Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sengevæter på 9 år.

Han bruker nattbleier hver natt.

Noen ganger blir det også lekkasjer,slik at lakenet blir vått.

Nå står det ofte at barnet helst skal være delaktig i skifting og legge på nytt sengtøy.

Barnet skal ikke ta det for gitt at dette skal ordnes pent og pyntelig i sin helhet av mor eller far.

Skal dette virke preventivt eller ?

Det høres helt feil ut for meg i allefall.

Det er jo ikke viljestyrt i hele tatt.

Mener dem at barnet kan bli fortere tørr på denne måte ? Eller et det en del av oppdragelsen kanskje, eller en form for straff ?

Jeg skjønner det bare ikke, hva som skal være viktigheten av dette.

Sønnen min skal på skolen og morgenen. Tiden kan være knapp.

Men han vasker/skyller seg helt alene om morgenen, før han tar på seg klærne sine.

Natttrusa legger han i søppeldunken selv.

Da jeg går på jobben etter han blir det helt naturlig for meg at jeg gjør vask og skift etter at han har gått på skolen.

Han kommer derfor til nyvasket sengetøy og oppredd seng til kvelden.

Hva synes dere om dette egentlig ?

Jeg synes det høres rart ut at dette er så viktig.

Vil helst ikke ha svar på de som ikke kjenner problematikken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor han forsatt bruker bleie om antten når han er 9?

Trodde de fleste var tørre på denne aldern, mine er det iallefall. Kansje begynne å slutte med bleie?

Med min nevø gjorde jeg slik for å få han til å slutte, han fikk ingen væske før han skulle legge seg, og måtte på do. Sa til han at mamma ville være så stolt over deg om du ikke brukte bleie om natten, etter 2-3 uhell var han helt tørr.

Men kansje jeg var bare heldig. :)

Burde i så fall finne ut hvorfor han tisser om natten.... kansje vekke han midt i natten å få han til å gå på do et par netter...

Skrevet

Trodde de fleste var tørre på denne aldern, mine er det iallefall. Kansje begynne å slutte med bleie?

Med min nevø gjorde jeg slik for å få han til å slutte, han fikk ingen væske før han skulle legge seg, og måtte på do. Sa til han at mamma ville være så stolt over deg om du ikke brukte bleie om natten, etter 2-3 uhell var han helt tørr.

Burde i så fall finne ut hvorfor han tisser om natten.... kansje vekke han midt i natten å få han til å gå på do et par netter...

Jeg skrev at jeg ikke ville ha svar fra de som ikke kjenner problematikken.

Skrevet

Sengevæting har ingenting å gjøre med alder. Til og med voksne kan være sengevætere. Dette er et problem som ikke har noe å gjøre med å "lære seg å gå på do".

Til TS: Har dere fått gutten undersøkt hos lege? I noen tilfeller kan det være noen fysisk som går an å rette på som forårsaker problemene.

Skrevet (endret)

Nå som gutten er så stor, tror jeg han vil være istand til å utvide sitt ansvar i disse situasjonene, til å sørge for at de skitne laknene blir tatt av sengen. Det er imidlertid viktig at det ikke føles som en straff for ham, men at det kommer av at han er stor nok til å hjelpe til mer hjemme. Du kan jo finne en annen enkel arbeidsoppgave han må gjøre fast i tillegg, sånn at ikke fokuset havner på hans inkontinens, men hva han er istand til.

Dersom dette problemet vedvarer, vil han etterhvert kunne legge rent på sengen også, slik at han blir enda mer uavhengig. Så lenge du ikke vet hvor lenge dette vil forbli et problem, er det bedre å sånn smått gjøre ham mer selvstendig på dette området også.

Det var lenge en viss usikkerhet om hvorvidt mitt eldste barn kom til å bli tørr om natten, pga en diagnose, men h*n ble tørr om natten også, like før skolestart. Fram til da, var h*n med og tok av de skitne laknene, og syns det var helt greit. Da visste h*n rutinene. Og opplyste meg mer enn én gang om rekkefølgen var feil. =P

NB: Siden han kanskje har det travelt om morgenene, kan det være en idé å legge dette som et ansvar han i første omgang kun har i helger og ferier/fridager, til han lærer å ta av senga kjapt.

Endret av Raven Emerald
Skrevet

Jeg hadde nok skiftet på senga selv.. Han tar jo ansvar ved å hive trusa, vaske seg osv, hvorfor skal han straffes for å tisse i senge i tillegg?

Min gutt var yngre enn din, men han var aldri med på å skifte på senga, kanskje med unntak av å rive av lakenet.

Skrevet

Så lenge man ikke vet noe om HVORFOR et barn er inkontinent, kan man heller ikke ta sikte på når det skal gå over. Og da er det bedre å utvide rutinene nå og da, ut fra barnets evner og tempo.

Det handler ikke om straff, men om å lære barnet å håndtere dagliglivet sitt innenfor rimelighetens grenser. Hvordan man legger det frem for barnet, er mer avgjørende for om barnet vil oppfatte det som straff eller ikke. Ikke AT man gjør det.

Skrevet
Så lenge man ikke vet noe om HVORFOR et barn er inkontinent, kan man heller ikke ta sikte på når det skal gå over. Og da er det bedre å utvide rutinene nå og da, ut fra barnets evner og tempo.

Det handler ikke om straff, men om å lære barnet å håndtere dagliglivet sitt innenfor rimelighetens grenser. Hvordan man legger det frem for barnet, er mer avgjørende for om barnet vil oppfatte det som straff eller ikke. Ikke AT man gjør det.

Helt enig. Godt formulert, Raven Emerald.

Skrevet

Hei igjen og takk for svar.

Det var noen som lurte på om vi hadde undersøkt om alt var i fysisk orden.

Det er det, utralyden av blæra viste det på sykehuset.

Og vi har prøvd absolutt ALT av medisinke og alternative metoder som kan virke.

Men desverre uten hell.

Nå har vi latt det helt bero, det går vel over av seg selv med tid og stunder, håper jeg.

Gutten min ser ut til å takle dette godt, selv om han ikke vil ligge over hos noen andre en besteforeldrene sine.

Jeg begynner å tenke litt med gru på leirskole og slikt, men jeg skal ta det opp med læreren når det nærmer seg.

Kanskje hun finner en løsning som kan være tilfredstillende.

Han er så sosial og leken i seg selv ( med masse kamerater), at det hadde vært veldig synd om han ikke tør å være med pga. sengevætingen.

Skrevet
Hei igjen og takk for svar.

Det var noen som lurte på om vi hadde undersøkt om alt var i fysisk orden.

Det er det, utralyden av blæra viste det på sykehuset.

Og vi har prøvd absolutt ALT av medisinke og alternative metoder som kan virke.

Men desverre uten hell.

Nå har vi latt det helt bero, det går vel over av seg selv med tid og stunder, håper jeg.

Gutten min ser ut til å takle dette godt, selv om han ikke vil ligge over hos noen andre en besteforeldrene sine.

Jeg begynner å tenke litt med gru på leirskole og slikt, men jeg skal ta det opp med læreren når det nærmer seg.

Kanskje hun finner en løsning som kan være tilfredstillende.

Han er så sosial og leken i seg selv ( med masse kamerater), at det hadde vært veldig synd om han ikke tør å være med pga. sengevætingen.

Jeg ville aldri ha latt barnet mitt skifte på sengen selv, dette er jo ikke noe han gjør med vilje!! Det er vel nok nedverdigende at det faktisk går utenfor bleien, og at han er våt om morgenne, da syns jeg han bør slippe å skifte på sengen selv.

Jeg hadde ei jente som brukte bleie frem til hun var 8 år, vi prøvde også mange alternative metoder, men ikke nesesprayen som skal forsinke nyrene til å produsere urin om natten. Til slutt fikk vi prøve tisse alarm, og da ble hun fort tørr. Hadde vel den alamen i to uker, så var det over.

Har nå en gutt på 9 år som har utlagt urinleder, der møter vi det samme problemet med lekasjer av og til. Jeg skifter på senga hans når det skjer.

Fint at dere har fått tatt en ultralyd av blæra hans, men har lukkemuskelaturen blitt sjekket? Gutter har ofte vannlatningsproblemer, og ofte er problemet at denne ikke er fult utviklet. Hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd å få lokal sykehus/fastlege til å videre sende dere til spesialister innen dette området.

Jeg forstår at du gruer deg til at han blir større, men om man tenker på det så fins det faktisk mye større problemer enn dette for barn. Han kommer ganske så sikkert til å vokse det av seg, så her er det vel bare å prøve å holde tungen rett i munnene slik at han ikke får mindreverdighetskomplekser.

Må bare nevne at det var en utrolig tåplig kommetar fra gjest her som skrev at han burde ha sluttet med bleie i en alder av 9 år. Det er slike som deg som får barn til å få dårlig selvfølelse[/font]

Skrevet

Herregud for et svar. Når du ikke har mer peiling på temaet enn det du tydligvis viser her, så bør du holde deg for god til å svare i det hele tatt.

Han bruker selvsagt bleie fordi han tisser på seg og trenger bleier, det er vel ikke vanskeligere enn det?

Og man kan ikke si til en sengevæter at "mamma ville være stolt over deg om du ikke bruker bleie om natten", det er jo det samme som å si til ungen at hun/han er misslykket som fortsatt tisser på seg om natten. Til tross for at barnet overhodet ikke kan noe for at det skjer. Man øker jo bare barnets skyldfølelse.

Det er ingenting her i verden en sengevæter ønsker mer enn å slutte å tisse på seg, og hun/han gjør alt barnet kan for å unngå at det skjer. Når de allikvel ikke klarer å holde seg tørre, så må de få slippe kommentarer om uhellene eller plikter ved å måtte skifte på sengen selv utover det andre barn må.

Skrevet

Trådstarter sier at alt er prøvd.

Innbefatter det tissematte? For det er vanligvis meget effektivt hvis det er brukt riktig.

Hvis det bare er nattlig inkontinens, og han ikke har noe problemer noengang på dagtid, og heller ikke har noen fysiologiske problemer, så er det sannsynlig at inkontinensen skyldes at han ikke klarer å våkne når han må på do, dvs at han enten ikke har lært å kjenne igjen i søvne signalene på at han trenger å late vannet, eller at han sover for tungt.

Tissealarm som vekker ham OG foreldrene omgående, gjør at han lærer seg å kjenne igjen kroppens varsel om at han må urinere. Dersom han blir vekket av alarmen eller mor/far med en gang han slipper de første dråpene, så lærer han ganske snart å våkne av seg selv. Men noen barn sover så tungt at de ikke vil våkne av alarmen alene, derfor må foreldrene være på pletten omgående når alarmen går. Jo raskere, jo bedre. Hele poenget er at den fysiske tilstanden som hører med til urineringen, kobles med vekking.

Skrevet
Trådstarter sier at alt er prøvd.

Innbefatter det tissematte? For det er vanligvis meget effektivt hvis det er brukt riktig.

Hvis det bare er nattlig inkontinens, og han ikke har noe problemer noengang på dagtid, og heller ikke har noen fysiologiske problemer, så er det sannsynlig at inkontinensen skyldes at han ikke klarer å våkne når han må på do, dvs at han enten ikke har lært å kjenne igjen i søvne signalene på at han trenger å late vannet, eller at han sover for tungt.

Tissealarm som vekker ham OG foreldrene omgående, gjør at han lærer seg å kjenne igjen kroppens varsel om at han må urinere. Dersom han blir vekket av alarmen eller mor/far med en gang han slipper de første dråpene, så lærer han ganske snart å våkne av seg selv. Men noen barn sover så tungt at de ikke vil våkne av alarmen alene, derfor må foreldrene være på pletten omgående når alarmen går. Jo raskere, jo bedre. Hele poenget er at den fysiske tilstanden som hører med til urineringen, kobles med vekking.

Jeg må innrømme at dette er det eneste som ikke er prøvd.

Men vi har kjøpt inn en veldig dyr trusealarm, som forløping ligger på vent.

Han sier at han ikke er motivert for å prøve den ennå.

Jeg vet ikke om det skyldes at han tror han ikke vil lykkes med dette heller, eller at han tror han ikke vil våkne allikevel.

Så lenge han sier at han ikke er motivert til å teste dette ut, så ser jeg grunn til å tvinge han til å prøve.

Men jeg regner med at motivasjonen vil komme etterhvert fra hans side, og da skal vi ta den fram.

Når det er sagt så tror jeg faktisk ikke han kommer til å våkne av den.

Og jeg vet at det høres rart ut, for jeg kunne vel bare ha testet det enkelte ganger.

Vi har noen ganger tatt han opp på toalettet når han har lagt seg tidlig, og vi sitter oppe seint. Da tisser han.

Vet at dette ikke løser noen problem, men enkelte småperioder tisser han noe voldsomt, slik at det formelig flommer over. Det er da vi gjør det.

Men han husker INGENTING av det morgenen etter.

Han har også en hudlidelse som heter iktyose, så vi må smøre nesten hele kroppen hans regelmessig for å holde den i sjakk.

Han er ikke så glad i dette, så det hender vi velger å smøre krem på kroppen før vi legger oss selv.

Han våkner ALDRI av det heller.

Så vi har dette med alarmen på vent, til han blir skikkelig motivert.

Vær så snill og ikke skriv at gutten min ikke bryr seg om å bli tørr når han ikke vil prøve den ! Og skriver at bleien er en sovepute.

Det er vel ikke noe mer han ønsker enn å bli kvitt dette.

Selv om han tilsynelatende takler dette godt.

Skrevet

Jeg ville forsøkt alarmen, men det er som sagt viktig at det er en alarm som vekker dere, også. Hele poenget er at han vekkes i det han har et uhell. Og at han forstår at dette er for at han skal huske, eller rettere sagt at kroppen hans skal huske hvordan det kjennes ut når han må tisse på natta. Viktig at det er i en positiv kontekst, slik at han ikke opplever dette som ydmykende eller pinlig.

Skrevet

Håper det er greit at jeg svarer, selv om jeg ikke har erfaring med problemet. :)

Jeg tenker at ansvar for sengeskift er aldersbetinget, inkontinens eller ei. Jeg tror ikke det er så vanlig at niåringer gjør det alene, selv om det selvsagt ikke er noe i veien om de hjelper til da det passer seg slik. :) Hadde han vært 15 hadde det vært litt annerledes synes jeg. (Jeg hadde for eksempel veldig kraftige blødninger som tenåring, og skiftet sengetøy selv, det ble lekkasje stort sett hver natt.. men da var jeg gammel nok til det.)

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Den alarmen funket ikke på meg. Tror de prøvde den på meg når jeg var rundt 5-6 år. Den vekket hele huset men ikke meg.

Hos meg gikk det over av seg selv.

Skrevet
Den alarmen funket ikke på meg. Tror de prøvde den på meg når jeg var rundt 5-6 år. Den vekket hele huset men ikke meg.

Hos meg gikk det over av seg selv.

Da var den brukt feil. Hvis ikke barnet våkner av alarmen, så må foreldrene sørge for at DE vekkes av den, og så må de vekke barnet. Det vil si at de må opp momentant, og sørge for at barnet vekkes så raskt som det lar seg gjøre. Hvis ikke, virker det ikke. Det ligger ikke noe læring i å våkne 10 minutter etter, med våt og kald seng.

Skrevet
Da var den brukt feil. Hvis ikke barnet våkner av alarmen, så må foreldrene sørge for at DE vekkes av den, og så må de vekke barnet. Det vil si at de må opp momentant, og sørge for at barnet vekkes så raskt som det lar seg gjøre. Hvis ikke, virker det ikke. Det ligger ikke noe læring i å våkne 10 minutter etter, med våt og kald seng.

Ikke alltid like lett å alltid være berett. Noen barn sover veldig tungt.

Har ei datter med aspergers, og hun tisset også på natten. Våknet aldri opp av noe, helt til vi prøvde den her tisse tråden. Funket som bare det.

Gutten din må være motivert mener jeg.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

De kom og vekte meg de. Men da var var det liksom for seint.

Så igjen, den funket ikke på meg ;)

Skrevet
De kom og vekte meg de. Men da var var det liksom for seint.

Så igjen, den funket ikke på meg ;)

Det var jo leit. Men det funker for de fleste, og er det mest effektive middelet, så sant det ikke er noe fysiologisk eller nevrologisk feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...