 2003 En ting er jo nokså grunnleggende uansett hvilken diett du følger, den energien du får i deg og som du ikke forbrenner blir lagret som fett! Protein blir også lagret som fett hvis ikke kroppen bruker det opp. Nå var ikke denne tråden ment fra et slankeperspektiv per se, mer fra et sunnhets-perspektiv. Og ordet "diett" brukes ikke kun om slankekurer, men er egentlig synonym med kosthold. Og alle har et kosthold, om de har et bevisst forhold til det eller ikke. Jeg tror ikke at folk flest egentlig er klar over mengden med sukker de setter til livs. Jeg vil gjerne ha linseoppskrifter. Også kikerter, + info om hvor man kan kjøpe dem.. Spennende med nye grønnsaker og nye smaker. Jeg liker godt nye ting, og hvis det er bra for helsen så enda bedre
Zita Skrevet 13. juni 2003 #9 Skrevet 13. juni 2003 Hummus og falafel er laget av kikerter. Veldig godt og anvendelig, kan brukes sammen med svært mye annet.
Englepusen Skrevet 13. juni 2003 #10 Skrevet 13. juni 2003 Tenkte ikke spesielt på slanking jeg heller. Det viktigste er jo å være sunn og frisk. Og da tror jeg egentlig ikke en type kosthold er fasitsvaret. Selv er jeg mektig lei alt slankemaset! Kikerter og bønner er jo både godt og enkelt og begge deler får du på boks. Her er en engelsk side med masse bønne/linse oppskrifter: http://www.fatfree.com/recipes/beans/
Fru Fomle Skrevet 13. juni 2003 #11 Skrevet 13. juni 2003 Hvor kjøper man slike ting, på innvandrer-butikker? Noen som kan hjelpe meg med en slik butikk i Stavanger? Ellers har jeg lest litt om Fedon jeg også, og synes han har mange interessante råd og tips. Vanskelig å snu opp ned på hele kostholdet, men jeg har lyst til å prøve å lage slik mat innmellom. Han er jo også veldig opptatt av at metoden hans ikke er noen slankekur, det handler om livsstil for å forebygge diverse sykdommer som diabetes osv.
Gjest Poirot Skrevet 13. juni 2003 #12 Skrevet 13. juni 2003 Han er jo også veldig opptatt av at metoden hans ikke er noen slankekur, det handler om livsstil for å forebygge diverse sykdommer som diabetes osv. Man får samme effekt ved å ha et normalt sundt kosthold.
Englepusen Skrevet 13. juni 2003 #13 Skrevet 13. juni 2003 Hva mener du med slike ting da? Det er jo flust av innvandrerbutikker i sentrum av Stv. Spesielt i nærheten av Arkaden. (bakken opp mot Nytorget) Det er også et par butikker på Kvadrat. En rett ved Obs og en annen i underetasjen rett ved Clas Ohlson. Linser og bønner får du kjøpt i vanlige butikker også. Helgø er dyre men har kjempeutvalg av litt spesielle ting.
Thomas Skrevet 13. juni 2003 #14 Skrevet 13. juni 2003 Fedon-kostholdet passer best for husmødre som driver liten aktivitet og ikke trener. Karbohydrater er for kroppen som bensin er for bilen. Spis og vær glad, gå en tur tre ganger i uken!
Gjest Tristessa Skrevet 13. juni 2003 #15 Skrevet 13. juni 2003 Jeg er litt uenig med deg, der Thomas. Min akademikerfar går på Fedon, og han beveger seg mye. Noen ganger fungerer bare ikke metabolismen slik den skal, og da er det smart å prøve noe annet som faktisk også virker. Så det er ikke bare husmødre som går på Fedon, selv om den gjennomsnittlige nordmanns aktivitetsnivå kanskje ligger deromkring.
Fru Fomle Skrevet 13. juni 2003 #16 Skrevet 13. juni 2003 Du skjønte akkurat hva jeg mente med "slike ting", Englepusen. Takk skal du ha! Det jeg egentlig mente å spørre om på en litt krøkkete måte er om noen har tips om en bra innvandrer-butikk (går ut fra det er litt forskjell på dem også). Men det beste er vel å teste ut litt selv. Som regel ender slike test-handler med masse ingredienser som jeg aldri bruker.. Donpedro: Jeg vet at vanlig sunt kosthold også forebygger livsstilsykdommer, prøvde bare å gjøre et lite poeng av at Fedon ikke mener hans opplegg er noen slankekur. Det er en livsstil som passer for de aller fleste. Dessuten tror jeg det er like vanskelig å leve etter et normalt sunt kosthold som Fedon-dietten når vi bruker så masse halv- og helfabrikata som vi gjør.
Englepusen Skrevet 13. juni 2003 #17 Skrevet 13. juni 2003 Værsågod :-) Når det gjelder Fedon så syns jeg det er unødvendig å bruke masse penger på bøker, brød, fruktose osv. for å leve sunt. Han tjener sikkert sinnsykt med penger på teoriene sine! Selv spiser jeg nesten bare fisk, frukt og grønt, ost og melkeprodukter og er frisk og rask!
Snehvit Skrevet 13. juni 2003 #18 Skrevet 13. juni 2003 Her er den indiske linsesuppen som jeg synes er veldig god! I tillegg er den både billig og lettvint å lage. Denne oppskriften blir til 4 porsjoner, slik at vi har av den to dager på rad. Den blir nesten enda bedre når den får stått til neste dag! Jeg pleier også å servere suppen med en klatt gresk eller tyrkisk yoghurt - det fås kjøpt i innvandrerforretninger og er mye bedre på smak enn den norske! Tykkere i konsistensen er den også. Vanlig yoghurt naturell blir ikke det samme. Indisk linsesuppe 1 løk 4-5 stilker selleri 2 ss olje 3 dl røde linser 1/2 dl tomatpuré 1,2 l hønsebuljong (terning + vann) 1 ss garam masala 1 ts salt 1 kryddermål kajennepepper 1-2 røde paprika Skrell og finhakk løken. Skyll og strimle selleristilkene. Fres løk og selleri i oljen i en kjele. Tilsett linser og tomatpuré, og la det frese med 2-3 minutter. Rør hele tiden. Hell buljongen over, og la det koke under lokk i ca. 10 minutter. Smak til med garam masala, salt og pepper. Tilsett paprikabiter, og la suppen trekke ytterligere noen minutter (til paprikaen får ønsket konsistens).
VesleBråka Skrevet 14. juni 2003 Forfatter #19 Skrevet 14. juni 2003 Takk snehvit! Den skal jeg prøve. Falafel har jeg faktisk spist, så da har jeg prøvd kikerter da Hvis fedon kan få nordmenn generelt til å spise mer grønnsaker, rent kjøtt og fisk; og ikke bare spise poteter og brød, så synes jeg han har gjort en god jobb. Man må ikke bli fanatisk fordet. Jeg lurte bare litt på linser, bønner og kikerter, for det virker som det er hans favoritter. Og jeg er helt utenfor på de. Samtidig syntes jeg det var morsomt at han påpekte at folk som er tykke rundt maven og ikke resten, får i seg vel mye brød og poteter som legger seg akkurat der. Hvordan kan han kjenne pappa så godt da
Fru Fomle Skrevet 15. juni 2003 #20 Skrevet 15. juni 2003 Samtidig syntes jeg det var morsomt at han påpekte at folk som er tykke rundt maven og ikke resten, får i seg vel mye brød og poteter som legger seg akkurat der. Hvordan kan han kjenne pappa så godt da Fedon selv ser jo også sånn ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå