Hasselnøtt Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Får en utbetalt foreldrepenger og barnetrygd som vanlig dersom en bor i utlandet? Vi flytter til Nederland for 3 eller 4 år halvannen mnd etter at vi forhåpentligvis får vårt 3. barn.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Foreldrepengene får du med deg, det er ikke noe krav til at du skal oppholde deg i Norge for å få foreldrepenger. Barnetrygd får du derimot ikke fordi du ikke er medlem av folketrygden når du bor i utlandet. Det er mange unntaksbestemmelser her, men jeg forutsetter at du/dere skal jobbe i Nederland for nederlandsk arbeidsgiver.
Gjest Hasselnøtt i.i. Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 Foreldrepengene får du med deg, det er ikke noe krav til at du skal oppholde deg i Norge for å få foreldrepenger. Barnetrygd får du derimot ikke fordi du ikke er medlem av folketrygden når du bor i utlandet. Det er mange unntaksbestemmelser her, men jeg forutsetter at du/dere skal jobbe i Nederland for nederlandsk arbeidsgiver. Min mann skal jobbe i Nato, syns jeg leste at han fremdeles vil være medlem av folketrygden. Kanskje det gjelder meg også? Det vil vel være naturlig? Han vil få lønn fra Norge og skatte til Norge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå