Gjest Far som lurer Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Hei folkens. Jeg har en sønn på 16 år som nå i høst har startet på en skole hvor han bor på internat. Han er hjemme kanskje annenhver helg. Han skal gå på denne skolen i 3 år (dvs. fullføre videregående) Tingen er den at jeg og moren er skilt. Gutten har bodd fast hos moren sin og vært hos meg annenhver helg (vi hadde 50/50 før men da han ble 15 bestemte han selv at han ville bo fast ett sted). Jeg har derfor betalt bidrag til moren. Men nå. Nå som han bor på internat og når han er hjemme så er han hos meg annenhver gang han er hjemme. Dvs. at han er hos meg en helg i måneden og hos sin mor en helg i måneden. Jeg og moren har delt på kostandene til skolen, han får penger av oss begge til det han trenger og han får borteboerstipend. Jeg mener derfor at jeg ikke lenger skal betale bidrag til moren men hun mener at det skal jeg fordi han står som folkeregistrert på hennes adresse (dvs. han har på papiret ikke flyttet fra henne). Hva mener dere? Eller er det noen som vet hva som er riktig her?
Gjest Stjernedryss Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Hei folkens. Jeg har en sønn på 16 år som nå i høst har startet på en skole hvor han bor på internat. Han er hjemme kanskje annenhver helg. Han skal gå på denne skolen i 3 år (dvs. fullføre videregående) Tingen er den at jeg og moren er skilt. Gutten har bodd fast hos moren sin og vært hos meg annenhver helg (vi hadde 50/50 før men da han ble 15 bestemte han selv at han ville bo fast ett sted). Jeg har derfor betalt bidrag til moren. Men nå. Nå som han bor på internat og når han er hjemme så er han hos meg annenhver gang han er hjemme. Dvs. at han er hos meg en helg i måneden og hos sin mor en helg i måneden. Jeg og moren har delt på kostandene til skolen, han får penger av oss begge til det han trenger og han får borteboerstipend. Jeg mener derfor at jeg ikke lenger skal betale bidrag til moren men hun mener at det skal jeg fordi han står som folkeregistrert på hennes adresse (dvs. han har på papiret ikke flyttet fra henne). Hva mener dere? Eller er det noen som vet hva som er riktig her? Min mening er at du ikke skal betale bidrag. Han er jo like mye hos dere begge, så da bør dere vel få det registrert på papiret da.
kaprifolen Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 Min mening er at du ikke skal betale bidrag. Han er jo like mye hos dere begge, så da bør dere vel få det registrert på papiret da. Enig med denne! Men ta en telefon til Nav, eller hvem det er som ordner dette, så har vel ikke hun så mye hun skal ha sagt?
Kyllingwok Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 Det er ikke rettferdig at du skal betale henne penger når han er like mye hos dere begge.
Kattugla Skrevet 30. oktober 2008 #5 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg bodde også på et internat, når jeg gikk på videregående, og min far betalte bidrag til meg, helt til jeg var ferdig med skolen, men da fikk jeg pengene rett inn på min egen konto. Det var ikke min mor som mottok de.
Gjest Stjernedryss Skrevet 30. oktober 2008 #6 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg bodde også på et internat, når jeg gikk på videregående, og min far betalte bidrag til meg, helt til jeg var ferdig med skolen, men da fikk jeg pengene rett inn på min egen konto. Det var ikke min mor som mottok de. Det synes jeg også er merkelig. Hvorfor er det sånn at far fortsetter å betale bidrag når barnet flyttet ut, mens mor slipper unna? Det er greit dersom dette er frivillig fra far sin side og han ønsker å gi pengestøtte til barna, men det har jo ingenting med barnebidrag å gjøre.
Gjest VVH Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 Det synes jeg også er merkelig. Hvorfor er det sånn at far fortsetter å betale bidrag når barnet flyttet ut, mens mor slipper unna? Det er greit dersom dette er frivillig fra far sin side og han ønsker å gi pengestøtte til barna, men det har jo ingenting med barnebidrag å gjøre. Jeg ser ikke noe sted at Fraulein Fix sier at mor slipper unna å betale noe... Nå vet ikke jeg hvor mye barnebidrag for ett barn beløper seg til, men jeg regner med at det ikke er så mye mer enn 2000 kroner... 2000 kroner dekker ikke det en ungdom har behov for i måneden, selv om h*n får borteboerstipend, så mor må nok bidra med en tilsvarende sum (eller mer) for at ungdommen skal få dekket sine behov.
Gjest VVH Skrevet 30. oktober 2008 #8 Skrevet 30. oktober 2008 Slik jeg ser det har dere to muligheter: 1. Du kan fortsette å betale bidrag til mor, og hun dekker alt ungdommen har behov for med tanke på levekostnader. 2. Du kan avtale med mor at du ønsker å gi en sum til ungdommen hver måned i stedet for barnebidrag direkte til henne. Dere må da sette dere sammen, regne ut kostnadene, dele disse på to, og skrive en avtale på dette.
Kattugla Skrevet 30. oktober 2008 #9 Skrevet 30. oktober 2008 Det synes jeg også er merkelig. Hvorfor er det sånn at far fortsetter å betale bidrag når barnet flyttet ut, mens mor slipper unna? Det er greit dersom dette er frivillig fra far sin side og han ønsker å gi pengestøtte til barna, men det har jo ingenting med barnebidrag å gjøre. Det var nok støtte til meg det dreide seg om, ja.. Han var ikke pliktet til det, etter at jeg fylte 18 år, men det var ganske vanlig at man kunne søke om utvidet bidragsordning til skolen var fullført og min far syntes det var greit, han ønsket jo at jeg skulle ta meg en utdannelse. Jeg fikk også hjelp av min mor og var mest hos henne i helgene. De 3 månedene jeg jobbet om sommeren var uansett ikke nok til å dekke opphold/skolebøker etc i 9 måneder, (pluss at jeg kunne ikke bo hjemme da heller og måtte dermed også dekke en del levekostnader om sommeren), så hvis ingen hadde bidratt, hadde ikke jeg kunnet fullført videregående! Jeg bodde på internat/hybel fra jeg var 14 år og det var først når jeg var 19 år at jeg klar for å forsørge meg alene.
Gjest far som lurer Skrevet 30. oktober 2008 #10 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg ser ikke noe sted at Fraulein Fix sier at mor slipper unna å betale noe... Nå vet ikke jeg hvor mye barnebidrag for ett barn beløper seg til, men jeg regner med at det ikke er så mye mer enn 2000 kroner... 2000 kroner dekker ikke det en ungdom har behov for i måneden, selv om h*n får borteboerstipend, så mor må nok bidra med en tilsvarende sum (eller mer) for at ungdommen skal få dekket sine behov. Borteboerstipendet som vår gutt får dekker ikke utgiftene til skolen en gang. 3.600 i borteboerstipend og den månedlige kostnaden på skolen blir totalt 6.815,-. Det betyr at jeg og moren må dekke 3.215,- hver måned. Jeg betaler gjerne halvparten av det. Men ikke om jeg også må betale bidrag i tillegg til mor. I tillegg skal jo gutten ha lommepenger og penger til reise frem og tilbake (han får mat på skolen). Moren får dobbel barnetrygd for ham og det er greit. Synes noen at mor skal dekke mer av kostnadene ettersom hun får barnetrygden? (nesen 2000 i mnd.)
Kattugla Skrevet 30. oktober 2008 #11 Skrevet 30. oktober 2008 Min mening er at moren har ikke noe krav på barnebidrag/trygd, når gutten ikke lenger bor hos henne, det er jo ikke hun du/staten skal forsørge. Jeg ville personlig syntes det mest naturlige var at mor brukte hele barnetrygden, og at du bidro med det vanlige barnebidraget og at det gikk til å dekke kostnadene på skolen og at eventuelt overskudd gikk direkte til gutten i form av lommepenger. Hvis hun insisterer på at du skal betale barnebidrag fremdeles til henne, selvom gutten ikke bor hos henne lenger, så synes jeg du kan godt kreve at hun da bruker de pengene for å dekke din del av kostnadene på skolen og at du eventuelt støtter din sønn utenom med lommepenger. Hun kan ikke forvente å få både i pose og sekk.
Far til 2 Skrevet 30. oktober 2008 #12 Skrevet 30. oktober 2008 Slik jeg ser dette har moren rett, og det viser hvor "urettferdig" dagens system er om far velger å støtte sitt barn økonomisk. Rent juridisk skal sansynligvis du betale bidrag til mor. Din støtte til sønnen din blir bare sett på som gaver av en evt. domstol. Du kan jo fortelle sønnen din at du fremover vil betale "gaven" til mor slik at hun kan videreformidle den til gutten. Økonomiske fordeler/ulemper er en av mange årsaker til konflikter. At ikke myndighetene gjør mer for å skape to likeverdige foreldre viser at myndighetene ønsker disse konfliktene velkommen og at de indirekte ønsker at barna skal få gjennomgå mest mulig ved å skape det systemet de har skapt.
Gjest Spillevill Skrevet 30. oktober 2008 #13 Skrevet 30. oktober 2008 Slik jeg ser dette har moren rett, og det viser hvor "urettferdig" dagens system er om far velger å støtte sitt barn økonomisk. Rent juridisk skal sansynligvis du betale bidrag til mor. Din støtte til sønnen din blir bare sett på som gaver av en evt. domstol. Du kan jo fortelle sønnen din at du fremover vil betale "gaven" til mor slik at hun kan videreformidle den til gutten. Økonomiske fordeler/ulemper er en av mange årsaker til konflikter. At ikke myndighetene gjør mer for å skape to likeverdige foreldre viser at myndighetene ønsker disse konfliktene velkommen og at de indirekte ønsker at barna skal få gjennomgå mest mulig ved å skape det systemet de har skapt. Så det spiller ingen rolle om gutten bor hjemme eller borte? Den som har hovedomsorgen (for en gutt som bor på internat) skal uansett få barnebidrag fra den som har samvær? Selv om begge foreldrene nå i utgangspunktet har likt (og lite) samvær med gutten fordi han bor hjemmefra på skoleinternat?
Gjest Gjest_Miranda_* Skrevet 30. oktober 2008 #14 Skrevet 30. oktober 2008 Slik jeg ser dette har moren rett, og det viser hvor "urettferdig" dagens system er om far velger å støtte sitt barn økonomisk. Rent juridisk skal sansynligvis du betale bidrag til mor. Din støtte til sønnen din blir bare sett på som gaver av en evt. domstol. Du kan jo fortelle sønnen din at du fremover vil betale "gaven" til mor slik at hun kan videreformidle den til gutten. Økonomiske fordeler/ulemper er en av mange årsaker til konflikter. At ikke myndighetene gjør mer for å skape to likeverdige foreldre viser at myndighetene ønsker disse konfliktene velkommen og at de indirekte ønsker at barna skal få gjennomgå mest mulig ved å skape det systemet de har skapt. Betyr det da også at faren ikke har noe ansvar for kostnadene det medfører at gutten går på en skole hvor det er skolepenger og betaling for internat? Dvs. at faren kun skal betale det han pleier i bidrag også er det opp til moren å få betalt skolen? Faren her har jo sagt at han både betaler bidrag og halvparten av skolekostnadene. Er det da slik at ingen kan pålegge ham å betale skolekostnadene? De er det mor som må sørge for, utifra at hun har hovedomsorg og får bidrag og barnetrygd. Sånn sett kommer jo faren kanskje best ut av det økonomisk ved bare å betale bidrag. Men dette virker jo som en far som har lyst til å hjelpe sønnen sin da.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #15 Skrevet 30. oktober 2008 Borteboerstipendet som vår gutt får dekker ikke utgiftene til skolen en gang. 3.600 i borteboerstipend og den månedlige kostnaden på skolen blir totalt 6.815,-. Det betyr at jeg og moren må dekke 3.215,- hver måned. Jeg betaler gjerne halvparten av det. Men ikke om jeg også må betale bidrag i tillegg til mor. I tillegg skal jo gutten ha lommepenger og penger til reise frem og tilbake (han får mat på skolen). Moren får dobbel barnetrygd for ham og det er greit. Synes noen at mor skal dekke mer av kostnadene ettersom hun får barnetrygden? (nesen 2000 i mnd.) skolepengene faller ikke under daglig forsørgelse, og er følgelig en utgift som skal deles, (på lik linje med regulering, konfirmasjon osv) derfor må du bidra ut over dette. Som du ser skrev jeg i inlegget under det du siterte: Slik jeg ser det har dere to muligheter: 1. Du kan fortsette å betale bidrag til mor, og hun dekker alt ungdommen har behov for med tanke på levekostnader. 2. Du kan avtale med mor at du ønsker å gi en sum til ungdommen hver måned i stedet for barnebidrag direkte til henne. Dere må da sette dere sammen, regne ut kostnadene, dele disse på to, og skrive en avtale på dette. La oss si at dere ønsker å fordele de månedlige utgiftene mellom dere. Ut i fra det du beskriver, vil ungdommen ha behov for 2 hjemreiser i mnd (alt etter avstand og transportmiddel, jeg regner 500 pr tur, 1000 kr mnd), klær og sko (700 kr mnd), helse og hygieneprodukter (300 kr mnd), utgifter til skole som ikke dekkes av skolepengene (200 kr mnd), utgifter til fritid mm Dette kan fort komme opp i 4 000 i mnd som må deles på mellom foreldrene. Hun mottar 1940 kroner i mnd i barnetrygd som kan deles i to ved at du får fratrekk på 970 kroner pr mnd, men i følge dette regnestykket vil du likevel ut med minst 1030 kr mnd, i tillegg til skolepengene. Så kommer alle de andre utgiftene som alltid påløper i løpet av året som ikke har noe med skole og levekostnader å gjøre... det kan fort beløpe seg opp til 10-20 000 i året... Slik jeg ser det, uten at jeg vet hvilke kostnader deres sønn har pr mnd, vil dere foreldre måtte ut med minst 1500-2000 kr mnd hver, i tillegg til skolepengene. Tenk på det når du vurderer om du vil betale barnebidrag eller ikke!
Fluffie Skrevet 30. oktober 2008 #16 Skrevet 30. oktober 2008 Barnebidrag skal du nok fremdeles betale, men disse pengene mener jeg skal gaa til barnet og ikke til mor. Det vil si at enten overfoerer du direkte til han, eller du overfoerer pengene til mor og saa overfoerer hun dem til han. Mor skal ikke ha pengene til seg selv. Det er i alle fall min mening. Jeg er ikke sikker paa om det er noen regler paa dette, men kontakt NAV og hoer med dem hvordan det skal/boer gjoeres.
Far til 2 Skrevet 30. oktober 2008 #17 Skrevet 30. oktober 2008 Så det spiller ingen rolle om gutten bor hjemme eller borte? Den som har hovedomsorgen (for en gutt som bor på internat) skal uansett få barnebidrag fra den som har samvær? Selv om begge foreldrene nå i utgangspunktet har likt (og lite) samvær med gutten fordi han bor hjemmefra på skoleinternat? Ja (dvs at det spiller ingen rolle om gutten bor "hjemme" eller "borte"). Adressen han er juridisk sett fortsatt hos moren. (Og skyt ikke på meg for jeg synes reglene er like årlig egnet som mye av de andre reglene vi har ved samlivsbrudd). Barnet er ikke myndig og har derfor sansynligvis ikke krav på noen direkte overføring fra samværsforelder (snakk med NAV om dette da det er mulig jeg tar feil på dette punktet, - også). Betyr det da også at faren ikke har noe ansvar for kostnadene det medfører at gutten går på en skole hvor det er skolepenger og betaling for internat? Dvs. at faren kun skal betale det han pleier i bidrag også er det opp til moren å få betalt skolen? Faren her har jo sagt at han både betaler bidrag og halvparten av skolekostnadene. Er det da slik at ingen kan pålegge ham å betale skolekostnadene? De er det mor som må sørge for, utifra at hun har hovedomsorg og får bidrag og barnetrygd. Sånn sett kommer jo faren kanskje best ut av det økonomisk ved bare å betale bidrag. Men dette virker jo som en far som har lyst til å hjelpe sønnen sin da. Også dette bør dere snakke med NAV om. Jeg TROR !!! ikke det står skrevet noe spesielt om betaling av skolepenger i lovverket, men det er mulig jeg tar feil. Om dette er riktig kan altså faren slippe rimelig unna slik du antyder, men i de fleste tilfellene vil fedrene bidra så langt det lar seg gjøre (stort sett hører vi om unntakene). Hvis far er pålagt å betale deler av skolepengene bør han også kunne stille krav om at disse pengene faktisk går med til skolen. Det kan imidlertid ikke far gjøre ettersom det er opp til bostedsforelder og barnet å velge den utdannelsen de mener er best egnet (ref barneloven som tilsier at bostedsforelder velger skole, barnehage, etc).
Mamma1 Skrevet 30. oktober 2008 #18 Skrevet 30. oktober 2008 Det er jo slik at den som har hove4domsorgen , skal ha bidrag. I dette tilfelle mor. Som alltid skal større utgifter deles.
Kattugla Skrevet 30. oktober 2008 #19 Skrevet 30. oktober 2008 Det er jo slik at den som har hove4domsorgen , skal ha bidrag. I dette tilfelle mor. Som alltid skal større utgifter deles. Ja, men nå har mor ikke lenger hovedomsorgen i praktisk forstand i og med at gutten bor ikke lenger hjemme i hverdagen og deler dessuten feriene likt hos mor og far, hvilket etisk grunnlag har hun da for å kreve bidrag fremdeles og samtidig forvente at far betaler ekstra utenom det? Nå mener selvfølgelig jeg ikke at far ikke trenger/kan gi ekstra støtte eller lommepenger til sønnen, men det må være noe han styrer selv! Mor har ikke lenger større utgifter i hverdagen enn far og hvis hun mottar både trygd og bidrag, så burde hun også i hovedsak dekke kostnadene på skolen. Hva annet skal bidraget og barnetrygden gå til, hvis ikke rett opp i skolekostnadene, som man i dette tilfellet kan like gjerne kalle for levekostnadene - som bidraget er tross alt tiltenkt å dekke? Det virker som bidraget fra far og barnetrygden mor får holder til å dekke de grunnleggende utgiftene det er snakk om, lommepenger kan foreldrene vel bidra med utenom når behovet melder seg. Så slik situasjonen er i dag synes jeg det er mest naturlig at foreldrene deler 50/50 på utgiftene bidrag og trygd inkludert, det blir i hvertfall feil hvis mor skal sko seg på at gutten har bostedsadresse hos henne, når han bor et annet sted! (Det er godt mulig at lovgivningen tillater slikt, og det synes jeg i såfall er ganske håpløst.)
Mamma1 Skrevet 30. oktober 2008 #20 Skrevet 30. oktober 2008 Den som har hovedomsorgen vil normalt ha ektrautgifter, uansett om barnet bor hjemme eller på hybel. Jeg mener det er riktig at mor fortsatt mottar barnebidrag. Det er utrolige kostnader, selv om barnet får stipend o.l. slik som klær, frisør, sportsutstyr, hybelutstyr. Tror faktisk i noen tilfeller at det kan være dyrere at barnet bor på hybel enn hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå