Gå til innhold

Sønn bor på internat

Fremhevede innlegg

Skrevet
Den som har hovedomsorgen vil normalt ha ektrautgifter, uansett om barnet bor hjemme eller på hybel. Jeg mener det er riktig at mor fortsatt mottar barnebidrag.

Det er utrolige kostnader, selv om barnet får stipend o.l. slik som klær, frisør, sportsutstyr, hybelutstyr. Tror faktisk i noen tilfeller at det kan være dyrere at barnet bor på hybel enn hjemme.

Jeg er ikke enig i det. Ikke når gutten bor like mye hos mor og far ellers, som er ca 1 helg i måneden hos hver, mor trenger vel ikke bidrag fra far for å gi gutten mat en helg i måneden?? Det er selvfølgelig en annen sak hvis den som mottar trygd og bidrag også er den som betaler størst andel av alle ekstra utgifter. I ts sitt tilfelle virker det derimot som om det forventes at han betaler ikke bare ordinært bidrag, men at han bidrar også ekstra til kostnader som skal i utgangspunktet dekkes av bidraget (kost og losj på skolen/hjemme). Det synes jeg blir feil. Så jeg mener at det er riktig at foreldrene bidrar like mye, X antall kroner går til levekostnader på skolen og X antall kroner går til "lommepenger" som da dekker kjøp av klær, skolebøker, frisør etc, etc og en 16 åring bør være voksen nok til å ta ansvar for innkjøp av det. Når gutten er dessuten såpass voksen, er det godt mulig at han er med på å dekke noen utgifter selv, ved å tjene penger om sommeren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns kanskje det er mye å forvente at en 16-åring skal klare å styre privatøkonomien sin, men det kommer jo an på hva han er vant til. Ja, så sant de deler alle kostnader, så mener ikke jeg heller at far skal betale bidrag. Så sant han ikke tjener vesntlig mer enn henne, da er det jo rettferdig at han også bidrar mer.

Skrevet
Jeg syns kanskje det er mye å forvente at en 16-åring skal klare å styre privatøkonomien sin, men det kommer jo an på hva han er vant til. Ja, så sant de deler alle kostnader, så mener ikke jeg heller at far skal betale bidrag. Så sant han ikke tjener vesntlig mer enn henne, da er det jo rettferdig at han også bidrar mer.

Han blir nok på en måte nødt til å bli raskere voksen når han bor ikke lenger hjemme og må selv ta ansvar for å gå i butikken og handle det han trenger. Nå snakker jeg av egen erfaring :)

Skrevet
Jeg er ikke enig i det. Ikke når gutten bor like mye hos mor og far ellers, som er ca 1 helg i måneden hos hver, mor trenger vel ikke bidrag fra far for å gi gutten mat en helg i måneden?? Det er selvfølgelig en annen sak hvis den som mottar trygd og bidrag også er den som betaler størst andel av alle ekstra utgifter. I ts sitt tilfelle virker det derimot som om det forventes at han betaler ikke bare ordinært bidrag, men at han bidrar også ekstra til kostnader som skal i utgangspunktet dekkes av bidraget (kost og losj på skolen/hjemme). Det synes jeg blir feil. Så jeg mener at det er riktig at foreldrene bidrar like mye, X antall kroner går til levekostnader på skolen og X antall kroner går til "lommepenger" som da dekker kjøp av klær, skolebøker, frisør etc, etc og en 16 åring bør være voksen nok til å ta ansvar for innkjøp av det. Når gutten er dessuten såpass voksen, er det godt mulig at han er med på å dekke noen utgifter selv, ved å tjene penger om sommeren.

Jeg er helt enig.

Foreldre har ingen "plikt" til å betale utgiftene til f.eks. skole. Men de fleste foreldre strekker seg så langt som mulig.

Hvis mor har liten inntekt vil barnet kunne få div støtteordninger. Borteboerstipend er obligatorisk i denne saken. I tilleg kan barnet få utstyrstipend, læremiddelstipend og grunnstipend. Dette utgjør totalt 54.100 om det kan utnyttes maksimalt, dvs at foreldre (i dette tilfellet bostedsforelder/mor) har liten inntekt.

Bostedsforelder har fortsatt barnetrygd som er tiltenkt barnet (la oss si 1000,-/mnd).

I tillegg betaler BÅDE mor og far ekstra for å dekke barnets utgifter. Hvis vi antar at far tjener mer enn mor og betaler 1000,-/mnd og mor betaler 500,-/mnd, har gutten ca 85.000,-/år (10 mnd) å leve for.

Å forlange at far skal betale bidrag på toppen av dette høres helt galt ut slik jeg ser det. MEN, - jeg tror mor kan kreve det. Om hun gjør det bør dette naturligvis erstatte fars deltagelse. Men kansje ? et barnebidrag vil frata gutten en del av de inntektsavhengige stipendene (utstyrstipend, læremiddelstipend og grunnstipend) om det medfører at mors inntekt overskrider grensen for div stipend ordninger. I så tilfelle er bidraget ris til egen bak for mor og barn.

Det "normale" (slik jeg ser det) er at far ikke betaler bidrag om han kan dokumentere økonomisk støtte til barnet som tilsvarer bidraget. Men det vil kunne kreves at han kan dokumentere overføringene (f.eks. med bankutskrift).

Jeg er (heldigvis) ikke jurist, og ser at dette er en sak for de som liker å krangle om slike saker i domstolene. Mulig det er et grensetilfelle, mulig det ikke er det. Men loven sier klart at det skal betales bidrag. I så tilfelle må far slippe å betale ekstra støtte til barnet. Hvem som taper mest på at far skal presses til å betale bidrag er noe usikkert (mor eller barnet), men INGEN vil tjene på en konflikt som omhandler dette.

Skrevet

Så lenge barnet har morens adresse, skal faren betale barnebidrag som før. Utgiftene ved skolegangen er ekstrautgifter som må deles likt mellom foreldrene, bidraget skal ikke benyttes til dette.

Vanskeligere er tilfellet der barnet i praksis bor hos faren men er folkeregistrert på morens adresse. Dersom foreldrene ikke blir enige om annet, mener jeg at selv i dette tilfellet skal faren betale bidrag til moren for barnet, all den tid barnet har hennes adresse selv om barnet ikke i praksis bor der.

Skrevet
Så lenge barnet har morens adresse, skal faren betale barnebidrag som før. Utgiftene ved skolegangen er ekstrautgifter som må deles likt mellom foreldrene, bidraget skal ikke benyttes til dette.

Vanskeligere er tilfellet der barnet i praksis bor hos faren men er folkeregistrert på morens adresse. Dersom foreldrene ikke blir enige om annet, mener jeg at selv i dette tilfellet skal faren betale bidrag til moren for barnet, all den tid barnet har hennes adresse selv om barnet ikke i praksis bor der.

Men hva skal bidraget brukes til, hvis ikke mat og boligkostnader til gutten?! Jeg regner med at i dette tilfellet er skolekostnadene far snakker om, kost og losj på internatet. (Skolebøker og slikt kommer selvfølgelig utenom).

Men kanskje bidraget bør da regnes ut til 2 natter i måneden, som er den tiden gutten tilbringer hos mor? Så får de dele på resten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...