Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg er gravid i 6 uke og kom plutselig på at jeg skal til tannlegen neste uke pga hull. Etter å ha lest på nettet ble jeg litt forvirret, bør man unngå dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min tannlege ville ikke sette bedøvelse på meg mens jeg var gravid. Så jeg måtte gå med min vonde visdomstann til gutten var født før jeg fikk tatt den ut.

Skrevet

Jeg fikk rotfylling i første trimester og bedøvelse er ikke noe problem. Men de fleste vil helst ikke ta røntgenbilde.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg fikk også en rotfylling med bedøvelse i første trimester.

Skrevet

De legene/jordmødrene jeg snakket med før jeg dro til tannlegen, så også at dersom det var helt nødvendig med røntgenbilde, så mente de at man bare skulle gjøre det. Risikoen for at noe skal skje er visstnok så liten, at det er bedre enn å gå med tannverk i ni mnd.

Skrevet

Røntgenstrålingen man får under bilder hos tannleger er ekstremt minimal kontra røntgenbilder av lungene for eksempel.

Når det kommer til røntgenstrålene, så er det den spredte strålingen man er redd for skal gi skade til fosteret, og når man tar røntgen av tennene så vil det ikke komme spredt stråling mot magen.

Skrevet

Nei, men det hjelper ikke, de fleste tannleger vil ikke, viss det ikke er helt prekært. Jeg rotfylte uten røntgen og da vil jeg tro de ikke tar røntgen for å fylle et vanlig hull.

Skrevet

Jeg tok røntgen hos tannlegen for en del uker siden, bare som en del av en vanlig sjekk. Var røntgen i tannlegestolen, med blyforkle. I følge tannlegen var ikke det noe problem med moderne utstyr, og nevnte at stråling på flytur f.eks. var seks (?) ganger sterkere.

Skrevet
Jeg tok røntgen hos tannlegen for en del uker siden, bare som en del av en vanlig sjekk. Var røntgen i tannlegestolen, med blyforkle. I følge tannlegen var ikke det noe problem med moderne utstyr, og nevnte at stråling på flytur f.eks. var seks (?) ganger sterkere.

Jeg jobber på tannlegekontor, og det over her er det vi sier til våre gravide pasienter. Men det er selvf. frivillig å stå over røntgen hvis du ikke vil...

Skrevet
Nei, men det hjelper ikke, de fleste tannleger vil ikke, viss det ikke er helt prekært. Jeg rotfylte uten røntgen og da vil jeg tro de ikke tar røntgen for å fylle et vanlig hull.

Jeg tok både røntgen og fikk bedøvelse hos tannlegen som gravid. De "farlige" bedøvelsene bruker de svært sjelden og så lenge de vett du er gravid bruker de jo heller ikke dem.

Jeg har i tillegg en vond visdomstann og tannlegen sa at dersom den var vond var det bedre å trekke den enn å gå med det vonde. Det har gått bra til nå så den er på plassen enda. Men de kan lage nokså mye problemer om de står i for lenge også. Stoler på tannlegen min ettersom hun selv har tre barn nå nylig og nok er oppdatert på dette.

Skrevet

Jeg trakk 2 visdomstenner under graviditeten(i 2 omganger) og har tatt 1 røntgenbilde.

Fikk mye bedøvelse også selv om de var klar over at jeg var gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...